Produkt som gör hästen lösare i magen

O

oasen

Ägaren till sköthästen har en fråga; Finns det någon produkt som gör att hästen får lösare bajs? Han har nämligen haft kolik nyligen (har haft det ganska "ofta") och hon tycker att när bajsarna väl kommer ut så är dom hårda... hon vill ha dom mjukare...

Emma.
 
Se till att hästen dricker ordentligt (se till att det finns vatten även i hagen, och att den dricker ur vattenkoppen ordentligt).
Ge linfrö :cool:
 
Tack för era tips!
Han dricker väldigt dåligt ur vattenkoppen, så vi har även en hink med vatten som han inte dricker någonting ur. Så vi har börjat att hälla hela krubban full med vatten, så han får sörpla i sig havren..

Emma.
 
40 liter vatten och 1 liter havre, eller vaddå?
Kan det vara en bra lösning i längden?
 
Betfor och kli är väldigt bra för magen. Så att ge betfor som är väldigt uppblött kan nog vara bra..
 
Rikkan:
Nej det handlar inte om så stora mängder vatten, omkring 5 liter skulle jag nog säga. Det är nog ingen bra lösning i längden nej, men det är mer tillfälligt tills vi får honom att dricka mer.

Peter:
Ska tipsa henne om att ge mer salt, tack!
 
Jag vill rekomendera ProViva Nypon då nypon är lite lösande och så innehåller Vivan bra mag & tarmbakterier!

Loggan
 
Som de flesta skrivit har betfor en lösgörande effekt, och både linfrön (gärna med mycket vatten(Obs kokande!!!) så det blir extra "kleggigt") och vetekli är väldigt bra för hästmagar! Däremot är inte vetekli lösgörande utan snarare tvärtom...! Vatten och lagom mycket salt är, som Peter skrev, även det viktigt!
Ngt annat som får mer fjutt på maagen är morätter,äpplen, och givetvis gröngräs, men det är lite "starkare"...
Men några små frågor...Om nu hästen haft kolik mer än en gång, Vet ni/veterinär vad det beror på??? Har det varit just pga förstoppning el ngt annat...???! Har ni gått igenom foderstat och allt annat runt omkring???

Lycka till!!!
 
Kolikerna har inte kommit tätt. Men första gången då det var riktigt illa var han förstoppad, då slangades han. Andra gången behövde inte vet. komma ut och inte nu heller.
Det skulle kunna bero på hösilaget, att det är för stark, så han får nu torr hö. Det lustiga är att innan han nånsin haft kolik så tyckte han torr höet var blä. Men nu äter han det nästan bättre än hösilaget..
 
linfrö cubes.. finns på granngården och liknande. fungerar åt båda hållen, dvs är dom hårda i magen så blir dom mjukare och tvärt om. på mitt halvblod blev magen helt ok från både kolik och lite väl hårda bollar, ett + för att fötterna på hästen numera är utan sprickor och inte alls så torra som tidigare.
 
Vi ger också linfrökaka(pellets) och är väldigt nöjda med det.

Vill dock ändå slå ett slag för loppfrö(psylliumfrö) både som utrensande för att dra med sig sand ut och att ge regelbundet till häst som lätt får kolik o/e förstoppning.
När vi köpte vår ena häst hade han ofta mindre och större kolikanfall i början och väldigt torra hårda "pluttar". Efter några utrensningar och sedan en liten men regelbunden giva loppfrö har han inte haft kolik en enda gång på åtskilliga år. Numera har vi bytt det dagliga loppfröet mot linfrökaka och kör bara en eller två utrensningskurer om året i förebyggande syfte, då vi har en del sand/grus-hagar.
 
Vill också prata gott om Linfröolja och Linfröpellets. Min häst på 22 år fick kolikanfall ibland. Men sedan jag började ge honom Linfröpellets har han inte haft ett ända anfall. De har fått en härlig lyster i hårremen också som ett extra +
 
Se för tusan upp med honom!!!
Själv har jag haft min på klinik just för lite det samma, drack dåligt, hård mage etc. Det visade sig att han hade en kraftig inflammation i tunntarmen som han fått troligtvis pga för "starkt" ensilage. Så snälla oasen håll jättekoll på totton.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 202
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 226
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp