feel

Trådstartare
Har en häst med extremt känslig mage, förstoppningar, diarré, osv osv. Inget fel hittar på hästen (grundligt genomgången).

Har blivit tipsad om ProFeed och har nu läst lite om det, det är framställt av sockerbetor, kan man lika gärna ge betfor (vilket han redan får)? Eller vad är det med ProFeed som gör det så bra? Har ni testat, funkar det?

Sv: ProFeed

Det är något med längden på sockerkedjorna, så inte samma sak som betfor.

Jag har provat på en häst, fungerade faktiskt på just den. Ingen var mer förvånad än mig. Hans problem var dock inte så 'besvärligt' eg, men vintertid hade han 'bajsvatten' med avföringen. Utredd utan att hitta något, och jag hade provat typ 'allt' utan effekt. På den tiden kunde man få gratisprov på PF, ganska stor frp med, så jag tänkte att jag provar. Och kors i taket men det fungerade. Dock den enda jag provat på, i alla andra fall av magtrassel har jag använt något av de andra preparaten, som teoretiskt iaf känns som bättre val, och de har hjälpt. Men är ju väldigt individuellt det där.

Numera är jag rätt frälst på - färsk bakjäst. Iaf på nuvarande herre så fungerar det BÄTTRE än alla andra magtarmgrejer. Och kostar 'ingenting' i jämförelse heller.

Det står på hemsidan att det kommer från betfibrer. Jag förstår det som att man har plockat ut vissa oligosackarider av fruktos dvs fruktaner. Jag får inte riktigt ihop detta med att det ska vara fibrer förstås. jag har alltid trott att fibrer är längre kedjor.

"Profeed can be defined as a prebiotica containing short chain fructo-oligosaccharides (scFOS). It's a dietary fibre, which stimulates the growth and activity of the healthy bacteria that normally exists in the intestinal flora. Profeed consist of only natural ingredients, and are extracted directly from the sugar-beet."

Senast ändrad:

Jag har inte testat ProFeed.
Men jag har läst en hel del om betfors positiva verkan på grovtarmens mikroorganismer. Men då har jag alltid förstått det som att det har varit fibrerna som har varit nyttiga.

Det är något med det där "short chain fructo-oligosaccharides" som gör att det inte är att jämföra med betfor rakt av utan ska ha 'andra' egenskaper. Jag minns inte exakt, men vet att jag kollade upp det där noga innan jag provade, då jag var högst skeptisk och tyckte just 'socker, varför skulle det funka, och går väl lika bra med betfor då?' Men, av ngn anledning hjälpte de mot just det problemet för dne hästen. Vilket inte fibrer rent allmänt gjorde heller för den delen. Det enda som hjälpte, förutom PF då, var 'annan årstid än vinter'..

Jag provade faktiskt också att ge 'socker', dels betfor, dels så hinkade jag i honom shy feeder (b-vitamin, i melass) för att se om det gav samma effekt. Fast det gjorde det inte - tyvärr ;)

Apropå inget kom jag nu på att PF lovade i somras att de minsan skulle skicka de där 'bevisen' för att PF visat sig hjälpa vid IR, något som känns HELT apart i min värld. Men de skickade de dem aldrig, slog det mig nu..

Jag tycker också att det är lite underligt. Jag har tidigare förstått det som att det är pektinfibrerna i betfor som är bra för tarmen.

Det känns lite bakvänt att ge fruktankoncentrat till en fånghäst. :crazy: (Jag förstår det som att PF innehåller det men kanske en av de snällare varianterna)

Men det står om studien där insulinte minskar på PFs hemsida. Jag ska se om jag kan leta upp den.

Hojta gärna om du lyckas, jag sökte den ju i somras men då gick den inte att hitta online. Men de lovade skicka. De skickade någon liten annan grej, nåt sammandrag av studien eller så, och skulle skicka studien när de 'kom åt rätt hårddisk'. Vilket aldrig hände, och jag glömde av det - just för jag inte ens under pistolhot vill ge ett sådant prep till en fånghäst/IR/misstänkt IR, det känns heltokigt.

Jag ska för övrigt erkänna att jag aldrig riktigt fattat vad pektiner är, men pronutrin innehåller ju äppelpektiner så pektiner verkar poppis i 'magtillskott' (pronutrin fungerade för övrigt inte på nämnda valack, å andra sidan kanske det var en 'utfyllnadsingrediens' i PF som gjorde tricket, och inte alls den ingrediens det var meningen skulle hjälpa, man kan ju aldrig veta iom att ingen visste vad sas grundproblemet var)

Jag har letat ett tag men lyckades inte hitta ngn studie, en av träffarna blev ett inlägg som du skrev om detta i somras. :) Men jag ska leta lite till.

Pektin är en polysackarid alltså samma typ av kolhydrat som ex cellulosa. Det är långa molekyler som inte kan spjälkas i tunntarmen av hästens (eller människans) egna enzymer. Det kan ju inte fruktanerna heller men de är kortare och liknar mer stärkelse i uppbyggnad. Exakt hur pektin är uppbyggt vet jag inte riktigt annat än att det är lite mer komplicerat än cellulosa. Men det är en fiber som är lättsmält för de snälla mikroorganismerna så de växer i antal.

Dum fråga, och inte alls aktuell utan bara av nyfikenhet, men rent teoretiskt skulle alltså äpplen kunna vara snällt för magen? Eller får man ge sådana doser så att det negativa överväger?

Dum fråga, och inte alls aktuell utan bara av nyfikenhet, men rent teoretiskt skulle alltså äpplen kunna vara snällt för magen? Eller får man ge sådana doser så att det negativa överväger?

Jag är nog fel person att svara egentligen. Men jag tror nog att äpplen anses vara bra för människomagar? Men om det beror på pektinet eller ngt annat om det ens är sant har jag ingen aning om.

När det gäller hästar så innehåller ju äpplen en del stärkelse så det beror kanske på hästen hur pass nyttigt det är?

Jag har tänkt lite om oligofructosen i ProoFeed. I Andrea Ellis bok står det att det troligen är bra för grovtarmens mikroflora i mindre mängder. Om man googlar på det så har det länge ansetts vara bra för våra tarmar av samma anledning. De klassifieras som korta fibrer (small dietary fiber kan inte den exakta översättninegn av dietary fiber) så dt jag ifrågasatte tidigare stämmer. Det är säkert för att dessa ämnen inte kan själkas av enzymerna utan landar i grovtarmen där de blir mat för mikroorganismerna.

Men jag förstår inte varför man inte lika gärna kan ge betfor. Då får man ju med även andra fibrer som ex pektin.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 784
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025