manhattan_2006

Trådstartare
har en häst som inte svarar på behandling och veterinär kan inte göra mer på plats så jag ska köra till klinik bara det att hon har ont och vill helst inte stödja så mycket på benet, tyvärr har hon senaste tiden börjat krångla vid lastning, så frågan är om det ens går att få på henne, hur har ni gjort när ni kört hästar som har ont? Tips?

Sv: Problem

Hmm.. om det är en skada som inte riskerar att förvärras om hästen stödjer på benet skulle jag nog be veterinären om lite smärtstillande så hästen kan åka hyfsat bekvämt.

Om det var möjligt skulle jag försöka få tag på en lastbil att köra i, de står betydligt bekvämare i dem...

Har ingen större erf kring detta tyvärr, körde bara tvååringen till klinik med en hovböld. Då var han så halt så jag trodde minst han hade brutit något, men det var som att han visste att han skulle få hjälp, för han klev på hur snällt som helst.

hon har fått metacam imorse så tror inte jag kan ge mer av det. Känns oerhört nervöst just nu, får jag inte på henne så kan det innebära slutet:(

jag har varit med om samma sak,,, jag fick på efter en timme, hästen var nog,,, till och med sämre än det du beskriver, det var som du sa - det var det sista jag gjorde,, de gjorde allt de kunde på kliniken men efter 3 veckor fick hon belastningsfång o vi tog bort henne där....

ang. lastningen, - stressa inte, slappna av o var lugn, ge dig inte.... stå bredvid med en lång lina runt bommen därinne o håll sträckt,, puffa o knuffa så gott det går, o var LUGN,,, det GÅR. det kan ta tid, men det går... tillslut.

Jag önskar dig stort lycka till,
många kramar,

Jag hade bokat tid till slöinge och när jag gick ut och skulle lasta så tyckte jag att benet helt plötsligt var något smalare, svullnaden såg ut att gått ner lite lite. Det gick inte att lasta och vi ville inte försöka så mycket eftersom vi var rädda att hon skulle göra illa benet så vi tog beslutet att stanna hemma och vi ringde veterinären igen. Nu är benet avsevärt bättre och hon har inte feber längre, så det går åt rätt håll. Jag går ut och leder henne varje dag. Kan tillägga att det hon fick var akut lymfangit, det kom på bara några timmar, hade jag väntat att ta ut veterinär hade hon lagt sig ner av smärtan sa veterinären, jag trodde först att det var en fraktur, har aldrig sett en häst ha så ont:(
tack för svaren, jag är bara så glad att hon är bättre. Sen gäller det bara att fortsätta lastträningen, det är ju ett måste att hästen går att lasta, hade inga problem förr att lasta henne utan det är något nytt hon har börjat med.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
458
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka