P

Pruffen

Hej allihop! Jag rider på ridskola en gång i veckan och har ridit i 4 år, själv är jag 14 år gammal. Jag älskar hästen som jag rider och skulle väldigt gärna vilja få bra kontakt med henne.
Det brukar gå bra både på marken och när vi rider, men jag har två stycken problem. Ett är att hon inte står stilla när jag ska sitta upp! Hon börjar gå frammåt så fort jag fått in foten i stigbygeln, så jag brukar gå runt med henne lite och sen försöka igen. Det brukar funka efter ett litet tag, även om hon försöker vända sig och snurra runt och så.
Ett annat problem är att hon är väldigt envis. Ibland stannar hon för att äta gräs och då måste jag rycka upp henne vilket jag inte tycker om. :( Men annars går det inte! När vi rider så försöker hon ibland gå åt ett annat håll än jag vill och då brukar jag dra i henne åt hållet jag vill åt, vilket jag inte heller tycker om att göra. Men hon brukar lyssna på mig efter det iallafall. Har ni några tips? Hade tänkt testa de sju lekarna lite före lektionen, masserar henne redan och myser lite o så. Har ni några andra tips för att lösa problemen?? :confused:

Sv: Problem!

Att få henne att stå still vid uppsittning kan ta lång tid, men en väldigt bra metod är att hålla hästen still när du väl suttit upp och sedan stå så i en minut innan du rider iväg. På så sätt kommer hästen att lära sig att uppsittning inte betyder 'full fart framåt' :)
Har du kollat också så att inte sadeln skaver någonstans? Det kan ofta vara ett problem.

När hon stannar för att äta gräs ska du skänkla framåt och styra henne åt ett annat håll med tyglarna (hur hårt beror på vilken häst. Vissa behöver man knappt röra och andra måste man verkligen säga till) ibland kan också ett litet rytande ''Nej!'' behövas.

När hon går åt ett annat håll så får du skänkla och styra åt det håll du vill. Ibland kan du behöva göra det bestämt om hon inte vill lyssna första gången.

Det verkar på det du berättar som att hästen har ett litet övertag över dig och då kan dom sju lekarna vara en väldigt bra och leksam ledarskapsträning. Träna också mycket på att gå promenader med hästen. Vill hästen gå framför dig så stannar du den lugnt och ber den backa tills den är bakom dig. Stanna också många gånger på vägen och backa henne om hon stannar framför dig. Vid regel brukar man säga att hästens bog inte ska vara framför dig. Jag brukar tillåta hästen att gå med huvudet bredvid mig, men inte längre än så och det är för att jag ska kunna kontrollera den ifall nåt skulle hända.

Men testa och kom gärna med uppdatering på hur det går :)

Jag uppfattar det som att det inte är din egen häst utan en ridskolehäst? Tyvärr är det svårare att snabbt lära om ett invant beteende mot om man själv kan öva lite nu och då.

Något man t ex kan prova är att helt sonika flytta tillbaka hästen om den går iväg. Lugnt och sansat men bestämt.
"Problemet" är att man kan få ha tålamod, plus att man kan behöva öva på att flytta undan för tryck först och främst, att kunna styra hästen åt alla möjliga håll så den snabbt svarar för dina signaler. Annars blir det så lätt för den att hinna undan innan man kommer åt att flytta tillbaka den. Sen är ju nyckeln just tålamod, att låta hästen pussla och lista ut att det är bekvämare att stå stilla.
Hoppa inte upp på hästen när den går utan ta det steg för steg. Först ska den stå stilla. Sen provar man att sätta upp foten till stigbygeln samtidigt som den ska stå stilla, sen provar man lägga lite vikt i stigbygeln, sen "hänger" man över sadeln med bara ena foten i stigbygeln, sen svingar man sakta över benet och sätter i andra foten i stigbygeln. Under hela tiden och även när man sen sitter ner ska hästen stå stilla. Går den iväg under något av dessa steg så hoppar man av igen och börjar om steg för steg tills den kan stå stilla även ett tag efter att man satt upp.

Tänk på att om du märker att hästen "laddar" och blir hård (tänker i samband med att den vill äta gräs och kör ner huvudet t ex) så försök att inte hålla emot instinktivt direkt (då kommer den hinna rubba din balans och du dras med) men när du hunnit haja till och ta stöd genom att sträcka på dig/eventuellt luta dig lite bakåt, då kan man få ta tag ordentligt en gång så huvudet kommer upp.
Om du gör det kommer du med största sannolikhet få snabbare och snabbare svar från hästen, att det räcker med att den vet att du "är med" så slutar den. Man kan ta tag tidigare och tidigare eftersom man själv snabbare hinner med att stödja upp sig i sitsen och känna redan i förväg när hästen tänker köra ner huvudet.
Eller så kan man göra så att man struntar i huvudet men ber hästen om något annat där det blir obekvämt för hästen att samtidigt äta. Gå framåt eller flytta bakdelen t ex. (Risken är att hästen inte lyssnar på det heller så man får förstärka, men då slipper man iaf rycka i den känsliga munnen.)

Tänk på att om hästen drar åt ett håll så kan du inte bara dra i innertygeln för att få hästen gå åt det håll du tänkt.
Du måste först fånga upp ytterbogen. Först kan man mao få behöva korta yttertygeln och använda främst ytterskänkeln, gärna försöka rakställa hästen först så huvudet hamnar mer framför bogarna. "Fånga upp" yttersidan.

Lycka till, hoppas något av det är till hjälp! :)

Senast ändrad:

Ställ hästen med huvudet in i ett hörn av paddocken/ridhuset. Då kommer h*n inte iväg lika snabbt.

Min nuvarande ponny är okså otroligt envis och matglad. Tidigare hade jag också stora problem med att hon inte ville gå åt mitt håll eller att hon började äta eller också att hon sprang iväg till gräset. Hon är fortfarande matgalen men nu har jag fått någorlunda kontroll över det. Jag hade ett par ganska korta "vanliga tyglar" innan men nu har jag köpt och börjat använda ett par längre reptyglar. Det rekomenderar jag verkligen. När hon börjar äta gräs medan vi rider så använder jag nämligen dessa långa mjuka tyglar. Jag skakar dem ibland bara den ena ibland båda två. Det funkar för mig så ett par långa tyglar är ett bra tips. Sen tycker jag också att det är effektivt om man lär sig känna och märka direkt när hästen tänker tanken att gå till gräset. Om man till exempel rider på en paddock där det växer gräs vid staketet så kan man flytta hästens bakdel och be hästen flytta in framdelen innanför spåret så att hästen får något annat att tänka på. Ha tålamod en envis häst är inte dum den låter bara sin männsika tänka ;)

Lite OT men hur är friktionen på reptyglarna? Är det lätt hänt att det bränns i händerna?
Kanske något speciellt material som rekommenderas? :)

Ställ hästen med huvudet in i ett hörn av paddocken/ridhuset. Då kommer h*n inte iväg lika snabbt.

Det är bara det att klaustrofobin ökar för hästen när den verkligen vill fly och inte kan. Det är en bra ide att följa rådet som kom om att stegvis få hästen att ACCEPTERA uppsittningen och vara så mentalt och känslomässigt avslappnad att den står stilla och är helt okej med vad du vill göra. Då har du tagit hand om det ursprungliga problemet. Just biten att hästen går iväg är inte ursprungsproblemet, det är bara en följd av att den inte accepterar uppsittningen.
Lycka till! // Annika

Lite OT men hur är friktionen på reptyglarna? Är det lätt hänt att det bränns i händerna?
Kanske något speciellt material som rekommenderas? :)

Får jag skriva här också? Reptyglar ska gärna vara tillverkade i samma material som t.ex. en smalare båtslina. Tanken är egentligen att fingrarna lätt glider, för att du inte ska dra. Det bränns säkert om du försöker att dra emot, men släpp efter med hästen och plocka upp igen. I ridning med kontakt annars så tänk på att 'hålla' stadigt tills hästen placerar sitt huvud och sedan ge eftergift, kontra att hela tiden 'dra' för att hålla hästens huvud i position genom 'tvång'. Tillsammans med måttot 'hands that close slowly and open quickly' får du en känslig hand. :)
//Annika

Fast något som inte framgår är ju varför hästen går iväg? Tröttnar den för att det tar för lång tid? Ful ovana? Rädsla/obehag? Gör den alltid så?

Själv har jag en ryggskada som gör att jag har svårt att ta mig upp även på små hästar. Jag måste stå en liten stund med foten i stigbygeln innan jag kommer upp och då går många hästar iväg för de ledsnar helt enkelt. Nu använder jag helst pall (alltid nu med min egen) men ibland när jag red på ridskola så var pallen ibland borta. Då var dethär knepet kanon.

Om en häst får klaustofobi för den står och tittar ut över ett stakethörne i paddocken har den nog rätt seriösa problem och är ingen lämplig ridskolehäst.

Oavsett anledning så är det ju uppsittningen som inte är accepterad, antingen ett relationsproblem eller känslomässigt. Detta löser du för gott när du lägger tiden på att steg för steg få hästen att vara okej med detta, redan från att du lägger handen på valvet/hornet.
Hästen är i sin natur mer eller mindre klaustrofobisk, det är en del av överlevnadsinstinkten. Detta kan ge både seriösa och mindre seriösa problem, viktigt är att se dem och hjälpa hästen att lösa dem, hur smått det än kan te sig i våra ögon. Jag tror inte heller att hästen blir speciellt klaustrofobisk av att stå och titta ut över ett staket...:), men den blir det av att hindras röra på benen om den känner att den behöver det av känslomässiga skäl.
//Annika

Tack så jätte mycket för att ni svarade! :D Ska tänka på allt det där nästa gång, idag red jag faktiskt en annan häst än den jag berättade om här :cry: vilket inte händer särskilt ofta som tur är! Jag tycker mest om henne :p:love: Hästen jag red idag blir galen utomhus och höll på att bocka och så. Lite läskigt tycker jag. :crazy:
Nu pratar jag om min favorit häst som jag brukar rida: Jag vet inte varför men hon börjar alltid gå när jag har foten i stigbygeln, inte före det vilket är störigt eftersom jag måste ta ut foten igen och snurra runt henne. Iallafall tack så jätte mycket, ska testa allt som ni tipsade om nästa gång! :):bow:

förresten, tror inte att det är någon sadel som skaver för jag har testat med 3 olika och det har varit samma problem (att hon inte står still) varje gång :crazy:

Oavsett anledning så är det ju uppsittningen som inte är accepterad, antingen ett relationsproblem eller känslomässigt. Detta löser du för gott när du lägger tiden på att steg för steg få hästen att vara okej med detta, redan från att du lägger handen på valvet/hornet.
Hästen är i sin natur mer eller mindre klaustrofobisk, det är en del av överlevnadsinstinkten. Detta kan ge både seriösa och mindre seriösa problem, viktigt är att se dem och hjälpa hästen att lösa dem, hur smått det än kan te sig i våra ögon. Jag tror inte heller att hästen blir speciellt klaustrofobisk av att stå och titta ut över ett staket...:), men den blir det av att hindras röra på benen om den känner att den behöver det av känslomässiga skäl.
//Annika

:bow:

För mig har det krävts massor med jobb (och gör det fortfarande, jag orkar helt enkelt inte lägga full fokus på uppsittningen varje gång och det får man igen med jämna mellanrum :angel: ) och framförallt massor med tålamod.

Att helt enkelt hindra hästen att gå framåt skulle jag aldrig våga. För då skulle den där energin försvinna iväg åt något annat håll istället. Om inte annat så när man väl kommit upp och ska rida. Samma sak så har det inte funkat med någon som står och håller fast (varken jag själv eller någon annan) för att det bara har blivit större orsak att katapulta med mer kraft framåt.
Vi har hunnit med att testa massor med varianter men det är bara en som funkat för mig personligen i längden.

Den egna inställningen/självdisciplinen har varit viktigast. Sen en kombination av belöning (ibland t o m godis, ibland att hästen får vara helt från tryck, även från mitt fokus, ibland lite gullande/beröm/klappar) och konsekvens på så vis att hästen inte ska tjäna på att gå iväg. Den får gå iväg, men sen får den också flytta sig så det blir jobbigt.
Trots detta så har det ändå varit superviktigt att hålla sig cool, positiv och tålmodig själv. T o m viktigare än att vara 100% konsekvent (även om det senare också är viktigt). Att man själv klarar av att vara kvar i nuet om man begär att hästen ska kunna det.

Hästar och ryttare är olika. Haha, vilket man själv också inser när man stöter på en häst med riktigt inrotade ovanor från att ha tyckt att det är en barnlekt att lära hästen stå still! :rofl: Men vissa basics-regler har ändå större chans att fungera.

PS. Tack för svar om reptyglarna! :D

Senast ändrad:

sitt inte upp från marken utan från kloss. Det spar hästens rygg och det går fortare för dig att komma upp i sadel. sadeln vrids lite i uppsittningsögonblicket och vissa hästar kan uppleva det som obegagligt och försöker gå iväg.
När det gäller övningar a la pirelli så är det inget du får göra med en ridskolehäst utan att kolla om det är ok med anvarig personal.
Vad det gäller att hästen ignorerar dig och går åt sitt håll eller börjar beta så är det troligen beroende på att du inte ridit så länge. Det är lätt att bli för otydlig i sina hjälper och då väljer hästen att ignorera. Det är bara att träna träna och träna. Ett viktigt redskap är att få kontroll på sin kropp så att man inte sitter och gör motstridiga saker med sin vikt och tygel.

På det andra problemet kan du testa med "grästygel". Det brukar funka.Finns på t ex Hööks för inte så mycket. om du inte gillar att slita upp henne.
Det låter som om hästen inte har någon respekt för dig.
och jag håller med om att du ska andvända en kloss, stol eller sockerbit för att hoppa upp. det brukar jag göra.dock måste du se till att hon har respekt för dig så att hon står stilla ^^

Det där med grästygel blir nog svårt eftersom hon är ridskole häst :crazy:
Har du något tips på hur jag kan få hennes respekt?

Nu puttar jag upp den här tråden igen!! :angel:
Har ni några fler tips?
P.S. Tack till alla som svarat, ni är bäst! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 313
Senast: Häst_
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet