Pja, på Öland finns ju mycket marker där man mest bara har öppna vidder.
Att hästar är per natur klaustrofobiska är ju något som gäller alla hästar, inte bara henne. Har man sen inte tränat bort det i dem och låtit dem underhålla sin rädsla för trånga utrymmen(skog bla) så är det en vuxen häst som är rädd, inte ett föl.
Dels väger hon mer och är starkare, mer balanserad etc. Så rent fysiskt har man inte mycket att sätta emot en vuxen häst.
Dessutom är hon 8 år, vuxen och "klar" mentalt. De är svårare att påverka och arbeta med rädslor etc än i yngre hästar. Man kan slipa ner dem. Men i den åldern vete fasen om det helt går att träna bort.
Det kräver betydligt mer arbete än vad som känns ekonomiskt försvarbart. För man måste vara så erfaren, lugn, konsekvent etc som bara proffs är med en sån. Och förmodligen i MINST ett år. Antagligen kanske 2 för att helt få bort. OM det går ens.
Jag kom just hem från en Kalmar-turné. Det verkar finnas rätt mycket bortglömda hästar där. Ledsamt att se! Och ovant för mig som Stockholmare. Här har inte folk råd att hålla hästar vid liv så utan att använda dem. Man har inte 8 hästar i en hage som man skiter i..
Om ägaren vill bli av med hästen får man nog fråga sig detta:
Vad är det för ras på hästen?
Hur rör den sig?
Om man på detta kan svara halvblod och bra nog att gå svårklass kan det kanske gå att gå jämt upp med träningskostnad.
Annars får man antingen skita i det eller vara beredd att gå med en enorm förlust eller sälja en häst till någon som antagligen inte har kunskap nog att fatta problemet och därför heller inte kunskap nog att reda ut det själv. Om de är drivna kanske de i sin tur då skaffar hjälp. Men vill man blåsa folk så?
Jag tycker självklart synd om alla såna hästar. Jag har själv köpt två projekt.
Och jag arbetar med såna här hästar och brinner för dem! Jag hade egentligen velat ha en stor gård för att ta alla de som ingen vill ha pga de anses omöjliga. Men det är orimligt. Man kan inte rädda alla.
Jag får också möta de stackars ägare som blivit pålurade de här hästarna och inte reder ut det, måste hyra in hjälp, blivit rädda och skadade etc.
Och jag måste se de hästarna och höra hur de sålts runt, runt och hur de fått däng(ren misshandel menar jag då) av folk som antingen inte har tålamod eller kunskap nog att göra annat.
Tänk också på att man inte vet hur stoet pallar ridning/arbete.
Hade hon iaf någon gång varit under arbete kunde man veta att hennes kropp iaf varit ok.
I en ideal värld hade alla de här hästarna inte blivit så här förstörda av människan eller iaf kunnat bli räddade. Nu är det inte så tyvärr..
Vanligt folk ska ha trygga hästar som är lite utbildade.