Problem: ökad skritt

mumin

Trådstartare
Min häst har bra skritt, särskilt den fria skritten då han trampar över väl, håller bra takt och är avslappnad. Han går dock ganska högt med huvudet för det är hans "stil", detta är dock inget vi får avdrag för på tävling just eftersom han är avslappnad och skrittar genom hela kroppen.
Mellanskritten är också helt okej, ibland kan han bli spänd, men han går i form osv, tjafsar absolut inte mot handen eller så.
Problemet är den ökade skritten.. Han har egen motor så jag driver honom inte extra för då taktar han bara, utan jag lägger bara fram handen lite grann. Problemet är att han då istället för att sänka huvudet framåt - nedåt vill ta upp huvudet, precis som han går i den fria skritten. Får han göra det så skrittar han med bra övertramp osv, låter jag honom inte göra det så blir steget kort och spänt.
Detta gör att jag alltid på tävling får kommentar att hästen ska gå PÅÅÅÅÅ tygeln i ökad skritt, vilket jag så klart vet, men det gör att han får 4 på ökad skritt, mot 7 på fri skritt. Nån enstaka gång har han inte dragit upp huvudet, och då får vi 7 även i ökad, men det är sällan.

I övriga gångarter drar han aldrig upp huvudet om jag länger på tygeln, utan sänker skallen precis som man "ska".

Är det någon som har något tips på hur jag ska jobba med honom för att få honom att skritta "på tygeln" på det sätt som man ska göra på tävling i ökad skritt? Jag har försökt att bara länga tygeln lite, länga den lite mer eller att bara släppa efter på den ena tygeln, men det hjälper inte. Antingen vill han ha huvudet i "sin" position och där slappnar han av och går bra, eller så blir han kort och spänd..

Jättetacksam för tips! :bow:

Sv: Problem: ökad skritt

Prova att träna det i slutet av passen, i samband med att du lägger ner den i traven.
Gör avsaktningar o träna att då rida honom i samma form.
Sätt igång till trav igen o upprepa.

Träna det oxå i skogen istället för att bara rida fri eller skritt på tygeln.

Sv: Problem: ökad skritt

Jag brukar träna den efter galopparbetet. Då är min häst "som mest på" och hon har god energi.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
937
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar