Problem när jag tar av träns och grimma.

P

pannkakssmet

Jag har nyligen fått problem när jag ska ta av min unghäst tränset eller grimman (det är värst med tränset).
Han vill "hjälpa till" att ta av det, så tolkar jag det i alla fall.
Han lutar huvudet mot mig och knuffar lätt åt mitt håll. Det verkar lite som att han säger "men se till att få av skiten nån gång då" :rofl:
Saken är den att det är ett väldigt jobbigt beteende med tanke på att hans huvud inte är litet heller.
Jag har försökt att säga till honom, få honom att tänka på något annat eller ta av den vääääldigt långsamt. Inget funkar.

Hjälp mig! :confused:

Sv: Problem när jag tar av träns och grimma.

Är "knuffar lätt åt mitt håll" ett problem?

Eller knuffas han så att han flyttar på dig?

De unghästar som jag har hållt på med får inte göra ett sådant intrång på min privata sfär. Men den gränsen sätter man ju själv, tex så får aldrig en häst klia sig på mig. Jag skulle bara markera "flytta på din skalle" och vara så pass skarp som jag behöver för att det ska gå in, så beror ju på hur känslig häst du har. Och att han knuffas får inte resultera i att han får av sig tränset, då får det sitta kvar en stund till.

Det enda jag tycker att du absolut inte ska göra är att backa, han är inne på ditt område, inte tvärtom.

Om han flyttar på mig eller inte är olika. Ibland knuffar han till mig och ibland lutar han bara huvudet mot mig.
Men det är helt klart ett intrång på mutt utrymme!
Har är hur snäll som helst i hantering annars och han litar verkligen på mig. Jag vet inte hur jag ska hantera det här problemet, vi har nämligen inga som helst problem i kommunikationen annars! :D

Det Kan ju vara så att h*n helt enkelt tycker att det kliar (speciellt tränset om hästen blivit svettig)och därför vill klia av sig lite sig.. Tyvärr för dig, som Inte uppfattar det som en lika skön grej, som din häst gör :crazy:
Vet många hästar, som gillar att klia av sig mot folk...

Visst, jag har också tolkat det som att han vill få av sig det så fort som möjligt. Men jag ser gärna att han inte ser mig som ett träd som det är ok att gnugga huvet mot utan att fråga.
Åter till frågan: Hur får man honom att sluta? :confused: Annars kommer han någon gång göra någon illa.

Min häst höll på så ett tag när jag skulle ta av grimman när vi kommit ut i hagen å hon skulle släpas iväg på morgonen.
Jag vägrade ta av grimman på henne föräns jag fick ta av den själv, vilket juförsig funkade mycket för att hon ville åt höet som fanns utlagt i hagen reddan eftersom att våra får frukost i hagen normalt sett.

Du kan ju prova med det å lägga till att du knuffar iväg honom en bit ifrån dig när han försöker klia av sig tränset på dig, så får man se om han fattar vinken eller inte.

Exakt sådär gör min häst oxå, han är 11 år :rofl:

Kliar han inte på mig så kliar han på stolpe eller ben, han vill helt klart ha av tränset! när det är av så står han blickstilla igen!
mig gör det inget, han är gullig med sina egenheter tycker jag.

humlanotrocadero skrev:
Exakt sådär gör min häst oxå, han är 11 år :rofl:

Kliar han inte på mig så kliar han på stolpe eller ben, han vill helt klart ha av tränset! när det är av så står han blickstilla igen!
mig gör det inget, han är gullig med sina egenheter tycker jag.

Eftersom han är ganska stor så är det en farlig egenhet om han lyckas knuffa iväg eller klämma någon. :crazy:
Men jag ska försöka med att inte ta av den förrän han är stilla.

Var det min häst skulle jag fösa bort huvudet och säga nej. Kanske knäppa honom på nosen om han är påstridig. Mina hästar får inte "buffla", framförallt inte med grimma eller träns på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar