Problem: skällande på grannen

TantAgda

Trådstartare
På tal om att be Buke om hjälp -som diskuteras i en tråd just nu -ska jag passa på att göra just detta: Hjälp mej Buke;)

Bakgrund: Vi flyttade till ett nytt hus i höstas, ett hus på landet med 3000m2 inhägnad tomt. Inga grannar direkt inpå tomten men väl 100m bort med en fårhage emellan. Lagård rakt över gatan. Närmaste grannen äger denna lagård och går dit flera gånger om dagen. Grannen har också får och har man får har man hund -i detta fall 5 BC.
Tidigare bodde vi också i hus med stor trädgård, ett par grannar men med skog runtomkring trädgården istället för öppna fält och hagar som nu. Tidigare grannar hade också hund som rörde sig fritt på deras trädgårdar.

Hund: Ebun, RRtik på 2,5år med tvivelaktig mentalitet (rädslor m.m)

Problemet: Sen vi flyttade hit kan Ebun inte slappna av när hon är ute. Så fort hon går ut måste hon kolla av om grannen eller hundarna är ute eller vid lagården rakt över gatan. Hon spänner sig -muttrar, hög svansföring, springer ut i trädgården -men lugnar ner sig om hon inte ser någon. Ser hon någon rusar hon mot staketet, reser ragg och vrålskäller!
I början var det så gott som omöjligt att bryta henne -det har dock blivit bättre så till vida att om de bara är på sin trädgård får jag kontakt med henne på avstånd och kallar in. Är de vid lagården (ffa om hundarna är med) är det nästintill omöjligt. Då måste jag handgripligen hämta henne och ta in henne eller till bilen beroende på vart vi var på väg.

Hoppas jag fått med allt som ni kan behöva veta, fråga annars!

Så, berätta för mej vad jag ska göra! :confused:

Har egentligen lite hum om hur jag bör gå till väga men jag har inte en hel plan klar för mej, därför vill jag ha alla tips jag kan få!

Tack på förhand, Bukehjälpen!;)

Sv: Problem: skällande på grannen

Till att börja med, vad är det din hund exakt gör? Nu menar jag inte vrålskäller, utan vad rör sig i hunden skalle.
Är hon rädd?
Arg?
Ska avståndet till den andra hunden ökas, eller minskas, om hon fick bestämma?
Eller larmar hon bara övriga familjemedelmmar att grannen är ute?

Sen får man jobba utfrån det man kommmer fram till.

Vad jag gjort med Mandy nar hon tycker att hon ska valla hastar ar att om hon inte kommer omedelbart pa inkalling ALLTID springa till var hon ar samtidigt som jag med djup, bestamd, rost sager ifran. Fran borjan fick jag ga in emellan henne och staketet till hastarna nar jag kom fram, numera racker det att jag sager ifran sa vander hon och kommer direkt. Det racker faktiskt att jag mycket lungt sager "nope, not today either" med bestamd rost nar hon borjar titta pa hastarna. Hon kommer av sig direkt. Sedan far hon trana sina "ligg" nar jag gar in i hagen och 'fixar' med hastarna. Hon bryter ibland ligg om de springer for mycket eller om de borjar kivas med bakatlagda oron och sparkar mot varandra. Da maste jag halla mig mellan Mandy och hastarna for att hon inte ska rusa upp och "hjalpa" mig.
Vi var over det har problemet, men sa fick jag tva nya hastar och da maste hon ju "hjalpa till" igen:angel: sa vi jobbar med det igen. Jag far en ny valp i October (hoppas vi) och da maste det har funka, jag vill inte att valpen ska dras med.

Jag hade helt enkelt inte haft en sådan hund lös på trädgården. Någonsin. Jag hade tränat i långlina tills jag hade full kontroll över vem som bestämmer vad som ska hända, och när det ska hända.

När jag har en hund som skiter i vem och vad som går förbi, och lyssnar på mina kommandon så hade jag släppt och haft hunden lös igen.

Nu menar jag inte utan att hunden såklart får vara nyfiken, det är mina med. Vi har en stor sten på ena sidan av huset typ 40 meter från staketet där mina brukar sitta och kolla in folk och fän som knallar förbi, om det är något som dom anser är värt att slösa energi på

Det är precis dina frågeställningar som jag funderar kring hela tiden och ärligt talat så vet jag inte!

Tror inte att den främsta anledningen till beteendet är vakt för det spelar ingen roll om jag är med eller kommer ut när hon skäller och gör henne uppmärksam på att jag vet att de är där.

Huruvida hon är arg eller rädd vet jag inte. Jag är inte människa nog att tolka/läsa av henne.
Det som kanske kan vara till hjälp är att om grannen, med eller utan hund, kommer från deras hus och går på vägen till deras lagård (som ligger närmare vår trädgård än deras hus) rusar hon mot dom/staket och skäller ihärdigare ju närmare de kommer.

Angående hennes avsikt med skällandet och avståndet tror jag att hon mycket väl skulle kunna tänka sig att leka med dom om hon fick, hon har väldigt sällan problem med andra hundar i leksituationer oavsett kön.
Hon backar heller inte undan från staketet om deras hundar kommer nära (2m?) vilket hon väl borde göra om hon ville öka avståndet till dom?

Det är ungefär i dina tankebanor som jag också varit.
Tycker bara det är så tråkigt att hon inte ska kunna ligga ute på gården själv och sola nu på våren och sommaren som hon gjorde förra året. Inser dock att det antagligen inte kommer bli så, när jag inte är med.

Vid långlineträningen, hur skulle du gått till väga? När hon börjat bete sig?

RR är väl egentligen vakthundar? I så fall ligger det förmodligen i hennes gener att hon ska vakta och skälla.

Jag hade testat skvallerträning. Är det alltid ungefär samma tider grannen går till / från lagården? I så fall kan du gå ut med henne i koppel vid de tiderna. Ta med klicker och godis så att du kan klicka och berömma var gång hon tittar på dig och är tyst. Gör du detta rätt så kommer hon att söka kontakt med dig när han/de kommer istället för att skälla. Även när hon så småningom är lös. Och inga nej och ryck i kopplet när hon gör fel, låtsas bara som ingenting och vänta in att hon tittar på dig i en halv sekund i början.

Men allra först innan du tränar när de kommer så måste du klicka in henne så att hon vet att det betyder att du vill att hon ska ta kontakt med dig för att få sitt klick och beröm/godis.

Det kan ta tid innan det befästs riktigt så ha tålamod. Och informera gärna grannen om vad du ska göra, så slipper han undra varför du springer ut och in var gång han kommer. Och han blir inte heller irriterad över hundskallen som det kommer att bli i början.

Jo, de är delvis vakthundar i grund och botten. Gör mej inget att hon larmar och "varnar" oss om det händer något runt omkring men just nu är det inte det hon gör.

Hon är inklickad och gillar att träna med klicker. Har aldrig provat på skvallerträning. Har du något bra tips på var jag kan läsa mer om det?

Lustigt. Jag har märkt en ökning gällande vakten även hos Camaro senaste månaderna, något med åldern?

Camaro skäller också på folk som rör sig utanför vår tomt ibland. Men jag brukar låta henne hållas så länge hon stannar innanför staketet.
Hon tycker bland annat om att stå och skälla på barnen som väntar på bussen precis utanför vår tomt :p
(Med viftande svans, och väldigt imponerade barn som resultat)

Men tillbaka till frågan..

Skvallerträning är nog en bra ide! Finns massvis att läsa om du googlar.

Men jag undrar - är det bara på denne granne som hon skäller? Inte på andra? Är det oavsett om hundarna eller med eller inte? Hur reagerar grannen (och hundarna) på henne?

Hur reagerar du? Blir du arg när hon skäller? Och när hon inte slutar?

Vinner hon något på skällandet?
Tex får hon godis när du kallat/hämtat in henne?

Det finns ju så mycket vakt i dem och jag tänker inte som en del andra, att det är något som inte får ske på egen hand (tänker på det som Aslan skrev), utan jag tänker att det är en drift som de behöver få utlopp för precis som allt annat.

Denna granne är den enda grannen som finns precis i närheten och de enda som går i närheten av vår trädgård, åtminstone hittills och när vi är hemma.
Skällandet är något mer intensivt om hundarna är med. Hundarna gör så gott som ingenting förutom att gå bredvid matte/husse och in på lagårdsplanen, rusar inte fram eller ändrar riktining.
På ett sett är hennes skällande tyvärr självbelönande då grannarna/hundarna aldrig riktigt kommer fram till henne utan de går ALLTID in på lagårdsplanen och sedan bort från henne, vilket jag tror hon till viss del vill med sitt skällande. Öka avståndet till dom.

Jag har reagerat på flera olika sätt när detta händer, allt från att rusa efter henne och handgripligen ta henne därifrån till att ropa glatt på henne och få henne på så sätt att fokusera på mej. Även provat att ryta i till henne och kallat in henne, suttit hos henne när hon sett grannarna på håll och väntat ut henne tills hon slutat bry sig. Inte använt någon metod särskilt konsekvent då jag inte kännt att någon varit "rätt".

Självklart ska hon får utlopp för sina vaktinstinkter men jag känner att jag brister i hanteringen av den. Misstänker också att hennes osäkerhet triggar igång vaktandet lite för mycket!

Menade inte att du bara skulle låta henne hålla på! Var mer en kommenatar gällande att inte låta henne vara ute och skälla alls, som Alsan nämnde.

Okej, min tanke var om hon upplevde något hos just denne granne som triggar henne. De kan ju vara väldigt selektiva på det sättet, hon kanske upplever honom som skum? Kanske någon av hundarna signalerar något hon reagerar på?
Men svårt att veta om han är den ende och man inte kan jämföra!

Om det vore min hund skulle jag nog först ignorera och se om hon "tröttnar" efter en period, sen skulle jag skvallerträna.
Om hon känner att grannen är hotfull eller liknande kanske man kan prata med grannen och fråga om han skulle vilja "lära känna henne" (=muta henne till vänskap ;))

:)

Jag förstod vad du menade!
Kände bara att det var relevant till problemet, mina brister och hennes osäkerhet.

Grannen är faktiskt lite skum, åtminstone den manliga halvan. Han låter hela tiden. Tror han har ticks som gör att han harklar sig och frustar stup i kvarten, väldigt högljutt. Den kvinnliga delen är dock inte lika skum och hon får samma utskällning som mannen:) Spelar ingen roll vilken av de 5 hundarna som går förbi, det skälls lika intensivt ändå.

Tänkte jag skulle prata med dom nu när det drar sig mot vår och vi börjar va ute lite mer. Hoppas då på att de kanske kan komma in till oss bekanta sig mer med henne och att rörelse runt huset normaliseras lite för henne.
Kan nog tyvärr inte hoppas på att problemet försvinner av sig själv ändå utan jag måste nog jobba på det på ett eller annat sätt.

Det är ju en bra start att bjuda in dem på fika :)

Hoppas ni kommer tillrätta med problemet, så Ebun får vara ute i skolen hur mycket hon vill nu när det blir varmt och skönt :)

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Tycker väldigt synd om våran grannes hund. Den är jätteglad och mysig att klappa men jag tror inte ägarna inte har nån som helst...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur