Problem vid hantering och ridning av unghäst

J

Justanotherday

Jag har en 3,5 år gammal maxad D-ponny som på grund av en skada har vilat i lite drygt 2 månader, och har nu börjat skrittas igång. Ridproblemen är främst att han är så överladdad av all energi att han tar minsta tillfälle att sticka iväg hem till stallet, han går att få stopp på men det är absolut inte en hållbar situation. Speciellt inte nu när det börjar bli riktigt halt på vissa ställen. Han får nästan inget kraftfoder (lite groov och lite lusern). Det mest logiska är såklart att han på något vis måste få utlopp för all sin energi, men i och med att han precis är igångsatt så skrittar vi bara än så länge (försöker åtminstonde). Vad gör man? Drar bort allt kraftfoder, byter det?

Problemen vid hantering är främst att om man till exempel är ute och promenerar med honom, och han får för sig att han ska gå framför, så bromsar jag upp honom, backar 1-2 steg och fortsätter sedan framåt. Av det här blir han istället arg och börjar bocka och försöker slita sig, och han har lyckats dra omkull mig (släppte dock inte tyglarna, så han släpade med mig en bit innan han stannade).

Han har alltid varit gudasnäll att hålla på med och vid ridning, men nu har han så mycket energi att han inte vet var han ska ta vägen. Blir jag arg på honom och ryar i (inte skriker, men säger till bestämt) så blir han återigen förbannad och bockar eller försöker springa över mig.

Det här är självklart inte hållbart! Han är dessutom stark som bara den (nordiskorsning) och jag som är kort och lätt har inte mycket att säga till om. Vill ha alla tips vi kan få... Och jag vill veta om det är jag som gör fel.

Ska även börja rida för instruktör med honom, så fort han är ordentligt igångsatt.

Sv: Problem vid hantering och ridning av unghäst

24 som har tittat men ingen som svarat?

jag har en 4 åring och känner igen problemet ,ett tips longera hästen innan om du misstänker överladdning ,det är säkra både för dig och hästen ,när dom är så unga har dom extra krafter oavsett hur lite krafft foder dom får :crazy::crazy:

I dagsläget är det dock inte aktuellt med longering på grund av hans skada, så just nu rids han bara på rakt spår i skritt och en del kortare sträckor trav.

Han har haft problem med att ett knä "fastnar" och låser sig så att han inte kan böja benet ordentligt, så tills vidare är det motion på rakt spår som gäller.

Jag har haft funderingar på att kanske man kan ha plastband runt banans fyrkantsspår, som när man löshoppar, fast runt hela spåret, så han kan busa av sig där innanför utan att det blir för mycket tvära svängar och så, för han är så pass omusklad runt knäet att det inte orkar stabilisera riktigt ännu.

Låter det som en fungerande idé? Har ni andra förslag så får ni gärna skriva!

hej.när du promenerar med honom har du då träns på honom? det framgick inte .själv har jag en 3 åring som jag haft bara 4 mån och han va helt ohanterad och håller på att hoppar och brallar när han inte får som han vill,jag har nu kunat sätta på honom träns och tränar kommandon och han tycker väll inte att det passar honom så då bråkar och bockar han ,jag har longerlina på då jag kan släppa efter lite när han tjafsar så man hat lite utrymme.nu är ju inte han skadad men sen har jag honom i sommar hagen så att han inte kan komma någonstans om han kommer loss..du kanske kan få något lugnande till honom nu i början av igångsättningen ,kanske kan jobba lite mentalt med honom så han blir trött i huvudet då kan det gå lättare att promenera..så är min kille iallafall lycka till,har han box villa eller är han i hage..kanske kan köpa en aktivitetsboll till honom för att han ska bli trött i huvudet lycka till

Om han bara ska skrittas och små turer, ta bort kraftfodert helt. sen när ni kommer igång, så kan börja ge honom igen. Finns ingen anledning att ge honom mer energi än han redan har, när han ändå inte får utlopp för det. Så länge han får bra med hö och inte tappar ser jag ingen anledning att ge honom något kraftfoder. Kanske lite morötter för att fylla krubban..

Ge honom menal träning istället, träna stopp, gå, backa, flytta, gå över saker, mellan bommar osv osv, (givetvis i lugnt tempo)så han får tänka på annat än bara framåt framåt! Även när ni är ute och går, kan du göra små trix, vänd och gå tillbaka, gå vägar ni inte brukar,och berööm honom mkt när han lyssnar och visar intresse för dte du gör och vill att han ska göra! detta är ju et jättebra tillfälle att sätta ledrskapen ordentligt!! Visst kan han bli frustrerad av att inte få som han vill, men det e bara till att göra det tills han har accepterat vad du begär, och då med mkt beröm såklart.

Lycka till!

Senast ändrad:

Tack för alla tips och råd! Har tagit bort kraftfodret nu, utom vitaminer och sådant.

Idag har han bockat som bara den så fort han fått chansen att trava, så jag funderar på om han håller på att växa ur sadeln. Vardagsblind som man är så ser inte jag att han har blivit bredare och mer musklad, men med tanke på att täcket blir snävare och snävare så måste det ju vara något, eller så krymper täcket ;) Så jag ska be någon riktigt duktig person känna igen hästen, och se hur sadeln ligger innan det blir någon mer ridning. Ifall att det skulle vara den som trycker någonstans.

Mkt bra att du har kollat vidare och märkt att han breddat sig!! Sånt ser man inte alltid när man är med hästen varje dag. Tips är att fota lite då och då, gärna varje månad, såser du lättare hur han förändrats!

Lycka till och hoppas yrvädert lugnar sig snart=)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 969
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama