Professionals choice - hur stor skillnad på SMB II och SMB elite?

Alexandra_W

Trådstartare
SOm rubriken lyder. Hur stor skillnad är det på professional choice-skydden om man jämför SMB II och SMB Elite (heter väl ventech elite nu, men..).

Jag har haft Elite innan, men ingen annan, så jag har ingen aning. Kollar jag på PCs sida verkar det mest vara att II inte är 'formsydda' för att följa konturen av hästens ben, medan Elite är det. Samt att Elite har 'stretchable binding, helps keep dirt out'. Men är det det enda som skiljer?? och vad är 'stretchable binding' på svenska?

Sv: Professionals choice - hur stor skillnad på SMB II och SMB elite?

Jag har haft båda sorterna till min stora connemara med grova ben.

SMB II är dom som passade min häst bäst!

SMB Elite är lättare och smidigare och som du säger, formsydda. Men dom passade inte på min hästs grova ben tyvärr :(
Passar bäst på nättare ben; fullblod, quarter, egyptiska araber och ädla ponnys...

SMB II däremot passade min herre som handen i handsken! Och även om dom inte är lika smidiga som Elite så är dom inte klumpiga på något sätt.

Stretchabel binding betyder att Elite har en stretchbar kantremsa/kantband som sluter åt och inte släpper in grus.

Dock tycker jag båda sorterna släpper in en del grus men det kan ju vara då också för att Elite inte var så formiga på just min hästs ben.
SMB II släppte in grus ibland.

PC-skydd är ändå mina favoriter! Just idag äger jag inga men jag vill gärna skaffa ett par SMB II när jag känner att jag har råd :)

Hoppar in lite.
Jag tänkte skaffa PC-skydd till min kallblodstravare och var inne på SMB ven tech /elite. Dock verkar strl. L bli precis på gränsen i storlek fram. Med det du berättar så kanske inte just denna modell av PC är optimal för kallblodsben? Har du någon erfarenhet av SMB III? Dessa skall ju vara en hybrid mellan SMB II och SMB elite. De verkar bättre i storlek till kallblod än vad eliteskydden är. I alla fall om man skall tro deras egen storleksguide så har SMB III något större diameter runt kotan än motsvarande storlek av elite.

jag har elitskydden runt om till min fjording. hon har rätt grova ben men dom sitter som en smäck ändå :love:

Min har ju just smala nätta ben.

Mina Elite släppte btw in massa grus med, på fbl med grova ben (large runt om i SMB, i 'vanliga' så full fram och X-full bak), så den där bindingen känns som den kvittar.

Jag vill helst ha Elite och hade tänkt skaffa sådana sen den dag lille herrn förhoppningsvis är frisk. Men nu mailade min kära far från USA och undrade om 'jag skulle ha nåt från hästbutiken?' Och PC-skydden är billigare därborta.

DOCK, så den butik jag hittar som ligger bäst till där pappa är (finns kanske fler, men det där med att HITTA dem med på nätet) har bara Elite och III i storlek medium. Och det blir nog för stort för lilla spindelbensponnyn. Han har small/ponny i benskydd liksom.

Däremot hade de SMB II inte bara i small utan i rött också. Så då jag började fundera på om det 'går lika bra' med SMB. Jag var ju väldigt förtjust i elite-skydden, men gillar inte de tjocka, 'klumpiga' kopior av PC-skydd jag provat.

SMB II är ganska mycket tjockare än Eliteskydden. De är bättre än alla kopior som finns men II: orna är ändå bra mycket klumpigare än eliteskydden...

Jag har ingen erfarenhet av SMB III.

SMB II är tjockare än Elite men jag upplevde dom aldrig klumpiga. Dom är i vilket fall mycket bättre än alla kopior, precis som MittNyaJag skriver :)

Jag kanske fick något måndagsexemplar då av mina Elite (beställde direkt från USA) för dom passade verkligen INTE min connemara med grova ben. Stl Medium. Large hade blivit alldeles för långa!

Men jag upplevde att Elite-skydden i stl medium var bra på både längden och bredden (nådde om) men det formsydda följde inte min hästs former.

Provade skydden på kompisens irlands-import, D-ponny med något nättare ben än min pålle och dom satt som en smäck på denne så hon fick köpa dom av mig :)

Har ju fullblod med smala små tandpetsben var helt övertygad om att han skulle ha S men där jag köpte dom tyckte jag skulle prova M passar perfekt. Har väldigt svårt att hitta skydd eskadrons senskydd ponny passar runt kotan men blir för korta den sizen är han.

Jo tänkte jag skulle mäta ikväll, jag har haft för ont i huvudet innan. Men jag tror tyvärr, efter att ha uppskattningsmätt på ett befintligt benskydd, att det är small han ska ha.

Han kan ju inte ens ha vanliga benlindor, för de blir för långa..

Men ska mäta som sagt, har jag tur så. Annars får vi överleva utan PC-skydd. (Och se om hästen överlever först kanske... om man ska vara lite morbid..)

Fasiken vad dåligt med hemsidor/mailadresser hästaffärer i USA har. Är telefon och idel telefon =/

Det är nog tyvärr kört med medium.

Om jag mätt rätt, och jag har inte direkt 'dragit åt' måttbandet så runt kotan fram 24 cm och runt kotan bak 26 cm. Och ungefär 24 - 25 cm 'högt' fram.

Ventech i small fram är 25 cm höga och 24,1 cm 'runt om'. Bak 26,7 cm runt om och 28 cm högt.
Medium fram är 26,7 cm runt om och 28 cm högt, bak 29,2 cm runt om och 31 cm högt.

SMBII i small är 25,4 cm runt om och 26,04 cm högt, och i medium 30,48 cm runt om och 27,94 cm högt.

Det är nog tyvärr kört med medium.

Om jag mätt rätt, och jag har inte direkt 'dragit åt' måttbandet så runt kotan fram 24 cm och runt kotan bak 26 cm. Och ungefär 24 - 25 cm 'högt' fram.

Ventech i small fram är 25 cm höga och 24,1 cm 'runt om'. Bak 26,7 cm runt om och 28 cm högt.
Medium fram är 26,7 cm runt om och 28 cm högt, bak 29,2 cm runt om och 31 cm högt.

SMBII i small är 25,4 cm runt om och 26,04 cm högt, och i medium 30,48 cm runt om och 27,94 cm högt.

Frågan är om det inte är kört med small också? Det står att skydden skall lappa över 1/2-1.5 tum för att sitta bra och då borde medium vara helt OK i omkrets. Men om han har så korta skenor så blir de kanske för långa? Jag vet inte var man skall mäta längden? Hade problem med det på min häst. Skall man mäta nedanför kotan eller mitt på? Omkretsmätningen har de ju en så fin bild på.

Länk till storleksguiden för de som inte fattar vad vi pratar om :D

Fast nä'r jag mätte till fbl, så skulle det bli för lite överlapp med Large med, och blev alldeles lagom när de satt på? Antagligen för de är lite 'stretchiga' (Elite var det). Så jag TROR det går bra med S.

Tycker också det är svårt veta var, men jag mätte på samma ställe på benet som de markerat på skyddet, dvs till precis nedanför kotan.

Sen liten brasklapp - varenda gång jag mäter ngt brukar jag ha fel, men :devil:

Inte fått svar från affären än dock, himla dåliga på att svara på mail =/

Ok. Då skall jag mäta längden på min häst också, har inte gjort det än då jag var osäker.
Jag har aldrig haft PC men tänker som sagt skaffa. Min häst är ganska precis 29 cm runt kotan så det är på hicken med L. Det är ju så dyra skydd så jag vill ju inte att det skall bli fel. Kanske säkrare att satsa på SMB III som är lite större:confused:

Ventech elite finns i X-large med. Fram omkrets kota 31,8 cm, bak omkrets kota 34,3 cm. (höjd 33 resp 36 cm)

Sen kan man använda bakskydden fram och framskydden bak btw. Man kan ju inte köpa value-pack då. Men det går utmärkt att 'byta plats' på skydden och kör bara framskydd eller bara bakskydd runt om även med elite om det passar bättre.

Jag har inte hittat någon som säljer XL, det går inte ens att beställa på PCs egen hemsida.

Knasigt, det är ju med i storlekstabellen ju.

Men det finns att beställa från utländska webshopar, X-large alltså (jag googlade, ventech elite X-large)

Tre jäkla stater, och det verkar OMÖJLIGT att hitta några skydd =/
Närmsta jag kommit är svarta SMB II

Vad är det för fel på folk därborta eg? Kan man skicka ner pappa till Texas måntro? :devil: :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka