Problem rida ut i vatten

N

Nashua

Har ni några bra tips på hur man kan få en häst att gå ut i vatten? Vår ena ponny, som annars är helt orädd i skog och mark, vill för allt i världen inte gå ut i vattnet, inte ens om hennes ponnykompis går före henne. Tacksam för alla förslag!

Sv: Problem rida ut i vatten

Min pålle är fruktansvärt rädd för att gå över/i vatten, men i förrgår fick jag honom konstigt nog att gå ner helt i vattnet :idea: han verkade till och med tycka att det var roligt
Jag lät honom göra på sitt eget lilla sätt; grisa på med vattent så mycket han bara kunde tills han glömde bort att det var läskigt.

Jag har nog inte direkt nåt tips eftersom alla hästar reagerar så olika i liknade situationer, men en sak du ska undvika är att tvinga hästen. Det är aldrig speciellt bra, särskillt inte då den är rädd

(Har hört av nån att hästar inte ser själva vattnet, utan ser sjön/ vattenpölen som ett enda hål :crazy: och då förstår jag faktiskt om en del tvekar...)

Pröva när det regnar mycket och det är blött på vägarna!
Funkade på en ponny jag red förra året.
:)

Försök med en häst som inte, är rädd för vatten o går före de brukar funka.
/Leif

;)

Det är bara att ha tålamod och låta den gå fram och prova, sakta, så att den ser att den där vattenspegeln inte är farlig.

När de väl har lärt sej brukar de t o m gilla det.

Lite självsäkra hästar bruakr inte tycka det är så imponerande om en annan går före :angel:
De behöver själva bestämma sig för att det är ok.

Senast ändrad av en moderator:

prova att leda hästen och själv traska före i vattnet...om hästen litar på sin ryttare brukar detta fungera jättebra! stå me dåsten i vattnet å plaska lite på den å prata med den o lite sånt, gör detta ofta, när hästen går igenom lugnt när du leder den kan du prova från ryggen, det viktiga är att hästen litar på dig- den vet ju inte om vattnet är en decimeter djupt eller en och en halv meter! lycka till! :banana:

Okay, tack för tipsen! Vi får försöka vara tålmodiga och ta ett litet steg i taget. Ska testa att leda henne ut i vattnet medan den andra ponnyn redan står där och kanske locka med godis också.

jaa, det är nog det absolut bästa sättet skulle jag tro! fast undvik godiset, tycker jag...:angel: tala om hur det går sen, då! :banana:

Min nordis var jätterädd för vatten när vi köpte henne, men det var mest för att hon hade aldrig sett havet tidigare och tyckte väl att det var jättestort och otäckt och skulle med all sannolikhet äta upp henne :D Men med åren så har hon vant sig.. lite för mycket kanske :crazy: Nu vågar inte jag gå ut i vattnet med henne om jag inte rider barbacka.. Det första hon gör när alla hovarna är i vattnet är att börja sparka/skrapa med framhoven, och sen säger det bara PLASK så ligger pållen ner :rofl: Det hjälper inte vad man gör, hon blir helt okontaktbar när hon väl börjar med hoven.. Hon vill baaaada! :rofl:

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 085
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
538
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd