Problem vid fÄllning!!

lillis1222

Trådstartare
Blir så trött! glömmer visst till varje år hur min valack blir när han fäller!
dessa är symptomen:

* sur
* lite trög
* stel
* känns aningen "träig"
* ibland faktiskt lite knackig
* "tappar" ben här och där
* sänker sin rygg

varje år blir jag lika orolig, och varje år påmminer vänner mig om : att han var ju faktiskt likadan förra året!!!!!

Ngn med samma problem?symptom?

Alltid skönt att höra att man ej är ensam

Kram

Sv: Problem vid fÄllning!!

Fast sådant går ju att förhindra om man i god tid ökar proteinintaget till hästen. Alltså, efter jul/nyår är det dags att öka. Det går även åt mer energi, men främst protein är det som behövs. Det är inte fällningen hästar kan ha problem med, utan det är att SÄTTA ny päls som tar kraft och energi om man inte som jag redan skrivit...påbörjat ökning av proteinet i god tid. Annars blir det så där. Nu är det bara att vänta ut hästen tills den är klar. Kanske låta den vara en period om den har det så besvärligt.

dessa är symptomen:

* sur
* lite trög
* stel
* känns aningen "träig"
* sänker sin rygg

varje år blir jag lika orolig, och varje år påmminer vänner mig om : att han var ju faktiskt likadan förra året!!!!!

Kram

Kan trösta dig med att min blir likadan!

Det enda som hjälper att ge ordentliogt med protein så han ej faller ur. Dessutom ger jag extra B-vitamin.

När det är som värst rider jag inte.

Här är en till... jag har dock bara haft min häst ett år, och jag minns inte om det var samma sak förra året. Hästen har egentligen världens starkaste turbo-motor och älskar att jobba med matte. Nu är han slö, kommer inte fram i hagen, rör sig så lite som möjligt och ser stel ut när han rör sig. Jag hoppas verkligen att det "bara" är pälsfällningen, för han äter och dricker som han brukar och har ingen temp.

Då min häst hade en förmodad hovböld för ett par veckor sedan har jag funderat på om han fortfarande kan ha känningar av den, men OM han är halt är det så ytterst lite att det knappt syns... om det gör det. Man blir ju hemmablind:mad:

Mitt sto är också jätteslött, i vanliga fall går hon fram som ett lokomotiv :)
har inte tänkt på att det kan vara fällningen, hade precis tänkt ta ut veterinären, men då kanske man ska vänta lite.. Finns det inget man kan göra för att hjälpa dom nu när "skadan" redan är skedd?
ger henne extra B-vitamin, men nån annat kanske?

min förra häst val. blev även han hängig sjö loj och som du uttrycker "tappade" ben här och där, ger du din häst ngt tillskott vid fällning han inte får i vanliga fall? :) jag är inte ett stort fan av onödiga tillskott men vid fällning är biotin och B-vitamin min bästa vänner då jag återigen har en lite trött val. :)

dessa är symptomen:

* sur
* lite trög
* stel
* känns aningen "träig"
* sänker sin rygg

Kram

Jag har exakt samma symptom på min 5årige valack. Han har börjat gå och knipa mot skänkeln, små sparka och tjurar otroligt mkt. i vanliga fall är han alltid positiv och framåt. springer tills han stupar. medans nu står och tjurar..
vet inte vad ja ska ta mig till.. suck.. de blir att avboka alla tävlingar tills pälsen är borta och humöret tillbaka!!! han får b-vit (började ge redan efter nyår)...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 163
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30