problematik

J

jein

råd från kunniga dressyrryttare önskas. Min dam, på 8 år går stadigt och i skritt och trav, även galopp - tills för två månader sedan. I fattningarna slänger hon upp huvudet, blir stenhård i munnen, rusar iväg eller sackar med bakbenen. Stressar upp sig blir genomsvettig såfort hon itne förstår vad jag menar och börjar bajsa diaré. Helt olikt henne. Tränar regelbundet för tränare ( en gång per vecka) själv utbildat hästar upp till Medlesvår så en simpel problemlösning borde man väl klara ?

Jag fattar då ingenting, vad jag vet har jag inte ändrat min ridning, min tränare tycker att vi gör allt korrekt men vi förstår ingenting. Jag har försökt att under en hel timme bara vänta ut henne = fungerar inte alls, hon blir ännu mer springig/ eller sackar med bak, kör upp huvudet. Vi har provat diverse metoder, även varit hårdare mot henne och försökt sätta henne på plats. Skada bör uteslutas, hon rör sig avslappnat och fint i både skritt och trav samt galopp då jag itne kräver något. Hon är genomkänd i kropp och det verkar itne vara något, sadeln är utprovad och specialbeställd efter hennes rygg ganska nyligen (5 månader) hon har ej ändrat sig.

jag känner att hon upplever situationen galopp i form samt sammlad galopp som ett stressmoment, men när inte tålamod (2 ¨månader) och lungt rytmiskt ridande och utväntning fungerar tar jag i med hårdhandskarna och visar vart skåpet ska stå, det fungerar inte häller, i princip får vi samma problem men mera stressat. Efter månader sätter jag och tränare på gramanen, för att hjälpa henne att hitta rätt, hon sköter sig prickfritt, lugn samlad fattning och man känner riktigt hu hon skjuter på med kraft, hon slänger inte upp huvudet och det går att korta/ länga otroligt bra, hästen verkar avslappnad och tillfreds, vi plockar bort graman och samma problem uppstår. Varken tränaren eller jag reder ut detta, tränaren i fråga är enligt mig mycket skicklig och har ridit intermediare. Idag tappade jag helt tålamodet med hästen och blev rent utsagt vansinnig, vilket jag självklart får ångest över och funderar på om jag behandlade henne fel, vad tusan gör man?

vi har då provat 100 olika övningar och metoder. tilläggas bör att hästen är hur trevligt som helst i stallet, och under all övrig tid borsett från galopparbetet. Hon har varit i min ägo i 8 år, alltså hela hennes liv, och hon litar på mig till 100%

vad tycker/tror/föreslår ni?

förvirrad dressyrtant

Sv: problematik

Är du helt säker på att hon är ok och frisk? Sadeln kan ju klämma, om hon gått bra innan så låter det ju mest som om det hänt något.
Själv så köpte jag ny sadel i somras och hon har redan breddat sig så jag får byta koppjärn i den. Tur den är omställningsbar:D

När var hon hos tandläkaren senast?
Hästar Kan ändra sig snabbt och jag skulle visst vilja påstå att det kan vara sadeln.
När hade hon vila senast? En längre sådan?

Jag köpte en sadel i somras som satt perfekt, efter tre månader var den alldeles för trång, så på fem månader kan dom ändra sig mycket, även om det inte syns ;)

Jag hade åkt till klinik direkt! Be dem kolla igenom hela hästen innan du börjar fundera på olika lösningar. Det låter ju som om du är en bra ryttare mer erfarenhet så det låter inte så troligt att du orsakar en så kraftig reaktion. Jag tror att hon har ont nånstans. Kan ävben vara sadel som sitter illa om hon ändrat sig mkt. Men som sagt åk till klinik och kolla upp är mitt råd. Hoppas allt löser sig...

Det där låter ju som antingen:

* smärta - kolla på klinik samt tandläkare.
* förvirring - hon vet inte vad som förväntas av henne, sänk kraven ett tag och se om beteendet försvinner.
* uttråkning - kanske hon helt enkelt är trött på banan? Låt henne vila från träningen ett tag och rid i skogen och hoppa lite och så.

Hoppas du hittar vad som är problemet! Jag personligen hade nog dock satt kliniken som första anhalt - det är oftast något som stör när de ändrar beteende sådär.

Det låter som någon typ av förvirring, stress eller understimulans. Hade hon haft ont hade hon protesterat, och det gör hon ju inte? accepterar hon dessutom som hon säger bettet i skritt och trav och inte har något obehag där finns ingen anledning att tro att det är tänderna. Hoppas det löser sig

Senast ändrad av en moderator:

tkr dt låter som tandproblem . Ta hästen till en riktig tandläkare.
Veterinären kan inte se allt (speciellt inte tänderna längst bak)

varför skulle hästen motarbeta bettet enbart i galoppen om det var tandproblem?

Tycker att det låter som nån typ av ryggproblem eller sträckning. Brukar ofta kunna orsaka plötsliga problem liknande dom du har haft.
Är hästen värre i ena varvet? Kan sitta nån stans som gör att det tar i mot mest i fattningarna och även ligga ganska djupt vilket gör att hästen kanske inte reagerar om man bara känner igenom den utan mer djupgående undersökning. Att hästen inte protesterar annars behöver inte betyda att det inte gör ont eftersom dom flesta hästar är oerhört toleranta djur.

Om jag var du skulle jag först titta på hästen när den rörde sej fritt, vill den övh taget galoppera eller undviker den det. Även longering/tömkörning kan vara bra för att se hur hästen gör utan ryttare. Har hästen inga problem med galoppfattningarna utan ryttare eller tjafsar den ändå?
Hittar du ingenting självl är det nog bäst att boka kliniktid för en ordentlig koll då det nog snarare är en smärtreaktion än "dumheter".

Jag föreslår att du tömkör och longerar hästen och studerar hur den rör sej i galopp när du gör respektive.

Blir det samma reaktion om du inleder passet med galopparbetet?

Det skiljer sig ju i hur hästen rör sig i galopp resp trav och skritt, vilket skulle kunna göra att sadel eller annat känns annorlunda just i galopp.

Är det samma om någon annan rider? (Du har säkert provat det) Ibland kommer man in i negativa cirklar runt sånt man haft problem med och då är det bra att se hur hästen reagerar med någon som inte är inne i dessa cirklar...

Jag skulle inte utesluta smärta så lätt..
Vad händer om du INTE kräver att hon ska galoppera i form? Sänk kraven ett tag, börja om lite från början med galoppen..

När min ponny reagerarde konstigt med sina galoppfattningar, drog upp nosen, sprang på sniskan osv i galoppfattningar där det skulle vara samlat, det gick alltså utmärkt för henne att galoppera annars när det inte krävdes något.

Men vi åkte genast och kollade upp henne, och hon hade en påbörjan till inflamation i sina bakknän.

lägger till*

Eftersom att det var i båda bakknäna så märktes det ingen skillnad förens hon var tvungen att sätta under sig så pass mycket som hon gör i galoppfattningarna,
det gjorde ont helt enkelt. Men traven "var ren" eftersom att det var samma stelhet som visades i båda bak.

Det första jag skulle utesluta är tänderna. När hade du senast ute en tandläkare/veterinär som kollade tänderna? Min pålle kan bli lika dan innan det är dags för en omgång på tänderna. Han blir stressad tappar bakben o "springer" gärna ifrån mig. Att det inte händer när du tar på gramanen kan helt enkelt vara så lätt att du håller handen mer stilla (självklart svårt att uttala sig om hur vida du håller dina händer stilla under galoppen, då jag inte sett dig in action ;) ) Är det då så att din häst har en vass kant någonstans så kan det irretera jätte mkt o störa henne. Du kan ju alltid börja där, hittar ni inget hade jag nog gjort som övriga rek. åkt till klinik o kollat igenom hela pålle. Kolla gärna sadeln oxå..
Önskar dig lycka till o hoppas ni reder ut problemet!

jag tycker att du fått goda råd, upp till klinik med henne! Visar det ingenting är equiterapeut och sadelutprovare att rekommendera.
Hästar "jävlas" i princip aldrig utan det ligger något bakom.

tkr dt låter som tandproblem . Ta hästen till en riktig tandläkare.
Veterinären kan inte se allt (speciellt inte tänderna längst bak)

Precis vad jag också tror. Min häst gör likadant fast hon börjat t.o.m i trav att slå upp huvudet och grina illa. Jag kan utan problem rida henne med pelham eller stång och kapson (bara bettet har kedja). Vi tror det är något med tänderna. Ska kolla min med tandläkare när han är på väg nästa gång. Tills vidare går hon ju bra på pelhambettet, men med tränsbett blir det så här.
jkag tror inte hästen reagerar på detta viset på sadeln heller. När min hade sadelproblem var hon mer avog till att jag sadlade och så skjöt hon liksom rygg.

Som ägare till ett antal hästar under åren och även jag dressyrryttare upp i svår klass kan jag inte säga annat än att det ändå – trots en veterinär (???) undersökning låter som om ngt är fel i kroppen på hästen. Det finns INGEN anledning till att ett sånt här problem ska uppstå annars. Just galoppfattingsproblem brukar – enligt min erfarenhet – uppstå vid bakbens och/eller ryggproblem (inkl bäcken och Si-led).

Ny veterinär utredning skulle jag absolut rekommendera! På klinik hos erfaren veterinär.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar