procent istället för gram

I

Isislover

Hej!

Satt mig för att göra en foderstat åt pållen. Vad jag gick bet på var mineralerna då de är angivna i procent på förpackningen men ska anges i gram i programmet. Hur tusan räknar man om det?
T.ex kalcium 8,50% vad blir det i gram?
Han ska ha 50 gram av mineralerna per dag. Är det 8,50% av 50 gram eller har jag fattat fel?
Hjälp!

Sv: procent istället för gram

Du har fattat det rätt :) Det lättaste sättet att tänka på är följande:

100% av 100g är ju 100g.
50% av 100g är ju 50g.
8,50% av 100g är ju 8,5g.

Om du ska ge hästen 50g, så är ju 8,50% 4,25g.

Tack, jag det verkade ju logiskt. :)
Men det blir svårare på kraftfodret jag ska ge i vinter känner jag. Där är kalciumet 1,6% av 0,5 kg. Fosforn 0,60% och magnesiumet 0,60%.
Gud jag är helt värdelös på det här med procent och decimaler känner jag. Man borde ju kunna knappa in det på ett lätt sätt i miniräknaren, men min hjärna får helt enkelt inte ihop det.

Tror f*n att jag har listat ut det! :)

1,6% av 1000g = 0,016*1000= 16 / 2 eftersom jag ska ge ett halv kilo= 8 g
Då blir
0,60 % av 1000g = 0,006*1000 = 6 / 2 = 3g

Jiiiiiiiiiiiis, tänk om mina mattelärare såg mig nu... :o

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 016
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och...
Svar
2
· Visningar
1 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka