Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Riley

Trådstartare
Jaha, nu har vi börjat få problem igen. Hovslagaren är efter den senaste halvt misslyckade skoningen inte längre så sugen på att verka min häst igen och det är ju en smärre katastrof för min del. Träningen blir lidande och snart kommer jag ha en häst i f.d. bra kondition som bara kan gå i hagen för att ingen får på henne några skor.

Det har varit en hel del turer med den här damen. Hon har uppvisat aggressiva tendenser mot främmande vid trängda lägen redan från första dagen i min ägo, vad det beror på vet ingen. Dock har hon knappt lagt ett öra bakåt åt varken mig eller nuvarande stallägaren. Jag var absolut livrädd de första dagarna i vårt nya stall, men han blev verkligen kompis med henne på en gång och kunde ganska omgående knata in i hennes box (där jag tidigare var den ende som fick röra mig utan att bli utjagad) och slänga på henne täcket.
Det där med att hon ogillar främmande är trots allt något jag kan leva med tills vidare, det är inget livsviktigt. Men så har vi det stora problemet med hovslagarna.

Den första vi provade var en helt random utvald från listan. Han kom och gjorde framhovarna, bakfötterna sa han direkt att han inte tänkte röra. Däremot kunde han ta dit en veterinär han kände för att droga ner hästen. Det blev aldrig något av med det, dels för att jag verkligen inte gillade idén och dels för att en av hans mindre smickrande kommentarer om hästen var ”hade jag ägt den här hade jag själv satt ett skott i pannan på den” (underbar sak att säga till då 17-årig tjej som just fått sin första häst :smirk: ).
Så provade vi med en annan. Han fick utan problem lyfta både fram- och bakhovar och jag andades ut. Men! Just den gången hann han inte ta mer än framfötterna, så vi bokade en ny tid ett par veckor senare. Det slutade med att hästen stod på gången och slog rätt ut så fort han närmade sig henne. Vi försökte en gång till någon dag senare – samma resultat. Så efter mycket om och men tog vi ut ytterligare en annan och bestämde även tid med veterinär för att ge lugnande. När båda var på plats provade hovis lyfta på bakbenen och bestämde sig för att vi skulle köra utan lugnande, ”det här går nog bra”. Det gjorde det också, hon gjorde några försök att rycka åt sig benet emellanåt men annars skötte hon sig exemplariskt. Hon visade väldigt tydligt att hon inte gillade honom, strök öronen bakåt när han gick förbi osv, men hon tjafsade inte.

Dock blev inte heller den framgången långvarig. De två nästa gångerna med samma hovis gick också kanon, men sist var det en helt annan häst. Framhovarna inga problem, men när han skulle ta bakhovarna kickade hon. Till slut gick dock även det utan att någon kom till skada, men nu är han alltså inte särskilt pigg på att komma hit igen.

Det stora kruxet med hästen är att hon inte alls är elak mot oss som känner henne. Det är som natt och dag – jag och stallägaren får kela, busa och göra vad som helst med henne, hon står bara där med spetsade öron och är superglad och kelig. Gnäggar när man kommer ut i hagen och kliar alltid tillbaka på armen eller axeln när man ryktar. Men ställer sig däremot en främmande människa utanför hennes box, då flyger hon mot gallret med bakåtslickade öron och klapprande tänder.
Förra hösten var en rätt känd, duktig NH-tränare i trakten och höll lektioner för b.la. ”problemhästar”, så jag tog med mig hästen dit för att höra vad han tyckte och trodde. Han joxade runt med henne lite i ridhuset, lyfte på ben, knackade på hovar, rörde över hela hennes kropp osv, allt medan jag höll på att få ett nervöst sammanbrott för att han skulle döma ut henne helt. Efter tio minuter var slutkommentaren ”det här är en av de fem snällaste och mest okomplicerade hästarna jag mött i hela mitt liv”.

Nu, efter ett år, har folk sagt allt från att hon är sinnessjuk och borde ha ett skott i pannan, till att hon är ouppfostrad och behöver lära sig att uppföra sig. Sjuk i huvudet är hon bevisligen inte och jag går i taket varje gång någon vräker ur sig något sådant. Och hur uppfostrar man egentligen en häst som står med slutna ögon i hagen, lös, och halvsover medan jag får göra i princip vad som helst med henne, bakfötterna inkluderat?

Det är inte det att jag inte förstår hovslagarna, jag skulle inte heller riskera hälsan genom att frivilligt syssla med närkontakt med främmande, sparkglada hästar. Men vad ska man ta sig till då? Skor måste hon ju ha hur man än vrider på det, och jag vill verkligen inte behöva ta dit veterinären och proppa i henne lugnande varje gång hovslagaren kommer, det funkar ju inte. ”Uppfostra hästen”, visst, men det är inte så lätt när man själv inte ser den där problemhästen, utan en genomtrevlig individ som följer en som en hund.

Så: är det någon som har minsta lilla idé eller tanke om vad det här kan handla om och vad man kan göra åt det? Har ni varit med om någon häst som uppvisat ett liknande beteende? Jag är smått desperat nu, så allt som ev. kan vara till hjälp är väldigt välkommet.
Alla kommentarer om att slakta kan ni dock bespara er, det är ändå något jag öht. inte kommer överväga.
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Är det någon skillnad på hur hon bemöter kvinnor och män så kan du ju testa en kvinnlig hovslagare. Annars skulle jag helt enkelt välja ut en hovslagare som kan tänka sig en lång och försiktig "inskolningsperiod".

Är du säker på att hon inte har ont någonstans t ex i bakkärran och det är därför hon kopplar ihop hovslagare med otrevligheter? Även om du får lyfta bakbenen och så så är det ju jobbigare med en skoning, de får ofta vinkla ut benet mer, stå med det uppe längre osv

Om du låter en lugn och bra hovis sko henne ett par ggr på lugnande så kanske det funkar utan sedan också?
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Jag håller med Bewelinn. Kanske kan du låta hovslagaren komma ut ett par dagar i rad och bara umgås med hästen? Lyfta hovar, klappa, osv. Så att de lär känna varandra? Dyrt för dig, men kanske värt investeringen?

Som du säger verkar det jättesvårt för dig att träna hästen på detta, jag skulle hellre be kompisar eller andra främmande som är i närheten att t.ex. klappa, ge mat till hästen osv. kanske blir det bättre om hon vänjer sig vid främlingar?
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Vad är det som inte funkar med att ge hästen lugnande?
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Min kompis har en häst som krånglat massa med hovis och då fått lugnande, det har gått kanon o eftersom han aldrig behövt stressa upp sig när hovis kommer (för han kommer efter hästen fått lugnande) så verkar det som han inte e rädd för honom längre. Han va o slog på en tappsko häromdan o det gick kanon! :)
Nästan gång ska de bara ge sånna små lugnande tabletter till hästen så de trappar ju ner det eftersom hästen märker att hovis ej vill honom nått illa...

//M
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Vi har inte provat någon kvinnlig hovis, dels för att det inte finns någon i närheten och dels för att hon avskyr kvinnor överlag också, så jag tror inte det skulle göra någon skillnad tyvärr.
Jag är 99% säker på att det inte har med smärta att göra. Jag vet hur hon blir när hon har ont någonstans och då är det knappt jag får komma i närheten, det blir en helt annan häst mentalt då. Stallägaren brukar även få slå på tappskor ibland och då bryr hon sig inte alls, samma gäller vintertid när otränade jag står och kämpar med 15 minuter per hov :D med att brodda av och på. Inte ett tecken på att det skulle vara jobbigt för henne. Stretchar även varannan dag och då lyfter man ju benen ännu högre och vidare än vad hovslagarna gör.

Ang. det här med lugnande så är jag inte så välvilligt inställd till det efter att ett par andra hästar jag känner av olika anledningar fått det inför skoningar, och de blev om möjligt ännu mer svårskodda efter det. Fick noll förtroende för hovslagare och vet. Nu behöver det ju inte bli så i det här fallet, men risken finns och jag vet inte om jag är villig att ta den än. Då står man ju plötsligt ännu längre bak och stampar.
 
Senast ändrad:
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Jag har tyvärr verkligen inte råd med det. Den vi använder oss av nu och som det fungerat med bor en bra bit härifrån och bara de vanliga skoningarna kostar skjortan pga. reseersättningen. Men hittar jag någon vettig på närmare håll är ju det en idé, absolut.

Ja, jag försöker få dit andra människor så ofta som möjligt, men det är svårt när större delen av min bekantskapskrets är livrädda för hästar och hon blir ett monster mot dem när hon upptäcker det, det blir en ond cirkel. Det bästa vore ju som du säger om hon kunde träffa just hovslagaren frenetiskt eftersom jag tror att hon inte skulle vara mer välvilligt inställd till honom för att hon vänjer sig vid nån annan främling. Men tills vidare får jag nog försöka fila på någon annan möjlig lösning.
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Så efter mycket om och men tog vi ut ytterligare en annan och bestämde även tid med veterinär för att ge lugnande. När båda var på plats provade hovis lyfta på bakbenen och bestämde sig för att vi skulle köra utan lugnande, ”det här går nog bra”. Det gjorde det också, hon gjorde några försök att rycka åt sig benet emellanåt men annars skötte hon sig exemplariskt. Hon visade väldigt tydligt att hon inte gillade honom, strök öronen bakåt när han gick förbi osv, men hon tjafsade inte.

Dock blev inte heller den framgången långvarig. De två nästa gångerna med samma hovis gick också kanon, men sist var det en helt annan häst. Framhovarna inga problem, men när han skulle ta bakhovarna kickade hon. Till slut gick dock även det utan att någon kom till skada, men nu är han alltså inte särskilt pigg på att komma hit igen.

Hur upplever du att hovslagaren som det "började bra för" hanterade situationen? Tog han det lugnt och gav hästen tid, provade att ta ett ben några sekunder och sedan sätta ner det, verka lite i taget, låta hästen vila bakbenen osv, eller röt han till och blev arg, klappade till hästen osv?
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Har du funderat på om hon beter sig annorlunda vid brunsten? Min häst blir lite stingslig då. Kan ju finnas såna orsaker också.

Tycker det är bra att du försöker lösa det utan lugnande.
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Du har fått många bra tips här och det är ju en svår situation du är i i och med att du inte kan träna bort det på egen hand.. Jag hade själv en "hormonkossa" ett tag med samma skoningsproblem. Framförallt i brunstperioder.. Behöver jag säg att hon inte var populär i hovslagarkretsar:angel: Jag skulle rekommendera att be en veterinär skriva ut vetranquil som är ett milt lugnande som du kan ge själv i maten en stund innan hovslagaren kommer. De blir inte väck av det utan det tar bara udden av den värsta aggressionen. Då brukar man framförallt få en hovslagare på bättre humör och en, på det stora hela, mindre stressad situation.. Brukar inte behövas särskilt många gånger heller innan hästen kommer på att den inte behöver göra någon grej av det hela.
Lycka till. Det löser sig säkert med en tålmodig och konsekvent hovslagare.
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Stallägaren brukar även få slå på tappskor ibland och då bryr hon sig inte alls,

Kan inte stallägaren eller du sko henne då? För att slippa ta en massa fight vareviga gång.

En häst som betedde sig på det viset mot hovslagare och utan tecken på bättring skulle iaf jag sko själv.
Du ju ta ut en hovsl som tittar på resultatet och ger lite tipa så det inte blir en massa fel.


/Linnea
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Jag håller med dom andra om att hovslagaren kanske kan komma ut till stallet och bara umgås med hästen? Kanske tillsammans med en NH-tränare eller någon annan kunnig person. Funkar inte det heller, kan väl stallägaren eller du sko henne? Någon av er kanske kan hålla upp hoven, medans hovslagaren skor eller något liknande?
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Han är väldigt lugn av sig. Har höjt rösten lite förmanande när hon försökt dra åt sig benet men aldrig brukat våld eller skrikit, skulle han gjort det skulle han åkt ut med huvudet först. :devil: Sådana hovslagare gillar jag inte.
Synd att det inte finns några NH-tränare som även livnär sig på skoning här i närheten....

Elviramax: Nej, under brunsten är hon ungefär likadan fast lite märrigare. :angel: Ingen direkt skillnad vid skoning och så i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Nämen ston är väl ett härligt släkte. :angel:
Tack för tipset på medlet, ska spara det i åtanke. Jag vill ju som sagt helst undvika att proppa i henne saker, men är det så att inget verkar fungera är väl ett milt lugnande åtminstone bättre än ingenting. Eller ett alltför starkt.


Stallägaren vill inte göra det mer än hjälpligt; han kan slå på tappskor men känner väl att han inte är tillräckligt kunnig för att sko. Jag själv har inte ens blekaste om hur man får på en tappsko, så det är väl inte riktigt aktuellt. Känns tryggast att ha en utbildad hovis som gör jobbet.

Sedan är det ju så att även om jag lär mig och gör det själv så vore ju det absolut ultimata att även andra kunde sko henne problemfritt. Låt säga att jag är skadad, hon ska starta på travet, en sko flyger i värmningen och så står man där. Vad göra då?
Dessutom blir det svårt att sälja henne om jag någon gång tvingas göra det. Jag vill inte ha en häst som bara jag själv kan hantera, varken för hennes, min eller andras skull.
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

:rofl: Det där låter bekant....!! Tyvär kan jag inte hjälpa dig på annat sätt än att ge dig rådet att vara väldigt noga med vad för personlighet din hovslagare har. En del hästar skärper till sig efter en åthutning medans andra ballar ur totalt. Det är så viktigt att hovisen har så pass mycket hästkänsla att den kan se vilken häst som behöver vad. Och utifrån mina erfarenheter så är de tyvär ganska få..

Min första häst var ett sto som uppförde sig precis som din. Hon var en känslig och ganska osäker dam. Jag hade inga problem med att lyfta bakfötterna, slå på tappskor, brodda osv. Men de flesta hovisarna hade ett elände med henne!!!:crazy:

Även hon talade klart och tydligt om att hon inte ville bli taffsad på av okänt folk. Hon grinade upp sig, högg i luften och hytte med benen om någon var fräck nog att ta på henne, utan att fråga först!:eek:

När vi var på vet. besök talade jag alltid om att de inte skulle försöka "vara snälla" genom att klia henne i huvudet eller klappa på halsen. :rofl:ville inte riskera finger förluster för vet.:rofl:

Det bästa var om folk hon inte kände bara stod en liten bit ifrån och lät henne hälsa på dem, innan de började ta i henne.

De enda hovslagare som kunde sko henne utan att hon blev hopppig och snabb i bakändan, var en lugn men bestämd person. :love:
Om hovslagaren var lugn och höll kvar(när hon drog i bakbenet) för att sedan släppa ner det när hon slappnat av, så var det inga problem att lyfta det igen och fortsätta jobba. Hon drog kanske lite lätt en eller två ggr. Var sedan som en liten ängel.

En hovis som var snabb att höja rösten, slå henne i magen eller på annat vis bete sig illa fungerade inte alls:devil: När hon väldigt omilt "skakat av" en sådan person från bakbenet fick de inte nudda henne igen under några omständigheter, vilket jag alltid upplyste nya hovslagare om. En del var smarta och lyssnade, andra inte...

En lugn, tystlåten, trygg och tålmodig människa kunde få henne till vad som hellst, även om de inte kände varandra så väl.
Men en hettsig, högljudd, inkonsekvent eller osäker individ stötte på stora problem med den damen!

Ursäkta längden och röran:angel:

Hoppas det löser sig för dig:)

Kram
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Oj, du kunde lika gärna ha skrivit om min häst! Snacka om likheter. :D Var just och släppte min på bete hos en familj och var så sjukt nervös över hur hon skulle bete sig mot dem, men nu när hon fick ta kontakt med dem först utan att de var och petade på henne gick det hur bra som helst. Hade de däremot bara gått fram och börjat klappa utan att fråga, hade de nog fått veta att de levde. :angel:
Hon är också en sådan man inte kan ryta till åt eller ännu värre slå, då kan denne vara säker på att inte få gå i närheten av henne under de kommande månaderna... en speciell men underbar häst mot dem som respekterar henne.

Det är i alla fall "skönt" att höra att det finns någon som har en liknande märr. Tack för uppiggande inlägg. ;)
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Jag tycker det låter som hon försöker skrämma alla. Och hon gör ett jäkla bra jobb oxå. Verkar som hon är mkt smaroch sånna hästar tycker inte folk om. Hon har kommit på att man kan jäklas lite så slipper man den där jäkla hovis. Du måste bara hitta nån som verkligen kan ta sig tid och inte ge upp direkt. Alt att du går en intensivkurs själv, du spar mkt pengar på det. Jag kan starkt rek det. Du kommer aldrig ångra dig jag lovar.;)
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

NU vet jag ju självklart inte hur din häst är så brillianta råd lär du inte få men jag försöker ändå :D Att ta ut hovslagare för att träffa hästem oftare kan jag tänka mig kostar skjortan som du sa plus att skicka med vet varje gång hon ska skos kostar nog också "lite" extra. Alla är inge gjorda av pengar faktiskt :p

En tanke är om du kan ha henne barfota- hovslagaren lär dig (och din stallägare?) hur du ska underhålla och raspa hovarna så han slipper komma så himla ofta och slipper slå på skor (hästar tycker oftast just den delen är obehagligast), en liten investering blir det i special skor som du har på när hon rids men det funkar ganska bra som jag har sett.
En annan idé är ett program jag såg där en ponny sparkade mot alla som försökte ta upp bakbenen på den. De tog ett gramskaft och vek det dubbelt så det blev en "snara" ungefär, satte den runt benet och lyfte upp det. Ponnyn sparkade men gav upp tillslut då han förstod att ingen blev rädd eller gav upp när han började. De kunde tillslut själva ta upp benet på hästen. Tror att din hästs beteende ligger mycket i att människor blir rädda och snabbt låter henne vara, och det är hennes belöning. Om fler skiter i hennes beteende kanske hon slutar försöka då hon inte för något för det?
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Har läst igenom hela tråden och en tanke som slog mig var om det fanns någon möjlighet att stalla upp henne tillfälligt hos en hovis, kanske ett sommarbete?
Så hon fick en chans att lära känna hovis och förhoppningsvist få förtroende för denna?

Ett lite mindre dyrt alt till att ta ut hovis för att bara umgås med stoet iaf.

Bara en tanke.....
 
Sv: Problemhäst som egentligen inte är en problemhäst… *JÄTTElångt*

Förutom e tips du fått om att låta hästen få förtroende för och en relation till hovis, utan att denne försöker sko, så måste jag faktiskt vara så trist att jag ändå vill slå ett slag för lugnande. Ja jag har läst varför du är tveksam, och det är just DÄRFÖR jag vill svara! =)

Jag har haft exakt samma tveksamhet till dig, och även sett de som drogats ner bli etter värre. Men enligt MIG handlar det om en enda sak - DOSEN. Jag har tyvärr sett mer än en häst drogas ner - i mitt tycke - lite för kraftigt inför skoning. Så de fått balansproblem, de har inte riktigt varit medvetna om vad som sker eller varför, och slutresultatet har visst varit att skorna kom på, men ingen angenäm upplevelse för hästen, och ffa så har den varit för 'borta' för att faktiskt LÄRA sig något.

Däremot har jag 'sen dess' dels sett flera drogas första gångerna och sen har drogerna kunnat tas bort, och själv av olika anledningar gett lagom dos lugnande inför skoning. Och då sett positiva resultat av det. Men tricket är att hitta den där 'lagoma' dosen (som är ruggigt individuell från häst till häst för det första, och så är känsligheten väldigt individuell för det andra).

Men om/när man hittar rtt dos, den där hästen fortfarande är vaken och med, INTE har fått balansproblem, men där det ändå är rätt 'dimmigt på ögonen'. Dvs de är vakna, de har kvar balansen etc, men de är ändå 'drogade'. DÄR hjälper det, för hästen upplever då inget negativt med hovis genom att det är svårt balansera etc, den är tillräckligt medveten för att ta in att 'jaha, den där gubben ja, ja nu lyfter han mina fötter, och gör si och så'

Svårt att förklara, men jag kan jämföra med när jag själv medicinerats av olika anledningar. Inför OP t ex ger de ju ganska kraftigt med lugnande, och jag har bara varit vagt medveten om vad soms ker, och mest bladdrat strunt och så vidare, och som avslutning somnat mitt i en mening. Efteråt kan jag typ känna att 'ja jag åkte i en korridor på en bår, och så stod den en papperskartong där, sen somnade jag'. I verkligheten har jag åkt hiss, sen åkt genom en korridor, jo förbi en pappkartong ja (som jag av någon okänd anledning tydligen garvat ihjäl mig åt..), sen åkt hiss igen, sen in på en operationssal där de pratat med mig och jag svarat etc innan de sövt. Men jag minns bara en bråkdel och tämligen luddigt.

Vid andra tillfällen har jag fått endast en 'mild' dos lugnande. Jag minns precis allt, både vad jag såg, sa och upplevde. Men 'rädslan/oron' var borta eller klart dämpad. T ex när jag hade avancerad sprutfobi och fick rådet att/rek att ta en halv valium (minns ej styrka) innan. Jag var helt med, kände att jag kunde kört bil etc (det fick jag inte dock), jag minns precis allt, jag läste i väntrummet, gick in, kommer ihåg hur det såg ut därinne, vad sköterskan hette etc. Och jag minns också hur hon gjorde iordning nålen, jag tittade på den, den stacks in i armen bla bla bla. Men RÄDSLAN var karaftigt minskad/borta. Dvs jag var ju klart 'påverkad' av valiumet, men inte så att jag hade nedsatt medvetandegrad.

och just om man får RÄTT dos av lugnande så anser jag att det ÄR enbart positivt, både för häst, hovslagare och matte.

Men det kan kräva en hel del provande för att hitta rätt dos, och det ska helst provas fram utan 'trial and error', dvs hovslagaren ska inte ge sig på det förrän man fått fram korrekt dos som verkar ge rätt 'reaktion' hos hästen (dvs som man SETT ger X grad sedering inte vad det står i fass/vad man tror..)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 538
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 091
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ren häst innan klippning - hur gör ni?
  • Välja hingst
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp