Problem vid ridning, tips

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden har betydelse, så jag drar den lite snabbt.

Skaffade henne (foderhäst) i augusti förra året. Hade henne på prov en månad först, och det gick bra. Hon var inte speciellt mycket riden de senaste åren p.g.a. att ägaren har småbarn, så egentligen gick hela prövotiden åt till att rida igång henne. Hon är väldigt, väldigt speciell, vilket ägaren också har varit öppen med och hon har verkligen sina egna idéer, men det gick bra till en början.

I slutet på oktober började hon krabba, började tvärvända och skena hem till stallet när vi var ute själva, bråkade inne i stallet och kunde börja bocka utan anledning (vilket hon aldrig gjort förr hos ägaren). Detta gjorde hon enbart när vi var själva, inte när andra var med, då uppförde hon sig exemplariskt. I samma veva drog hon på sig en senskada, som i sin tur ledde till att jag inte kunde rida henne på ett halvår.

Av olika anledningar, till exempel att jag inte trivdes i det stallet vi stod i och inte ville vara där ensam, har jag inte ridit henne ensam sen dess mer än i paddocken, utan i sällskap med min andra häst. Då har det gått bra. I paddocken är hon tjurig visserligen, ska inte gå fram för skänklarna, börjar backa osv, men sån ska hon tydligen ha varit hela tiden.

Nu har vi sen lite drygt två månader tillbaka bytt stall, och allt med hästarna är mycket roligare igen. Och jag vill kunna börja rida lite själv också. Dels för att min syster (som rider min ponny ibland) inte alltid kan följa med på grund av skolan, den ena i stallet har småbarn och kan inte heller alltid och den andra har mest unghästar, så det blir inte så lång ridtur när hon är med, kanske bara 20 minuter.

Men, det går helt enkelt inte. Nu har hon börjat krångla när jag rider med treåringen också. Av förståeliga skäl vill han inte gå först alla gånger, mycket ute i naturen som kan vara läskigt och där det är bra om en äldre, rutinerad häst går först. Hon backar (vilket är läskigt när han inte alltid flyttar på sig, jag är livrädd att hon ska backa in i honom och skada honom på något sätt), bockar, tjurar, ska inte lyda mina skänklar och ska inte på något sätt och vis i världen gå först. Min ponny är den där typen som alltid går först i alla lägen, hon "behöver" alltså inte gå först när hon är med. Det går relativt bra att rida med den andra ponnyn också, och det äldre halvblodstoet i stallet, men tyvärr är det mest treåringen som står till buds när det gäller ridsällskap.

Det hör till saken att hon är 1,64 och väldigt grov, jag är 1,55 och ca. 50 kg tung, jag känner mig som en hjälplös ärta när hon börjar bråka. Jag har bett ägaren om hjälp, men dels så har hon mycket längre ben än jag och får fram henne på ett helt annat sätt och sen så har alltid ponnyn varit med när vi har ridit eftersom ägaren inte kan några vägar vid vårt stall. Då funkar hon ju.

Vad tycker ni att jag ska göra? Det hjälper inte att rappa till henne när hon tjurar, för då blir hon bara sju resor värre. Jag har testat mycket NH för att få bort problemen inne i stallet, det går mycket bättre nu, men i ridningen har det snarare gått bakåt. Tips mottages som sagt tacksamt. Det har gått så långt att jag till och med har börjat fundera i banorna om jag kanske egentligen behöver en mindre och nättare häst.
 
Sv: Problem vid ridning, tips

Jag är också kort (1.57) och ganska så tunn (idag ca 55 kg), och enligt min erfarenhet brukar det i realiteten inte vara hästens storlek som är problemet - om vi inte snackar monstershire på 1.80 och 1,5 ton kanske... Däremot kanske du behöver en stabilare häst som inte håller på så som stoet du beskriver.

Hästis är 1.70, och grovt byggd, han var Gräslig att rida i början - vägrade gå fram, tvärvände helt plötsligt, kunde backa in i skogen/ner i diken/rakt PÅ andra hästar... Det tog mig nästan ett halvår att komma fram till en kommunikationsnivå där vi båda kunde komma av stallplanen och sedan rida en viss runda. Han kan fortfarande få flashbacks men nu känner vi varandra såpass väl att det sällan eskalerar.

För att ställa de obligatoriska frågorna:
Rider du för tränare?
VET du att hästen inte har fysiskt ont, eller är stressad av någon orsak?

Att hästens ägare får fram den beror troligen inte på att hon har längre ben utan på att hästen i högre grad litar på sin ryttare - alternativt (som du antyder) att du då rider tillsammans med dem och att stoet kan följa efter din ponny.

Det är ett tecken på osäkerhet att hästen inte vill gå fram, finns det ingen kortare runda som du kan hålla dig till ett tag? Att den sticker hem till stallet tyder ju också på att den behöver sina hästkompisar för att känna sig trygg.

Finns lite olika metoder med hästar som vägrar gå, men den enklaste och mest hästvänliga (som jag ser det) är att vänta ut henne. Det tar lite tid, eller mycket tid, men när hon tvärnitar så låt henne stå och glo ett tag utan att kommentera. Driv efter fem/tio minuter - gissningsvis börjar hon backa och fjolla då, kommentera inte detta. Hon har två alternativ - att stå stilla och titta, eller att gå framåt. Starta inte upp en jättekamp, men håll henne med huvudet emot det otäcka. Driv försiktigt med jämna mellanrum, men pusha inte. Vid antydan att hon går framåt så beröm lågt. Backning kommenteras in mer än att du ser till att hålla hennes huvud åt rätt håll.

Jag gissar att hon hetsar upp sig väldigt i de här situationerna, din uppgift är att försöka hålla nere stressen. Hon ska kunna lita på att du inte tvingar in henne i en situation som hon inte klarar av fysiskt, emotionellt eller av någon annan orsak. Små, små steg i rätt riktning räcker. :)
 
Sv: Problem vid ridning, tips

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan. För det första har jag ridit och hållit på med hästar i stort sett hela mitt liv, har inga problem med hästar som är framåt eller rent av heta, min ponny är absolut ingen nybörjarhäst och vi har haft våra duster, men aldrig så här långdraget.

Jag har haft veterinär till henne, inga fysiska skador på henne. Har också exakt samma utrustning som ägaren ridit henne på. Rider inte för tränare nu, vilket beror på några saker:
1) Hon är extremt svårlastad.
2) Hon är inte i kondition för att träna hårt just nu.
3) Hon har en gammal medfödd skada som gör att ägaren inte vill att hon ska gå hårt. Hon ska helt enkelt mest skogsridas.
4) Jag har inte riktigt bestämt mig om det är hoppning eller dressyr jag vill satsa på, jag har dessutom inte ekonomi för tillfället för att åka och träna (studiebidrag).

Hon har alltid (enligt ägaren) blivit sån här om hon måste gå samma runda hela tiden. Så var fallet på förra stället, inte på det nya. Hon trivdes INTE på det gamla stallet på grund av en person där som inte var så snäll mot henne, men hon har ju blivit VÄRRE sen vi kom till det nya stallet.

Precis som du säger har hon ett helt annat förtroende och en helt annan respekt för ägaren, som också är uppfödare. Men det hjälper ju inte mig egentligen att hästen funkar med ägaren.
 
Sv: Problem vid ridning, tips

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan. För det första har jag ridit och hållit på med hästar i stort sett hela mitt liv, har inga problem med hästar som är framåt eller rent av heta, min ponny är absolut ingen nybörjarhäst och vi har haft våra duster, men aldrig så här långdraget.

Jag menade inte att antyda att du var okunnig :). Det behöver inte handla om ren rid- hästkunskap, utan om att skapa ett band till just denna häst. Vissa individer fungerar aldrig särskilt bra ihop, i andra fall fungerar ekipaget perfekt nästan direkt, och åter andra fall måste ryttaren hitta knapparna vilket kan ta ganska lång tid.

Det måste inte (alltid) handla om att ta en dust, utan om att skapa ett emotionellt och socialt band emellan ryttare och häst... Låter lite flummigt. Ibland skapar man som människa ett problem inom problemet så att säga - du vill att hon ska gå fram/inte rusa hem, gör det då så lätt du kan för henne att göra rätt.


Jag har haft veterinär till henne, inga fysiska skador på henne. Har också exakt samma utrustning som ägaren ridit henne på. Rider inte för tränare nu, vilket beror på några saker:
1) Hon är extremt svårlastad.
2) Hon är inte i kondition för att träna hårt just nu.
3) Hon har en gammal medfödd skada som gör att ägaren inte vill att hon ska gå hårt. Hon ska helt enkelt mest skogsridas.
4) Jag har inte riktigt bestämt mig om det är hoppning eller dressyr jag vill satsa på, jag har dessutom inte ekonomi för tillfället för att åka och träna (studiebidrag).


Finns det då någon annan i din närhet som sett hästen och dig tillsammans och kan komma med förslag? Det är alltid bra att ha någon som ser hästen röra sig under ryttare och kan kommentera eventuellt förändringar/spänningar som ryttaren kanske missar.


Hon har alltid (enligt ägaren) blivit sån här om hon måste gå samma runda hela tiden. Så var fallet på förra stället, inte på det nya. Hon trivdes INTE på det gamla stallet på grund av en person där som inte var så snäll mot henne, men hon har ju blivit VÄRRE sen vi kom till det nya stallet.

Kan ju vara kvarvarande stress eller något annat. Men du säger att hon fungerar ok att hantera i stallet nu, det är främst ute som hon är svår? Hon vill tillbaka hem.


Precis som du säger har hon ett helt annat förtroende och en helt annan respekt för ägaren, som också är uppfödare. Men det hjälper ju inte mig egentligen att hästen funkar med ägaren.

På så sätt att du kan fråga ägaren hjälper det ju dig, kanske inte rent ridtekniskt som sagt. Om jag inte läste fel så har du bara stått två månader i det nya stallet? Det är ändå inte särskilt lång tid, gör det enkelt för hästen, rid korta rundor (men variera rundorna om du tror att det är en bra idé) och beröm när hon är duktig. Börjar hon hoppa/växa fast så gör som jag skrev i tidigare inlägg.

Jag förstår inte riktigt varför hon skulle bocka när du är ensam men inte när någon annan är med? Eller menar du när du rider med ett annat ekipage, så att hon har en hästkompis med? Då känner hon sig säkerligen tryggare och kan slappna av. När ni är ensamma är hon utlämnad och ensam med alla faror, spänner sig osv.
 
Sv: Problem vid ridning, tips

Just sådana här problem tycker jag är otroligt svårt att ge tips om när man inte kan se häst eller ryttare i verkligheten.

Att hästen inte har kondition att rida för tränare behöver ju inte spela någon roll, tränaren skall ju hjälpa dig med det du behöver ha hjälp med, inte tvinga dig att rida hårt. Men har du inte ekonomi förstår jag att du inte kan få dit någon! :)

Men du kanske har någon annan i stallet som kan hjälpa dig? Vem som helst som bara kan analysera situationen från marken och som kanske kan se hur det hela startar. Eller om någon annan kan rida och du kan se vad som händer.

Lyssnar hon på dig i övrigt? Kan du stanna, stoppa, tempoväxla, flytta utan att hon säger ifrån? Kan hon one rein stop eller överböjas-bromsa? Det kan vara väldigt bra att lära dem som nödbroms när man känner att de börjar spänna sig eller är påväg att dra/hoppa i luften. Reagerar hon när du går samma väg, eller tömkör?
 
Sv: Problem vid ridning, tips

+ Lager

Det stora problemet är att förutom min andra häst så är det bara treåringen som står till förfogande om jag vill ha sällskap när jag rider. Och min häst är inte bra för honom eftersom hon vägrar göra som jag säger, och han är ju inget tryggt sällskap för henne eftersom han är så ung.

Hon är egentligen problematisk hela tiden, utom när jag rider henne tillsammans med ponnyn, går på promenader med henne eller tar in henne från hagen. Hon hatar att bli longerad och brallar bara runt (hon gör likadant med ägaren).

Att ta ut en tränare som bara tränar MIG är ju givetvis ett alternativ, det är träning i grupp hon inte fixar rent konditionsmässigt. Men jag har verkligen inte pengarna till det just nu, så det kan tidigast bli till sommaren. Ägaren har nästan aldrig tid eftersom hon har sitt barn och sin unghäst att ta hand om också (därför jag har hästen från början). Jag har frågat de andra två som är i stallet, rutinerade, vuxna hästmänniskor med stort kunnande, men de tycker hon är otäck och förstår inte hur jag orkar kämpa med henne överhuvudtaget. Båda har antytt att de tycker jag skulle behöva en mindre, trevligare häst.
Har lite hjälp av kompis som kan mycket om NH, det funkar från marken men inte från sadeln.

Nu har allt blivit en ond cirkel, när jag ska rida med treåringen blir det att jag tar C-ponnyn istället, för allas säkerhet då vi skenat hemåt ett par gånger.

Tack för tipsen i alla fall! :)
 
Sv: Problem vid ridning, tips

Den nya hästen jag har skaffat nu gjorde lite likande fast hon frös fast istället vägra att gå fram. Jag körde lite samma teknik som föregående skrev.Blev jag hårdhänt med hästen så blev det bara värre.

Detta gjorde jag:
Hästen frös fast. Jag provade att skänkla på, ingen reaktion. Då satt jag passiv i sadeln jag sa ingenting eller rörde mig inte mycket. Hon fick fundera själv en stund. Provade att skänkla igen. Hon kanske började backa då. Då gjorde jag så obekvämt för henne som möjligt. Jag knep ihop benen så hårt jag kunde runt henne.När hon sluta slappna jag av. Vi stod en stund igen och sen prova jag skänkla på igen. Gick hon ett steg fram eller ½ steg fram så fick hon massa beröm. Sen satt jag mig passiv igen och gjorde samma procedur igen.
Ha ett mål när du rider ut. Fast det är 10 meter från stallplanen eller till någon korsning. Men att du går dit och sen berömmer du en massa och vänder hem. Och att du håller på så flera dagar.Om hon inte blir allt för tokig så gärna samma runda flera dagar. ex 3 dagar.
Prova att ta en promenad med henne först samma runda.
När hon gör rätt så berömmer du.
Försök att du själv behåller lugnet, vilket är jättesvårt. Jag brukar sjunga ibland när jag blir spänd. de kollar bort hästen lite också.
Där emellan kan du ju köra lite NH från marken. Ta fram en massa "läskiga" saker och visa henne.

Lycka till!
 
Sv: Problem vid ridning, tips

Ha ett mål när du rider ut. Fast det är 10 meter från stallplanen eller till någon korsning. Men att du går dit och sen berömmer du en massa och vänder hem.

Det där är något som jag aldrig skulle göra med en häst som vill vända och springa hem dvs att vända och rida tillbaka samma väg. Då har man ju talat om för hästen att det är ok att vända.
Jag skulle se till att jag alltid kunde rida runt på en slinga så att den enda rätta vägen är framåt.
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 396
Senast: nullo-modo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 283
Senast: Lutten
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 720
Senast: Sel
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 613
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp