problem...

C

C F

(Har engelskt tangentbord sa har inte alla bokstaver..)

ja har en hast som inte ar radd for hinder utan for allt runt omkring.

Nar han stannar sa stannar han for att han ser nagot pa laktaren.

Han ar alltsa inte radd for hinder utan for allt som hander runt omkring.

Har nagon natt tips om det finns nagot som inte klassas som dopning? nagot medel typ..

eller nagot annat tips?

Sv: problem...

Massor av miljöträning, skulle jag rekommendera.

Utnyttja hela 45 sekunderna innan start och rid runt hela banan så h*n får titta runt lite innan ni startar. Du blir ju inte utesluten om du inte går igenom start innan 45 sekunderna är slut. Då startar bara tiden. Sen brukar man ha lite mer tid för det tar ju en stund innan hon säger varsågod och rid

Ge hästen jobb och andra saker att tänka på, så den koncentrerar sig på dig och inte saker runt omkring. Läs gärna artikeln i nya ridsport om heta hästar, där ger Gällerdal en hel del bra tips även för tittiga hästar.

massa tempoväxlingar o halvhalter för att få hästen uppmärksam på dig o inte på allting runt omkring. Sen är det bara träning träning träning som gäller.

Allt har att göra med rutin hos häst och ryttare.
Jag skulle åka mycket på clearound-hoppningar om jag var du. Då får man oftast den tid man behöver och kanske lite hjälp oxå. Sen får man oftast hoppa ett par gånger om det skulle behövas. Så jag skulle lägga riktiga tävlingar på hyllan ett tag. Så inte hästen får dåliga erfarenheter. Och varför inte sätta up en annan ryttare på din häst, som är säker på sin sak. Det kan även hjälpa.

Men tänk på att om din häst är rädd inne på banan att du hela tiden berömmer honom för minsta lilla. Så självförtroendet hos din häst växer. Och att du själv inte sitter och är spänd eller att du själv tycker att det är obehagligt. För det du känner, känner hästen oxå och av det blir det bara värre.

Så ut och traggla på klubb- och clearround-hoppningar. Och i början kanske bara nöj dig med att han kan trava och galoppera runt banan avslappnat. Om det går bra har du kommit långt och kan börja hoppa.

Men ha MYCKET tålamod, mer än du tror, och låt det ta tid. Och bestraffa ALDRIG en häst som är rädd för något inne på banan för det kommer aldrig något positivt ur det.

Jag vet precis hur du har det. Jag hade själv en häst med samma problem som din häst har.

All lycka i världen!!
// Charlotte :D

Utnyttja hela 45 sekunderna innan start och rid runt hela banan så h*n får titta runt lite innan ni startar. Du blir ju inte utesluten om du inte går igenom start innan 45 sekunderna är slut. Då startar bara tiden. Sen brukar man ha lite mer tid för det tar ju en stund innan hon säger varsågod och rid

Häromkring blir man utesluten om man inte startar inom 45 sek.

nagot annat tips?

Leta upp rena unghästtävlingar. Här i Skåne har man ofta en dag för unghästar. Oftast är det då 3 ekipage på banan samtidigt. Jättebra för då hinner unghästen gå runt och titta på allt, hinder, funktionärer och utsmyckning...:idea:

Jo jag vet det. Och påpekade det för ÖD som snäsigt sa ungefär ''Så är det inte alls. Jag är domare så jag vet''.

Som tidigare redan skrivit, öva,öva,öva.. massor med träning i olika miljöer.. förstår inte vad du vill ha för preparat som gör att den inte blir så tittig på saker runt om kring..:crazy:
Försök att rida hästen så att den blir koncenterad på dig och inte på allt annat. kan vara svårt, jag vet för min häst är likadan. men när man får henne att lyssna på mig , genom tempoväxlingar bla så är hon med mig istället.
Så träna på ! :)

Det ska jag göra om jag är på samma tävling som den domaren nån mer gång. Och markera det med sån där penna så det syyyns.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min rabarber vaxer fortfarande, men det kommer inte manga nya blad och nu ar bladen jattelika och stjalkarna borjar bli tunna. Ar det...
Svar
11
· Visningar
469
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 265
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
807
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 099
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka