Problem vid promenader med 1.5 åring...

E

El Karisma

Jag skulle vara i behov av råd ang hur jag skall hantera min 1,5 åring (arabtös) när vi är ute på promenader. Problemet är det att hon emellanåt tror att hon kan hoppa, skutta runt och busa hur hon vill! Inte skojigt med tanke på att man rör sig bland fordon och människor...

Hon har, som tur är, inte lyckats slita sig ännu! :banana:

Skall jag byta riktning och helt enkelt försöka ignorera hennes beteende när hon får sina anfall eller... ??

TIPS MOTTAGES MED OERHÖRD TACKSAMHET!!!! ;)

Sv: Problem vid promenader med 1.5 åring...

Jag är definitivt ingen expert på unghästar. Men jag antar att det beror lite på hur vad hon har för personlighet. Brukar hon lyssna på dig eller har hon tendenser att bli ohanterbar annars också?

Jag tycker inte att det låter som en bra idé att ignorera hennes betéende, det hon gör är ju fel. Jag skulle säga till på skarpen och sedan berömma mycket när hon gör rätt.

Kan busen bero på överskottsenergi? Isåfall kanske det hjälper att longera lite innan promenader. Självklart ska man ju kunna hantera en pigg häst också men det blir ju inte lättare då. När min egen var halt och skulle promeneras medan hon hade boxvila i övrigt så var hon ganska hoppig och skuttig hon for omkring och var svår att hålla still men jag brydde mig inte så jättemycket om det då. Jag visste ju att det berodde på att hon var pigg piggelin utav att inte få vara ute.

kanske skulle börja tömköra istället så hon får något nytt att tänka på?

Ta lärdom av ett gammalt surt sto, de bästa inom uppfostring.

Dvs, det handlar inte om promenaderna i sig utan om generellt hyfs, din unghäst ska respektera och uppföra sig i alla lägen när du är närvarande.
Hon ska veta att skutta och busar gör man med kompisarna i hagen, du är den som står för hennes uppfostran och senare även hennes utbildning. Du är ingen man busar och larvar sig med.

Jag har många gånger upplevt att man med unghästar enbart får "säga till" och korrigera, och jag tror att i mångt och mycket är det så att ha valp/föl eller barn eller vad det nu är.

Mao, från ruta ett när du kliver in i stallet ska hon uppföra sig i alla lägen i din närhet, säger du "stå still", är det det som gäller, säger du "flytta på dig", så ska hon flytta på sig. Kolla bara på ett gammalt sto i hagen som säger åt fölet att gå upp i rök, hon ser ut som en drake, för att tre sekunder senare försvara samma föl med livet.

Sen om du vill tömköra eller longera i ett par minuter för att grunda för kommande utbildning är väl det ok. Men A och O är att Matte=respekt

Tack för era kommentarer! :bump:

Har ni några tips ang HUR jag skall korrigera henne när hon får sina studs och hopp anfall?! Hittills har jag snabbt bytt riktning så att hon på de viset blivit tvungen att fästa uppmärksamheten vid mig, har funkat relativt bra. Andra tips?

Kan nämna att hon tidigare försökte ta herraväldet över mig, är redan en liten surmärr (kan dock ha sina solskensstunder)... Hon är inte rädd för att försöka ta befälet när hon är med människor, men föltuggar direkt åt nya hästar, gamla som unga....

MERA KLOKA RÅD! :idea:

Om man tittar på en flock i hagen, så är typiskt "jag bestämmer över dig"-exempel, att den ranghöga hästen vallar den ranglåga/unga hästen. Den flyttar på den helt enkelt, den ranghöga säger gå åt vänster och till den ranglåga, då har ofta den ranglånga typ 0.2sekunder på sig att flytta sig, sen smäller det.

När jag jobbar med unghästar så jobbar jag med samma tanke, "nu säger jag; kom med här", och då ska han (jag har en unghingst) följa med utan ifrågasättning, omedelbums, jag säger: "stopp", ja då ska han inte masa sig frammåt tre meter, kolla på korna i hagen och sedan stanna, då ryter jag till åt honom stampar i marken som ett: "HÖR UPP HÄR, JAG PRATAR MED DIG!", jag har märkt att det behövs faktiskt ganska lite av kroppsrörelse och röst för att han ska reagera.

Samma sak när jag ber honom flytta på sig, då har han inte hela eftermiddagen på sig, utan får en kraftig knuff i sidan, tillsammans med röst. "Jag sa FLYTTA på dig, NU!". Detta har absolut funkat på min unghingst och efter ett tag märker man att det behövs mindre och mindre röst och rörelse för att han ska reagera. Om jag är ute och går med honom idag och han "spanar i november", och kommer för nära mig så räcker det med en dov morrning för att han ska flytta på sig.

Jag tycker att jag har en uppfostad unghäst utan att använda våld, eller att jag har behövt härja med honom, däremot skulle jag aldrig tveka att ge honom en "fet smäll" om det skulle behövas.

Blandrastik skrev:
Om man tittar på en flock i hagen, så är typiskt "jag bestämmer över dig"-exempel...

Jag har jobbat med min unghäst lite i samma banor som du gjort med din. Min häst är ingen individ man kan dalta med utan jag har märkt att det krävs att man är oerhört konsekvent och bestämd med henne.

När hon kom hem till mig (hon var 7 månader) var jag tyvärr för "slapp" med henne och det har jag fått sota för så här i efterhand, men man lär sig av sina misstag!! Nu går mitt arbete med henne nog framåt, men titt som tätt kan ett bakslag dock inträffa.. ;)

Mitt problem ligger som sagt för tillfället i det, hur jag skall hantera henne och fånga hennes uppmärksamhet när vi rör oss utanför hagen och stallplanen, dvs de gånger hon bråkar...:confused: När hon bråkar tappar jag min "position" och känslan av att jag har saker och ting under kontroll, och för tillfället vet jag inte riktigt hur jag skall återfå "kontrollen".

Rent konkret skulle jag tvärslänga till med grimmskaftet mot huvudet på hästen samtidigt som jag gör mig själv så stor och tuff som möjligt. Typ res upp armarna och gör ett utfall mot hästen, ungefär som om du skulle skrämma henne, både för att få fokus på dig samt att få bort henne från din sfär, då hon är för nära.

Jag använder gärna röst i samma läge, samt att det är viktigt att grimskaftet är tillräckligt långt, vanliga är ofta för korta.

Då borde hon hajja till, kopplar hon inte ändå, skulle jag nog förstärka röst och kroppsrörelser och göra mig så stor jag bara kan och verkligen markera, tex med grimskaftet, att det du håller på med är inte acceptablet.

Sätt på en kapson om du är rädd att tappa, då blir det dessutom riktigt obehagligt om du rycker till i den. Typ "Nu jä*lar är det du som lyssnar på mig"

(Nu kommer jag att få på skallen för tips om hårda metoder.....)

Grejen är ju det att hon måste märka att om hon inte gör som du vill eller håller på och fånar sig så är det obehagligt. Obehag ska dock aldrig förknippas med smärta.

Om hon hoppar och fjantar gäller det att ha ett stadigt grepp om grimskaftet och hålla kvar, du kan även rycka i det, inte så att det på något vis gör ont men så att det är obehagligt, när hon sen följer dig som du vill är det massvis med beröm som gäller.

Men som sagt, att vara konsekvent och inte vara för slapp är viktigt.

Och jag tycker inte alls att "Blandrastik" ska få på skallen för hårda metoder, dock vet jag inte om jag skulle slänga med något mot huvudet eftersom en huvudskygg häst inte är kul.
Man ska inte bruka våld mot hästen, det ger inte den bästa relationen men djuret väger ändå ca 500 kg och det är inte så kul om den skulle få för sig att den ska bestämma.

Något mer du kan pröva är (tror jag skrivit så till alla som jag har svarat på angående sådant här :angel: ) är att göra olika ledarskapsgrejer, som join up och så finns det även natural trick och massa mer.
Anledningen till det är ju att din häst inte riktigt verkar ta dig för ledare och det måste du vara.

Tack för era råd, det värmer! :bow:

Jag ska nästa gång försöka med det där att göra sig stor, alltid värt ett försök...! Jag är bara rädd att jag ska skrämma henne så att hon drar ännu hårtare och att jag därmed inte orkar hålla henne.... (Bör påpekas att jag är oerhört begåvad när det gäller att rita upp skräckscenarion i mitt stilla sinne... :crazy: )

När jag leder unghästen använder jag alltid ett slitstarkt band på 5 m, har många gånger visat sig vara ett bra redskap, bla de gånger jag varit tvungen att ge hästen lite "spelrum"!

Mitt hingstföl stegrar sig och slår med frambenen och då känns det inte så lockande att "göra sig stor och gå till motanfall", det kan ju resultera i att jag får stryk av de flaxnde hovarna.
Vad tycker ni att jag ska göra då???

Det gjorde min unghingst också, idag leder jag honom med kedja, eller en väl tillpassad repgrimma.

Unghingstar är inte så välbalanserade så ofta tar de sats innan de står på två ben, så man för ha ögon i nacken, och ge den ett rejält ryck när den är på väg upp och sedan mota dem rejält med kroppspråk och röst.

Sen är det bra att ha hjälm vid hingsthantering då hingstar gärna står på bakbenen och slåss med frambenen. Man får liksom inte riktigt slappna av när man hanterar unghingst utan alltid vara beredd på att de gör så. Däremot skulle jag aldrig backa för en unghingst som gör så.

Jag tror det är ganska individuellt hur hård man kan eller måste vara. Min erfarenhet av framför allt araber är att det ofta fungerar dåligt att ryta och härja alltför mycket, det förolämpar deras intelligens... :D

När jag fick hem mitt arabsto som då var 2,5 år var hon i princip ohanterad, och brukade stegra och kasta sig vid promenader osv. På henne funkade det inte att "göra sig stor" och vråla, hon fick bara något jagat i blicken och stängde av helt. Jag började ryta ett kort "nej!" och ta in henne på en volt när hon krånglade, så att det blev jag som drev på henne istället. Genom det kunde jag ta över kontrollen så jag tvingade henne att lyssna på mig. Jag gjorde detta även som en övning på stallplan (plant underlag) men också om hon stegrade ute vände jag alltid in henne runt mig. Hon lärde sig snabbt att det var mycket enklare och roligare att samarbeta istället!

Sen gäller det att vara alert och påhittig när man har med unghästar (ffa hingstar) att göra, och gärna reagera INNAN de hittar på hyss, stegra eller vad de nu gör. Lägg in små moment som att stanna, gå, trava, öka och minska steget, backa, gå åt sidan osv. Beröm mycket, tala med lugn röst, var konsekvent. Gör det till en lek och trevlig samvaro så det inte blir kamp hela tiden.

Innan den grundläggande kontakten och samarbetet finns där tror jag inte det är meningsfullt att tömköra eller göra något annat arbete, det kan snarare vara farligt.

anja skrev:
Jag tror det är ganska individuellt hur hård man kan eller måste vara. Min erfarenhet av framför allt araber är att det ofta fungerar dåligt att ryta och härja alltför mycket, det förolämpar deras intelligens... :D

Jag har också lärt mig att det inte lönar sig att härja med min tös, det gör saker och ting bara värre. Men ifall tösen uppför sig riktigt dumt är det enda som funkar att säga ifrån på skarpen, så hon säkert förstår att jag menar allvar!

Att tömköra min dam kommer nog inte på fråga ännu iom att jag vet att det skulle bara ställa till med mer trassel. Jag vill först känna att jag kan hantera henne i "alla situationer"...

Lite lön för mödan har jag nog redan fått iom att man märker att lite mer vett och etikett har jag lyckats pränta in i skallen på henne! :banana: Så det är väl bara att kämpa på...

Precis, det kommer säkert med tiden. Hon är ju bara liten ännu. ;)

Blandrastik skrev:
Rent konkret skulle jag tvärslänga till med grimmskaftet mot huvudet på hästen samtidigt som jag gör mig själv så stor och tuff som möjligt. Typ res upp armarna och gör ett utfall mot hästen, ungefär som om du skulle skrämma henne, både för att få fokus på dig samt att få bort henne från din sfär, då hon är för nära.

Jag använder gärna röst i samma läge, samt att det är viktigt att grimskaftet är tillräckligt långt, vanliga är ofta för korta.

Då borde hon hajja till, kopplar hon inte ändå, skulle jag nog förstärka röst och kroppsrörelser och göra mig så stor jag bara kan och verkligen markera, tex med grimskaftet, att det du håller på med är inte acceptablet.

Sätt på en kapson om du är rädd att tappa, då blir det dessutom riktigt obehagligt om du rycker till i den. Typ "Nu jä*lar är det du som lyssnar på mig"

(Nu kommer jag att få på skallen för tips om hårda metoder.....)

El Karisma: Jag håller generellt med Blandrastik och tycker det är ypperliga råd, men lägger till att detta är under förutsättningen att hästen hoppar av energi/bus/trots/lek, inte för att den är rädd. Är den inte rädd hjälper det som hon säger, tex kan du hoppa upp och ner eller "mot" henne lite samtidigt som du morrar till. Det är samma som ranghöga hästar gör mot ranglägre när de säger ifrån på skarpen, dvs gör ett litet "utfall". Brukar funka så att du får hästens fulla uppmärksamhet och den skärper till sig och erinrar sig att du har dess respekt.

i övrigt tycker jag dina metoder är bra, framför allt att avdramatisera och inte göra en stor affär av tillsägelsen/korrigeringen, dvs ingen konflikt, utan snarare markera TYDLIGT även om det sen innebär att du gör en manöver som avleder henne, tex som att byta riktning. "vissla inombords":angel: runt unghästen är ngt av mitt måtto, dvs alltid lugn och fin, konsekvent även om du är STRÄNG - aldrig arg eller orkontrollerad! så fort hästen uppmärksammar dig och rättar dig så är allt frid och fröjd, en klapp räcker, alltså inget överdramatiskt beröm där heller, då blir det en stor grej av det.

Senast ändrad:

Måste bara skriva av mig...

Tog ut unghästen här om dagen på en liten promenad runt gården... Hon var rätt sprallig och dansade runt som en ballerina.:devil:

För att få henne att lyssna funkade det bäst att helt sonika tvärt byta riktning när hon började fjanta sig. På det viset var hon tvungen att svänga och var därmed inte längre framför mig (dvs hon ledde inte mig!). Jag la dessutom in ett bestämt NEJ kommande. Efter en tag lugnade hon ner sig och jag kunde känna mig väldigt nöjd över att jag "vann" den drabbningen utan att ha brukat våld! :banana:

Prövade också med att "göra ett ut/anfall (vad man nu skall kalla det)" mot henne. Till att börja med tyckte jag bara att detta skrämde henne. Men sen började jag fundera om det ändå funkade på ett sätt, hon kanske märkte att jag INTE tyckte om hennes knasigheter!:confused:

Liknande trådar

Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 474
Senast: annan1
·
E
Träning Jag skulle vara i behov av råd ang hur jag skall hantera min 1,5 åring (arabtös) när vi är ute på promenader. Problemet är det att hon...
Svar
1
· Visningar
647
Senast: Alecto
·
E
Träning Jag skulle vara i behov av råd ang hur jag skall hantera min 1,5 åring (arabtös) när vi är ute på promenader. Problemet är det att hon...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: Toria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama