Problem ute...

Vildvittra_

Trådstartare
Min pojkvän har en 1½ årig golden hane som jag mestadels sköter eftersom killen jobbar. Ibland när man är ute med honom kan han få "vansinnes utbrott". Han börjar morra bita och slita i kopplet och ser riktigt otrevlig ut. Dessa inträffar då han vill göra något som han inte får (hälsa på någon hund, leka med pinnar osv.) Det har blivit mycket bättre, förr fick han sina utbrott så fort han såg en hund men nu är det mycket mer sällan men det inträffar ändå. Idag när jag var ute med han så kom det fram en man och ville hälsa på honom. Hunden blev såklart jätteglad och ville hoppa på mannen vilket jag inte lät han göra och då fick han ett utbrott. Vad ska jag göra? Jag är van vid att fostra små toypudlar och de är betydligt lättsammare. Jag klarar inte av att "ta ihop" en 30-kilos koloss. Oftast slutar dessa utbrotten med att jag bara försöker gå vidare medan han lever om och sliter i kopplet, tillslut ger han sig.
Hur ska vi få bukt med det här, det är inget roligt när det inträffar.

Sv: Problem ute...

Om du inte klarar av hunden och pojkvännen inte har tid, att ta itu med hundens uppfostran, så finns det 2 alternativ, som jag ser det.

Alternativ ett: anmäl dig själv och hunden till en lydnadskurs hos närmaste brukshundskurs så snabbt det går.

Alternativ två: Sälj hunden.

Försök få honom att göra av med lite mental energi genom att träna honom regelbundet. En stunds träning varje dag är inte helt fel i den åldern.

Det gör vi redan. Tränar tricks, gömmer godis både inne och ute och sådant där.

(Inte bara till Tippan:)
Han har faktiskt blivit otroligt mycket finare sen jag träffade honom första gången för ett halvår sedan. Då fick han som sagt dessa utbrott så fort han såg en annan hund. Nu kan vi passera andra hundar nästan smärtfritt, han kanske drar lite i kopplet men det tycker jag är lindrigt motför hur han var. Inna jag började vara ute med honom så slet han i princip runt med den han var ute med, nu promenerar han mestadels lugnt bredvid min sida. Hunden införskaffades av killens ex som nu inte vill ta hand om honom.
Jag skulle gärna ha tips på VAD jag ska göra i de situationer när han får sina utbrott. Att sälja hunden är inte ett alternativ och här finns det inga lydnadskurser under vinterhalvåret...

Då är mitt nästa tips att träna mycket ledarskapsövningar och lydnadsträna honom mycket själv på hemmaplan.
Kanske finns det någon vän/ bekant, som kan hjälpa till.
Du bör kanske tuffa till dig lite och kräva av hunden att han ska uppföra sig i Alla situationer.

Tips på bra ledarskapsövningar?
Hur ska jag bete mig när han inte uppför sig då?
Skulle vara skönt att få bukt med det här problemet eftersom han annars ör en toppenhund.

Det han pysslar med är en överslagshandling eller så kallat omriktat beteende. Händer hos vissa hundar då de inte kan hantera sin frustration. Det behöver inte ha ett dugg med ledarskapet att göra.

Överslag kan vara svåra att bryta och är bäst att förebygga. Ge honom en uppgift så att han har något att göra då ni möter hundar och människor. Låt honom sitta, ligga, rulla runt eller vad som nu kan passa.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 168
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 192
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar