Problem...

G

goggoman

Jag har fått ett marsvin..:love: :love: :love:
Min hund är helt fixerad bara... någon som haft det problemet?
Nu är det ju nytt för henne men..
Någon som har förslag till lösning, jag vill inte stänga in marsvinet heller för då blir det ju lika spännande varje gång jag tar fram det...
 
Sv: Problem...

Mitt första råd: Köp ett till marsvin!
Det är lika illa med ensamma marsvin som ensamma hästar, de mår inte bra utan artfränder i närheten.
För att ens eget sällskap ska räcka behöver man vara med marsvinet dygnet runt, de är väldigt stressade och oharmoniska utan marsvinskompisar.

Med hunden... har du "inbrottsäker" bur?
Med ordentlig galleröverdel?
Det kanske räcker med att ha buren med som en del av inredningen, att marsvinen inte är ngt hunden bara ser när de är utanför buren, då blir det ju inte ngt extra eller spec spännande tillslut.

Jag skulle inte vilja ha hundar i samma rum när mina marsvin springer lösa på golvet, men jag har mina fyra marsvin och mina två hundar i samma rum nattetid,och det är inga problem!
De bryr sig inte så mkt om dem, ibland står de och tittar på dem eller nosar på varandra genom burnätet, men inget mer.
Min valp har vant sig vid dem, de var ju här innan hon kom så de har aldrig blivit ngt nytt.
Min vuxna kom däremot hit efter ett 5årigt liv utan marsvin,och hon var väldigt intresserad i början, men bara nyfiken och inte aggresiv mot dem på ngt sätt.
Jag har lärt dem att vara försiktiga bara, och att inte röra dem när jag har "svinen" uppe i knäet:)
 
Sv: Problem...

Jag har haft marsvin och hundar ihop utan det minsta problem.

Dock liten ras, dvärgschnauzer.

Började med att vi satt i TV-soffan ihop! Dom fick nosa och bekanta sig.
Det är VÄLDIGT viktigt att hundarna inte får se marsvinet springa innan de är ordentliga kompisar.
Dvs de får aldrig komma på tanken att jaga marsvinet.

Vårt marsvin åt och drack( !!! på hundvis) bredvid hundarna och hade nog vissa problem med arttillhörighet till slut.

Bl a sov hon ofta med valparna. Innan de fick för vassa tänder.

För övrigt bodde marsvinet ofta ensam i sin bur och var varken stressad eller nervös.
 
Sv: Problem...

Hade marsvin när hunden var valp, så hon har fått lära sig från början att man får se men inte röra (dock får hon pussa).
Det var jättspännande med marsvin i början, hon skällde/gnällde utanför buren samt ville slå med tassen på dem - sa direkt till att det var fel, genom att säga "Nej!" och ta henne därifrån när hon gjorde så.
Sen har hon lärt sig.

Har för övrigt också haft marsvin själv en gång i tiden och hon mådde jättebra, men numera har jag flera ihop och jag ser att marsvin definitivt ska ha artfränder!
 
Sv: Problem...

Tack för svaren.. ja, de är två marsvin..

Hunden är hemskt intresserad, sitter o stirrar vid buren så ofta hon kan, säger förstås till henne.. de har hälsat, vi har suttit i soffan.. hon vill pussa, men litar inte på henne..
Kanske behöver de tid?..
Hon blir jätte upphetsad o skakar i kroppen.. men anfaller inte eller slår med tassen.. gnäller inte heller utan är bara så hemskt sugen på dem.. slickar sig om munnen o så..
 
Sv: Problem...

Jag gissar på att de behöver tid att vänja sig, både hund och marsvin.
Ett tag fick min hund ligga utanför rummet när marsvinen var uppe och sprang - hon ville bara leka med dem. Kanske tog ett par månader innan jag litade så pass på henne att hon fick vara med helt.
 
Sv: Problem...

min ena hund tog den ca 1 mån att lugna sig...marvinen bodde här först...min andra hund har idag börjat minska sitt intresse tagit ca 6 mån...hon tror det är leksaker...den äldre hunden tar dem som valpar...

lycka till
 
Sv: Problem...

min ena hund tog den ca 1 mån att lugna sig...marvinen bodde här först...min andra hund har idag börjat minska sitt intresse tagit ca 6 mån...hon tror det är leksaker...den äldre hunden tar dem som valpar...

lycka till

Det lät ju kull..*skratt*
Får hoppas att de ger sig... hon är mest intresserad av den ena lilla tjejen.. konstigt det med..
 
Sv: Problem...

Se till att du inte lämnar dem utan uppsikt.
Jag hade marsvin, och min hund brydde sig int ealls om dem om jag tex hade uppe dem, eller när deras bur stod på gräsmattan och liknade.
Men trots det så hade jag marsvinens bur i badrummet - men stängd dörr när jag inte var hemma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 705
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 911
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp