M

Magrinette

Enligt mig så har mitt sto proteinbrist, men enligt en del av mina hästvänner så är hon fet.

Jag har tyvärr ingen bild av henne som är ny.

Har sökt runt lite här och tittat på en del bilder på hästar som sägs ha proteinbrist och känner igen min i bilderna.

Men hur ska man egentligen förklara för andra så att de ska förstå?

Hästen är 17 år, rids (eller tömkör) lugnt, mest i skritt, några dagar i veckan bara pga en skada. Men hon är bukig, revbenen syns tydligt, tunn överlinje och tunn i halsen. Men nu får jag höra på omvägar att jag övergöder min häst.

"Hon får för mycket hö" "Hon är ju fet ser du inte det?" "Varför får hon lusern när hon är så fet?"

Dessutom är jag gravid och de hormonerna är inte att leka med just nu :devil: gråter för inget (alltid) och hugger lika snabbt. :crazy:

.

Sv: Problem!

Kan tillägga att hon får så mycket hö hon kan (slutar efter 10 kg) + lusern (lite dåligt hö) fibergi för att smaksätta lusernet gott och mineraler.

Det är ju svårt att säga på ett forum om du har rätt eller inte.

Men det låter ju onekligen så.

Varför bry sig om vad dom tycker om hur du fodrar din häst? Retar dom sig på det så låt dom göra det, verkar ju löjligt.

Vad innehåller höt då? Kanske du inte ger tillräckligt med extraproteiner genom lusernet. Och varför bry sig om vad andra säger? Jobba på så hästen blir fin så kan de ju sätta sina kommentarer i halsen sen!

skit i vad stallkompisarna säger, min förra häst böjade oxå bli bukig och tappade överlinjen, så började ge fri tillgång och lusern först, men tyckte inte om det så fick äta krafft protein istället. Iaf så fick man ju höra hela tiden att han var så tjock mm. Fast han inte hade fett över revbenen osv, utan han hade stor mage, även efter han fått upp överlinjen, för i samma veva som han började tappa, var han skadad och stod i 3 månader... Så han hade ju en hösilage mage, och inga muskler att hålla in den med...

Tyvärr är det ju så att hon aldrig kommer att gå att jobba ordentligt igen pga skadan, hon får endast gå som promenadhäst.

Men om det är proteinbrist, kan man få bort den bukiga magen om de får tillräckligt med protein eller kommer hon ändå att se lite bukig ut pga att hon inte går hårt?

Magen kommer "försvinna" lite. Dels så kommer hon ju bli mer jämn över kroppen så hennes mage kommer inte se så stor ut och sen så kommer hon ju få lite mer muskler som håller upp buken med.
Hur mycket lusern ger du nu?

Jag har en häst som din. Hon går där efter två föl och har inte blivit speciellt riden, har varit bukig och ful. Nu har hon fri tillgång på hö stor hage att röra sig i och kraftfoder på kvällen när hon kommer in. Har nog aldrig haft en så pigg glad och fin häst. Tror att hästar ska få gå och äta som den passar dom då mår magar och kroppar bäst. Det har tagit tid att ändra kroppen skert 1 år innan jag såg riktig skillnad, så ha tålamod den blir fin. Gå på din magkänsla o skit i andra ;)

Hej!

Jag hade samma problem som du när jag jobbade på ridskola och ffa en av hästarna såg ut som du beskrev. Den va STOR, typ 170 nånting och jättegrov och fick när jag började 10 kg silage max/dag.. Och 3 kg kraft..

Jag ställde om henne till 18 kg silage, 3 kg kraft groov och en skopa lucern och jag kan säja att hon blev riktigt fin efter ett tag. När hon dessutom fick en sadel som satt mindre illa började hon jobba och bygga muskler och blev en gladare och trevligare häst.

Däremot fick jag lära mig på foderkursen på SLU i våras at man inte kan se skillnad på proteinbrist och energibrist, för när hästen har tillräcklig energibrist tar den och omvandlar proteinet till energi (tar ganska mycket energi) och det ser likadant ut.

Oavsett vilket låter det inte som att du ska banta din häst alls! Lyssna inte på dina stall"kompisar" utan gör det du känner är rätt..

/ Lavinia, vars pålla kallas tjockis men just nu fodras upp pga någon typ av brist i fodret som gjort att hon fallit ur.. Avskyr att inte ha analys...

Strunta i vad dom säger. Du ska veta att, många hästmänniskor har väldigt svårt för att bedömma hur hullet är på hästen. lyssna bara här vad jag läste i en studie från SLU:

SAXAT:

14 % skilde sig bedömningen åt två steg på skalan. (En normalviktig häst bedömdes av hästägaren
som överviktig, en överviktig häst bedömdes av hästägaren som normalviktig och en något
underviktig häst bedömdes av hästägaren som något överviktig.
)
:crazy:

okej, men även om hon bara får skritta så kan hon ju ändå jobba i form och på så sätt stärka magmusklerna och hålla in magen :)

Jag hade samma problem, men det har blivit mkt bättre efter att jag började höja proteinkvoten samt ge E-vitamin + selen. Hon får lusern och ngn dl soja, och har aldrig haft så fina muskler som nu, trots att det bara varit skritt som gällt ung en månad...

Hej!

Däremot fick jag lära mig på foderkursen på SLU i våras at man inte kan se skillnad på proteinbrist och energibrist, för när hästen har tillräcklig energibrist tar den och omvandlar proteinet till energi (tar ganska mycket energi) och det ser likadant ut.

.

Det är det här som gör att man kan ha häst på fri tillgång med grovfoder om fodret har hög kvot. De blir inte feta av rätt foder, däremot kan de bli magra av för hög kvot. Ungefär som om vi enbart skulle äta kalkonkött och inget fett ;)

kl

Ja jag tycker att det börjar märkas skillnad på henne lite sen jag började med lusernen.

Skritta har vi inte gjort så länge nu, hon stod ganska länge efter skadan.

Nu är problemet att hon börjat tröttna på lusernen, hon pillar ut fibergin och äter den och de lilla lusernet som följer med men sen kastar hon ut det mesta av lusernet ner i halmen. Så nu ska hon få äta från en foderskål på marken och se om det hjälper. :cool:

Min förra häst gillade inte heller lusernet efter ett tag, började då ge krafft protein istället, vilket hjälpte :)

Liknande trådar

Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har en häst som sedan han kom hit har haft en jättemage. Han är dessutom väldigt tunn och insjunken över ryggen, så magen beror väl...
Svar
19
· Visningar
6 749
Senast: cello
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka