Problem vid urlastning

F

Francess

Köpte ny häst igår, ett avelssto. Vid ilastning hos säljaren fick jag veta att hon kunde slänga sig bakåt vid urlastningen och att hon skulle ha lärt sig den ovanan hos förra ägaren igen. Trots detta fäste de kedjan bakom rumpan på henne...

Resan hem gick bra, trots två timmar i hård blåst stod hon som ett ljus, var inte det minsta varm när vi kom hem igen.

Däremot hann jag precis ta ner lemmen när hon backade ut med en fart! Första gången hann min man (som skulle ta ut henne) ta tag i henne och säga ifrån, men innan jag hann ta loss kedjan fick hon sats och helt enkelt sprängde kedjan när hon slängde sig bakåt! Det hela gick väldigt snabbt, från första försöket till att hon lyckades. Maken blev av med halva fingerblomman på ena fingret trots handskar...

Men så snart hon fick bakhovarna på marken så stannade hon och stod alltså med framhovarna fortfarande på lemmen. Stod stilla så jag kunde lätt ta grimskaftet och "fånga" henne. Hon var helt lugn och det var inga svårigheter att gå med henne den lilla biten från släpet till hagen. Trots hård blåst och okänd miljö med lastbil och vedtrave och främmande hästar som gnäggade vilt!

Varför hon kastar sig ut så här har jag ingen aning om, men hon verkade inte rädd i alla fall. Var helt lugn och stod som sagt stilla när jag tog henne på lemmen. Och var lugn och fin när vi ledde henne till hagen. Och då hade ändå maken svurit och förbannat rätt högljutt inne i släpet...

Enligt säljaren har hon som sagt lärt sig detta hos förra ägaren igen. Hon har tydligen lärt sig att hon kommer loss genom att slita sig pga att de (dvs förra ägarna igen) inte bytt grimskaft innan de tog ner lemmen och hon slet sig och därmed slet av grimman. Det är i alla fall den förklaring jag fick! Och förmodligen den förklaring förra ägaren igen gav säljaren.

Vad kan jag göra för att "bota" hennes ovana? Hur ska jag gå tillväga? Den här gången slets kedjan av utan problem, gammal kedja, och hon fick inga men av det. Inte det minste märke på henne, tack och lov. Ett halvblod på 172 cm och ca 700 kg har ju lite krafter att sätta bakom...

Tips och råd tages tacksam emot snarast! Jag har tänkt börja rida henne så smått i höst och även då åka iväg för att träna regelbundet.

En idé är att sätta en ordentlig bom bakom henne så hon inte kan kasta sig ut. Problemet är om hon får riktig panik för att hon inte kommer loss.

Det är ju direkt livsfarligt att ha henne utan någonting där bak om hon kastar sig redan innan lemmen är nedfälld.

Du kanske kan träna hemma genom att lyfta lemmen och ta ner den igen utan att köra mellan varven. Se om hon står kvar då. En anna idé är att ge henne mat under tiden som lemmen fälls ner. Kanske kan få henne på andra tankar.

Känner igen det där. Mitt gamla sto var likadant hela livet. Från uppfödaren fick jag höra att hon alltid hade gjort så, och han hade aldrig lyckats bli av med den ovanan. (Det var inte honom jag köpt hästen av utan kontaktade honom i efterhand för att få veta mer om hennes uppväxt.)
Hon fick alltid åka smal värmlandsvagn eller star trailer med bom bakom och lastades av med longerlina och gärna träns.
Gjord eexakt som din. stod och hängde på bommen och sedan kastade hon sig rakt ut och stod helt stilla på backen.
Hann bara köra henne med frontutlastare en endaste gång. Trodde att det skulle gå käpprätt åt skogen men provade och hon klev av hur lugnt som helst. Varför kom jag inte på det 9 år tidigare? Kan vara värt ett försök?

Hej!
Vår ponny kastar sig ut när vi har lastat in henne, på en millisekund ändrar hon sig. Hon går ombord sakta och snällt och förvanldas till en blixt som handlöst kastar sig ut. Man kan ju inte tolka hennes tankar, men det är som att hon har lärt sig att "Oj, jag är i transporten. Då ska man gå ut! Bäst att göra det så fort som möjligt så har jag det avklarat!" Att vi hade tänkt köra någonstans innan urlastningen verkar hon inte förstå. På något sätt har jag fått känslan av att hon vill göra allting så bra som möjligt, nästan överdrivet bra, men hon har inte förstått att det kan vara bra att göra något saaakta. Och det är ju det som är det svåra, du vill ju att din häst SKA gå ur transporten, så hon gör ju rätt. Fast hon ska inte gå så fort och våldsamt och livsfarligt. Det är liksom lika svårt som att lära en häst hoppa sakta över vattenmattan (tränade vi igår med måttlig framgång).
I alla fall: vi löste vårt livsfarliga problem med att skaffa släp med fronturlastning. Kanske värt att testa även för dig. Då behöver hästen aldrig mer tänka bakåt för att komma ut. Plus att vi skaffade egen bakdörr istället för bakbommen (som hon lyckades krypa under vid ett tillfälle).
Lycka till!
/nocke

Oj, oj, oj - det där låter inte roligt. Jag har varit med om precis samma sak - både med ett halvblod (grannens) och med vår ponny. Tar ponnyn som exempel.

När jag köpte honom gick han snällt in (fast med viss tvekan), men man kunde absolut inte skicka in honom ensam. Problemet var också att om man inte snabbt satte fast honom fram + satte fast bommen bakom, kunde han lika snabbt springa ut igen. Man var alltså tvungen att vara två (minst!).

Jag bestämde mig för att lösa problemet, för jag är beroende av att kunna transportera ensam. Vad jag gjorde var att jag började skicka in honom ensam i transporten. Detta tog säkert någon veckas övning, och i början var jag helnöjd om han utan att tveka gick upp på lämmen utan att jag följde med och drog i honom.

När han väl hade lärt sig att gå in själv, stod jag kvar utanför (vid sidan) och klappade honom. Sedan skulle vi lära oss att backa ut långsamt...

Jag lade en hand på insidan av hans lår och tryckte lätt när han gick emot. Efter massor av övning lärde han sig att han slapp trycket om han gick lugnt ut.

Nu är det inga som helst problem att skicka in honom, fästa bakbommen, gå fram och sätta fast honom och fälla upp lämmen. Han står helt stilla och har hittills inte återgått till att försöka springa ut igen. Och urlastningen är exemplarisk: han väntar helt enkelt tills jag lagt handen på insidan av låret och kallar på honom. Och han går mycket lugnt.

Nu vet jag ju inte om detta kan hjälpa dig, men det är kanske värt ett antal försök. Ta gott om tid på dig, och sätt upp mycket små delmål är mitt råd.

Lycka till!

;) Krocket

P.S. Gjorde i stort sett samma med grannens häst, och han är numera lätt att lasta och last ur.

Min gamling gjorde också så när jag köpte honom som 4-åring. In gick det jättebra men ut gick det i en farlig vänster. Vi hade faktiskt ingen bom eller kedja bakom honom till sist för det blev ännu värre. Det var bara så att den som skulle fälla lämmen fick göra det snabbt som attan och hålla sig undan.

Allting löste sig när jag började träna för en ny tränare som var väldigt pedagogisk och lugn. Vet inte om det var pga henne eller vad det var men efter det har han gått ut jättefint och verkligen väntat på sin tur.

Har tyvärr inga speciella råd mer än att kanske lastträna hemma på stallplanen. Någon gång måste hon väl lugna ner sig.... :smirk:

Jag måste nog förklara lite bättre...stoet har inga problem med att stanna kvar inne när hon gått in. Hon backar alltså inte ut direkt. Det är när man ska lasta ut igen som hon får bråttom. Fick idag veta av säljaren att man inte kan lära gamla ston att sitta (dvs ändra beteende) och att h*n själv alltid kört med bom bakom och lastat av i lång lina.

Köpa släp med fronturlastningsmöjligheter går bort. Det blir till att skaffa bom till nya renoveringsprojektet istället.

Ett av våra gamla ston (också stor och tung) beter sig på samma sätt, lugn att lasta och köra och förskräckligt bråttom ut. Det är bara att hålla sig undan...
I vårt nya släp har vi dörrar bakom, så nu har hon lärt sig att det inte går att slänga sig ut förrän de också är öppna, men det går i samma fart när de väl har öppnats. Det är nog så att gamla ston är som de är och det enklaste är nog att anpassa sig till dem istället. Vet man om det kan man ju använda lina och hålla sig på sidan när de kommer ut i 100 km/h.

For mange år siden hadde jeg et ponnysto som var likedan; hun hev seg baklengs såfort lemmen begynte å felles ned. Livsfarlig! Men hun ble bra, selvom det var ved en tilfeldighet. Det som hendte, var at vi skulle ha med en ponny til som skulle lastes av tidligere enn min. Vi funderte mye på hvordan vi skulle løse det, men skulle prøve å ha en longeringsline rundt og bak min hest og forsøke å holde igjen. Temmelig farlig utgangspunkt, men jeg visste nok ikke bedre dengang. Det som hendte, var at hesten kastet seg baklengs som forventet, men skvatt til da hun kjente linen bak bakbeina, så hun hoppet litt fram igjen. Hvilket resulterte i at linen skled lenger ned på bakbena hennes. Når hun da hoppet baklengs en gang til, og jeg fremdeles holdt imot i linen, så ramlet hun med bakparten inne på transporten! Hun ble heldigvis ikke skadet og reiste seg raskt opp igjen, og dermed var hun kurert for sin rusing ut av transporten, og hun var siden helt stille til hun fikk beskjed om å gå ut. Flaks kan man vel si!
Men ellers vil jeg anbefale å lære hesten å backa ur på en behersket måte. Opp på lemmen med en eller to framhover, og så backa. Hele hesten på lemmen og backa. En eller to framhover inne i transporten og backa og så videre. Gjerne flere repetisjoner på hvert trinn her. Etterhvert sette fast bommen (en fast bom er nok smart istedetfor kedja), for deretter å løsne den og backa ur. Lemmen halvveis opp og ned og backa ur. Og så videre. Dette tar nok tid, men er i alle fall billigere enn å kjøpe transport med frontutlastning. Og ikke så farlig som å la henne fortsette med det hun nå gjør.
Lykke til!

Om hästen gör så så ska man gå in med hästen direkt igen.
Göra om allting med tålamod tills hästen fattar att att så får man helt enkelt inte göra.
På vissa hästar kan det hjäla om man är redigt snabb o drar till dom med ett spö på baken direkt när dom kastar sej, fast då måste den som står inne i transporten va beredd på att hästen kan flyga in igen.
Detta kanske kan låta lite elakt i vissas ögon (?) men det är farligt, både för hästen o särskilt för människorna som öppnar, när hästen gör så.

Hästen som ja rider på ridskolan kastade sej oxå gärna, eller gör det fortfarande, men då gjorde ja bara så att ja inte har nått bakom henne.
För det är då hon får panik, när bommen/repet är bakom henne o hon verklgien känner att hon inte kommer ut så.
ja vill inte ha en häst med bruten rygg eller nått :crazy:
Hon kastar sej inte när man inte har nått bakom henne.

Fick idag veta av säljaren att man inte kan lära gamla ston att sitta (dvs ändra beteende)...

Jag håller inte alls med - vår ponny var 17 år när han fick ändra sig.
Jag tror att man visst kan lära hästar så länge de lever (precis som med människor). Skillnaden är väl att det kan ta längre tid och att man måste tänka igenom sin pedagogik och anpassa den för en äldre individ.

Jag tror inte alls på att anpassa sig efter hästen när hästen kastar sig ut. Inte heller tror jag på fronturlastning eller på att använda spö. Däremot tror jag på konsekvent träning med belöning när hästen gör rätt.

;) Krocket

Det finns något som heter lasthjälpen. Det är remmar som man lägger runt rumpan och över ryggen. Sedan går de fram och man håller i dem.
Ett tips är att snurra dessa runt bommen och sedan mata ut lina så att måste gå ut ett steg i taget.

En vän hade en sån på sitt halvblod. Han slängde sig ut och det är rent av livsfarligt.
Han prövade en gång med linan men satte sig på rumpan och efter det gick han fint!

Denna hjälp kostar inte alls mycket och kanske värt att pröva :)

Sv: Re: Problem vid urlastning

Nja, jag vill inte riskera att stoet sätter sig på rumpan och skadar sig. Hon är ju stor och tung (172 cm ca 700kg) så det är ju en del krafter det handlar om.

Jarrah: Idén med dörrar bakom är ju kanske inte så dum! Bara man kommer åt att öppna dem och gå undan... Men du (och säljaren) har ev rätt i att det är lättare att anpassa sig efter stoets beteende.

Sv: Problem vid urlastning

hehe, jag vill bara komma med en motsats här. jag har en liten kuse,( tja liten och liten...) som går så snällt in i släpet så. men ut? nänä.Han står prompt kvar. Det går inte att få ut honom :devil:
Sist var vi 3 pers som rent ut sagt fick bärga ut honom.
Vad gör man i en så här situation egentligen?!? har varit med om många svårlastade hästar och har löst de situationerna,men det här?! jaja, jag vet inte längre råd.han knallar så gärna in så, men sen så tänker han permanent bosätta sig i släpet. Går icke att rubba honom en tum. han kan stå där i timmar!!! Lock? nej.. Pock? nej...
Godis?.. Nej.. Kommando? hör inte ser inte kan inte vill inte...
gå undan för tryck? ja alltid men ur transport? Glöm det... Trycka ut honom?? ja, måste nog träna upp mina små biceps först...!!!
jag förstår att detta inte hjälper dig det minsta,men du kan iallafall vara glad att din kuse kommer ut överhuvudtaget :D
Annars så håller jag med de andra om deras råd. Träna in och ur utan att köra först...
Kram på ER!!

cia96 skrev:
hehe, jag vill bara komma med en motsats här. jag har en liten kuse,( tja liten och liten...) som går så snällt in i släpet så. men ut? nänä.Han står prompt kvar. Det går inte att få ut honom :devil:
Vad gör man i en så här situation egentligen?!? har varit med om många svårlastade hästar och har löst de situationerna,men det här?! jaja, jag vet inte längre råd.han knallar så gärna in så, men sen så tänker han permanent bosätta sig i släpet. Går icke att rubba honom en tum. han kan stå där i timmar!!! Lock? nej.. Pock? nej...
gå undan för tryck? ja alltid men ur transport? Glöm det... Trycka ut honom?? ja, måste nog träna upp mina små biceps först...!!!
jag förstår att detta inte hjälper dig det minsta,men du kan iallafall vara glad att din kuse kommer ut överhuvudtaget :D
Annars så håller jag med de andra om deras råd. Träna in och ur utan att köra först...
Kram på ER!!

Hehe.... :D Ja du, där har du ju verkligen något att bita i. Trodde inte att det fanns såna hästar :p .

En del hästar tycker att det är läbbigt när de inte är säkra på var de ska sätta fötterna. Oavsett om hästen kastar sig ut eller inte vill gå ut alls tror jag att det är en häst som kan må bra av lastträning. Detta trots att den går in utan problem. Någon/några har skrivit om att gå upp ett steg, back igen etc. tills hela hästen är inne och då lägga för bom utan att köra iväg osv. Jag tror också på den metoden.

Med en äldre häst med väl rotade ovanor kräver det tid och tålamod, men det är den metod jag skulle välja i första hand. Först om det visar sig att det inte funkar skulle jag börja fundera över tekniska eller mera drastiska lösningar.

Om man inte har egen transport kan en del av träningen göras utan transport t.ex. fram och tillbaka över bommar, genom dörrar, smala passager, under och över saker, upp och ned för slänter eller lastpallar och annat där man tränar på att kontrollera hästens fötter i alla riktningar. Hit och ditandet gör också att hästen vänjer sig vid att rygga på kommando i alla möjliga och omöjliga situationer.

Vad som är viktigt, men en del har svårt att acceptera (syftar inte på någon specifik person nu), är att om man inte ska sabba omprogrammeringen kan man inte halvvägs igenom glatt hiva in kusen i transporten, åka iväg och lasta ur som vanligt. Då får man liksom gå tillbaka ett antal steg i träningen igen. Slöseri med tid och inte pedagogiskt gentemot hästen. Blir hästen akut sjuk blir läget naturligtvis ett annat, men att åka och träna eller tävla skulle inte vara tillräckligt skäl för mig.

cia96 skrev:
Kram på ER!!

Min häst var lika dan, men jag gjorde så att jag lät henne gå upp med två hovar, sedan backade vi ett antal ggr. Efter det fick hon gå längre och längre in. Efter det backar hon snällt ur transporten.

Mvh//LG

det finns rätt många hästar som inte känner sig bekväma i att backa nerför lemmar med bakhovarna. Hon vet ju att när de väl nått marken är det lugnt, och därför har hon bråttom dit.
Så en idé kan vara att snickra ihop en trailbro (bild: http://www.tricornranch.com/angelita23.jpg ) och träna ryggning över den. Fördelarna är att hon först inte kommer att ta den som en transportramp, utan ni kanske lyckas bryta hennes fördomar. När det sedan är gjort kan hon komma på att det faktiskt inte är värre med transportrampen.

Jag har ett sto här för träning, som ramlade nerför en lastbilsramp. Hon är också rädd att backa när hon inte känner ordentlig mark under bakhovarna. Henne har jag tränat först att backa ner från gödselplattan, som är plan men det blir en kant på ett par dm innan marken, och att backa i korta men branta nedförsbackar.

Senast ändrad:

Att backträna är till mycket hjälp både med de som har bråttom ut och de som inte vill gå ut överhuvudtaget. Det är ju superbra om man har möjlighet att backa nerför kanter och dyl. Det räcker med 10 min om dan. Prova med en transport med lång lemm så det inte blir så brant. Det kan funka att övningslasta i nedförsbacke så att det blir mindre brant.

Hoppas det löser sig.

Vill bara tacka alla som faktiskt har engagerat sig i min sak även om det inte var huvudfrågan! vad hjälpsamma ni är!!
För er som är intresserade så tränar jag honom dagligen för att kunna lasta ur honom på ett bra och lätt sätt. Har tränat det där med att gå upp något steg på rampen och sen backa ner igen och det funkar bra. har även tränat på olika underlag,både plana och med lut, med bra resultat. har gjort detta nu i ca 3månader och allt är toppen. Men, när han väl har fått upp alla 4 hovar i transporten,dvs förbi lämmen, så växer han fast där. Står sedan lugnt och halvsussar och tuggar och gäspar och hela ramsan. Vill bara inte gå ut igen. Kanske tycker han så himla bra om transporten kanske?! :banana: men men, jag backar på och hoppas att han snart slutar med sin lilla dumhet!! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama