Problem!!!!!!

boccia

Trådstartare
Tog hem vår nya familjemedlem idag, en kattunge på 9 veckor (mamman dog i förrgår, så därför fick han flytta såpass tidigt)
Vår andra katt, en hona på 14 månader, är verkligen LIVRÄDD för nytillskottet, bara springer iväg och fräser, och när vi tog upp henne så skakade hon. Hon har t.o.m. kissat på sig på dörrmattan.:crazy:

Jag trodde att vi skulle få problem tvärtom, att han skulle vara rädd för henne och att hon kanske skulle försöka trycka ner honom, men ack så fel vi hade...

Någon som har något tips hur vi ska få henne att inse att kattungen inte alls är farlig? Hur lång tid ska vi ge dem innan vi måste ta beslut om kattungen ska få stanna eller inte (vi vill inte ha katter som inte kommer överrens, det finns inte på kartan)

Sv: Problem!!!!!!

Ingen???

Är lite orolig för vår katt nu, hon gick ut vid 2-tiden idag och har inte synts till sedan dess, och hon som alltid brukar ligga i soffan o titta på TV med oss.:(
Hoppas verkligen inget har hänt och att hon kommer tillbaka.

Håller tummarna för att hon kommer som vanligt imorron bitti när jag går ut för att hämta tidningen.

Vi har bestämt oss för att hålla katterna åtskilda i ett par dagar (dvs om Astrid kommer tillbaka). Förhoppningen är att hon känner hans lukt och vänjer sig vid den, dvs inser att det inte är ngt farligt...
Verkar det som en bra idé??

När vi hämtade hem våran nya kattunge så tyckte inte våran vuxna katt om henne alls, fräste och höll koll hela dagarna å sov inte något, la sig högt upp så kattungen ej fick tag på honom... Vi gav de nåra veckor.. Nu e dom verkligen bästisar.

Tog hem vår nya familjemedlem idag, en kattunge på 9 veckor (mamman dog i förrgår, så därför fick han flytta såpass tidigt)
Vår andra katt, en hona på 14 månader, är verkligen LIVRÄDD för nytillskottet, bara springer iväg och fräser, och när vi tog upp henne så skakade hon. Hon har t.o.m. kissat på sig på dörrmattan.

Jag trodde att vi skulle få problem tvärtom, att han skulle vara rädd för henne och att hon kanske skulle försöka trycka ner honom, men ack så fel vi hade...

Någon som har något tips hur vi ska få henne att inse att kattungen inte alls är farlig? Hur lång tid ska vi ge dem innan vi måste ta beslut om kattungen ska få stanna eller inte (vi vill inte ha katter som inte kommer överrens, det finns inte på kartan)

Exakt så betedde sig vår hona när vi tog oss an lilla hittekatten (se tråd om det). Hon kom till ytterdörren, men gick helst inte in när hon märkte att den lilla onda:devil: var där.

Vi gjorde så, att första dagarna bar vi in gammelkattan, tog ut den lilla ur köket, stängde in den gamla där så hon fick snusa runt samt bjöd på god mat:d.

Efter några dar behöll vi den lilla i köket, tog in den stora och stängde dörren. Höll den lilla mycket i famnen, så att den gamla hade golvet för sig själv. Bjöd på god mat.

Efter nån vecka började de faktiskt slappna av, och sen blev det gradvis allt bättre. Nu efter 3-4 veckor så kommer gammelkattan in som vanligt, de hälsar nos mot nos och kan sitta jämte vid varsin matskål. De är väl inte bästisar direkt men de accepterar varandra. Nu just för tillfället är visserligen gammelkattan ute och ränner:p, men svärföräldrarna hade sett henne hos sig igår kväll, så hon är inte långt borta. Hon brukar kunna vara borta några dygn såhär på sommaren. På vintern ligger hon inne dygnet runt istället:smirk:.

Så det går nog bra ska du se, ge det ett par veckor bara!:)

var inte för snabb med att ge upp bara!
det tar tid!
varje gång vi har skaffat en till katt har det blivit krig och landsflykt hemma.. :p
men med tiden lär dom sig att acceptera läget.
astrid kommer säkert vara jäkligt tjurig ett tag och kanske inte vara hemma så mycket, men tids nog kommer hon tillbaka.

är inte så mycket för att dalta med djuren, låt det vara som det är.. man kan ändå inte påverka så mycket :)

Är hon tillbaka?

Japp, hon kom tillbaka imorse, och sov i soffan halva förmiddagen. Fräste som en tok när hon gick förbi Everts liggdyna, men lugnade ner sig efter en kvart (tillräckligt för att kunna lägga sig o sova i rummet intill). Nu är hon ute igen, men hon är en riktig nattkatt, är alltid ute på nätterna (men brukar vanligtvis glo på TV med oss)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
974
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 214
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur