V

v_NiniZ_v

okeJ! nu är det såhär att jag hoppar ofta min fd travhäst. hon kan dressyr, och så galoppfattningar och allt så. hon brukar alltid galoppera ända fram till avsprångspunkten och precis efter landningen brukar hon fortsätta galoppen. men nu har hon börjat trava två steg innan hon hoppar. och två steg efter landningen ÄVEN om man har en jättefin samlad galopp innan och efter.
Kan det ha med balansen att göra/ att hon inte hittar avsprångspunkten i hindret som vi byggt? vi brukar ha 2 bommar. en högre upp, och en längre ner, som hinder brukar se ut, ni vet! För att hon ska kunna mäta vart hon ska sätta avsprånget.

Vad kan man göra för att få henne att galoppera ända fram, och efter hindret!? hon har mkt muskler och är stabil. så jag kan inte riktigt förstå vad felet kan ligga iom att hon brukade galoppera ända fram förut. Jag gör allt som går för att inte störa hennes balans, och jag gör fortfarande likadant som jag gjorde när hon hoppade "rätt"

hjälp mig :bow:

Sv: problem!

Oj oj oj. Vet du inte vad du ställer till med när du startar en tråd om hoppande varmblod *rys*. Håll i dig för snart kommer du ångra att du överhuvudtaget startade datorn idag när alla "förståsigpåare" kommer :eek: :devil:

Det gör inget ! jag skiter fullständigt i vad alla tycker om hoppande varmblod.
Araber e faktiskt varmblod!

dessutom kommer jag ändå bara att svara på dom som hjälper mig med mitt problem och läser inte ens de andra som "mobbar".

Det låter bra ;) . Hoppas du såg ironin.. Har själv travhäst fast just då som travhäst. Har inte så mycket råd att komma med men önskar dig lycka till iaf. Och tiden löser alla problem ;)

tack:) Joo jag älskar travhästar. dom är oerhört vackra! min är som svartbrun sand färg. ser "len" ut. och en jättelång svart man med bruna slingor. Gaaah! :love: :love: :love:

Najtan Tabac skrev:
Oj oj oj. Vet du inte vad du ställer till med när du startar en tråd om hoppande varmblod *rys*. Håll i dig för snart kommer du ångra att du överhuvudtaget startade datorn idag när alla "förståsigpåare" kommer :eek: :devil:

Du behöver ju inte inbjuda till det...

Kan vara att du lägger henne lite fel och istället för att trampa om innan hindret lägger hon in ett travsteg för att komma rätt.
Prova som sagt med galoppbommar och träna dig själv på att se avstånd.

Lycka till :)

jo vi lade dit det när vi märkte att hon började trava innan. det hjälpte med att hon tog 1 travsteg istället, men övergick sedan till två efter ca 2-3 hopp. så vi provade att sänka sedan.. men inte hjälpte det :(

Ok ska testa :bump: :bump: :bow: tack för alla 2 tips :D ja fått..
ska försöka såå får vi se hur det går! återkommer med svar imornkväll!

Tack! :banana:

Som ngn tidigare svarat: galoppbommar före och efter?
Annars hade jag ett liknande problem med min förra häst (travare).. hon la in ngr. travsteg före hindret om jag la henne fel på det, alltså kom in på fel avstånd.. Då tappade hon balansen och travade efter hindret också. Försök att släppa fram hästen mer till hindret, koncentrera dej inte på att den ska gå samlad och i form, min travare kunde inte koncentrera sig på så mkt. på en gång, och vart genast riktigt fin när jag bara koncentrerade mej på avståndet och att jämna på framåt när vi kom lite fel in, istället för att försöka ta i henne och få henne att samla sig.
prova att bygga ett stigsprång, eller en oxer, så måste den hoppa igenom mer med ryggen och får ett rundare språng, vilket kanske inbjuder till galopp efter hindret!?
Lycka till :bump:

Trevligt att du fått din häst så utbildad att den klarar en bärig galopp, men den har kanske inte riktigt registret att korta och länga den? Om vi antar att den klarar 3-3,5 m utan att tappa balansen krävs det ju att avsprångspunkten kommer inom det avståndet för att kunna hoppa rätt. Ett travsteg är ca 1 m så allt mindre än 3 m är lättare att fixa med ett par travsteg.

Kan det vara så att din häst kommit så långt i sin hopputbildning att den upptäckt att det är bekvämast att hoppa på rätt ställe i stället för att göra jättesprång på halvtaskiga avstånd? Ett halt travsteg fel i avsprånget är kanppast ansträngande, men 1,5 m måste hästen i alla fall ta i lite för!

Jag skulle nog tacka och ta emot och travhoppa en hel del för att träna styrka och teknik och slippa få en okontrollerbar häst som flänger på i full fart så fort den ser hinder. Jattebra sätt att slippa göra hästen osäker genom att komma lite fel på hindret! Dessutom är det inte så pjåkigt med en häst som kan justera ryttartabbar, en del av de bästa hopphästarna lägger ju in ett travsteg i stället för att tvärnita!

Sedan skulle jag träna min egen avståndsbedämning geon att lågga ut en bom (eller bara ett streck i marken) och försöka rida jåmna språng så att jag får steget på rätt ställe över (Alltå inte ett framben på var sida tex)

OK tack för det svaret :)

ska testa lite senare när det blivit svalt.

Ska testa det efter att jag har testat Lena_B's tips!

tackar tackar! :D

vill sääja att.... det funkade KANON!

hon kan galoppera ända fram till hindret. go go !! :D :bow: :bow: :banana:

Najtan Tabac skrev:

Vad är det för fel med hoppande VARMBLOD??? Vet du inte inte att varmblod är ett typ av gruppnamn för en hel del raser!
Varmblod inebär absolut INTE bara travare, ett varmblod är även ett halvbod etc.

Och varför skulle det bli liv över att hon vill ha tips och hjälp bara för att hon hoppar en travare!
Det är sådana med din attityd som gör at det blir massa skitsnack. Tycker ditt inlägg i tråden var totalt onödigt! :mad:

Bommar är super bra träning!
Man kan bygga en serie av bommar och galoppera över,
bommar före och efter hinder,
man kan lägga ut två bommar och variera galopp sprången mellan bommarna, ex ena gången rider man ex på 5 galopp språng och andra gången rider man på 6 galopp språng.
Väldigt nyttigt för både ryttare och häst!

Hmm... vet inte om detta kan hjälpa dig, men fö många år sedan hade jag också en omskolad "travare" som jag hoppade med. Jag hade ung samma problem. Vi provade förutom galoppbommar även att hoppa några studs i löshoppning. Just löshoppningen gillade han jättemycket. Då gick det kanon. Så i vårt fall så tappade vi också balansen, men han fick som fritt fram att "lösa det hela" själv när jag inte satt på och det hjälpte. Sedan var det lättare att komma igång med flytet i galoppen under hoppningen uppsutten. Tja jag vet inte om detta var till någon hjälp - men lycka till i alla fall ni fixar det säkert!!! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar