Problem med värmelera.. Frågor

Sv: Problem med värmelera.. Frågor

angelaL skrev:
Varför köpper du inte ett Nikken el back on track tyggstycke och syr in i hennes vanliga istället för att kleta med lera.

Har prövat båda två på mig och mina hästar och det funkar ju bra, och värkar mycket lättare än att leka lermonster.

Sy in i täcket funkar inte, hon har olika. Men det finns ju kardborreband så det är inte problemet.

Problemet är att hennes arma matte helt enkelt inte har råd med något BoT stycke just nu helt enkelt. Hennes skada har redan kostat mig i runda slängar 3000 kr (då räknar jag in pengarna för skorna som hon dock inte fått på sig än) och jag har inte råd nu helt enkelt. Tyvärr.

Efter 3 h utan täcke hade eländet iaf torkat så det gick att borsta (ehh, gnooo) bort. Så nu gör jag ett nytt försök imorgon kväll med tidningspapper!

ja det är ju så J***a dyrt, både med häst och grejerna till, har du ingen som du kan låna av då?

angelaL skrev:
ja det är ju så J***a dyrt, både med häst och grejerna till, har du ingen som du kan låna av då?

Jodå, visst kan jag låna. Och pengarna för ett BoT ryggstycke finns nog med om jag skrapar lite. MEN.. jag lånar inte om jag inte MÅSTE. T ex, skulle damen stå på tre ben nu och behöva åka till klinik så räcker inte min hårt naggade buffert så lånar jag, där är det inget snack om saken.

Men sålänge hon inte MÅSTE ha ett BoT ryggstycke så låter jag bli att låna, jag tycker det är fel att låna till sådant som jag gärna vill ha, men som jag inte MÅSTE ha.

Jag skulle kunna ge henne ett helt BoT-täcke om jag t ex skjuter på hanhundens tandutdragning med, men han behöver en tandutdragning mer än hon behöver ett BoT t ex.

Hängde du med?

Fast det är klart.. jag skulle ju kanske kunna 'göra om' min födelsedagspresent (fyllde år första januari). Får en höhäck modell dyr av mamma till unghästen. Skulle kanske kunna få ett BoT-ryggstycke istället. Visst behöver damen en höhäck, men det är ändå sådant hon KAN vänta med. Får kolla upp det med mamma :idea:

Alexandra_W skrev:
Vafan, det torkar ju på benen även under plast? Och när jag frågade här innan så var det flera som tyckte att det var inga problem med att få det att torka över natten?

*suckar tungt*

men dra av med svettskrapa, hur lyckas du med det? Det kletar ju fast i pälsen så länge det är blött sas? Okej om man tar vatten, då kan jag fatta att det går att dra av sen, men bara med svettskrapa??

Jag använde piggborste för att få bort det värsta (en del i kanterna var nästan torrt), men det som kletat mot pälsen sitter ju där det sitter tills det torkat liksom?

Hmm, hu fasiken ska jag lösa det då, det sista jag vill/tänker är ju plaska med vatten på henne och sen slänga ut.. hmm...

Kanske om man vänder på det? Har på lera på morgonen, plus plast och täcke. Sen när hon kommer in på kvällen av med plast + täcke några timmar och se om eländet torkar då? Och hoppas det inte tänker vara KALLT på kvällen?

Arrgh, ska det vara så jäkla svårt att få ihop väme över det där området :crazy:

Fast det är svårare att få det helt tätt runt benen med plasten, den veckar sig. På ryggen blir den ju platt, inga veck vilket kan göra att man inte får den att torka. Jag hade använt tidningspapper istället!

olgaklara skrev:
Fast det är svårare att få det helt tätt runt benen med plasten, den veckar sig. På ryggen blir den ju platt, inga veck vilket kan göra att man inte får den att torka. Jag hade använt tidningspapper istället!

Ah, det är ju sant!

So sagt ska prova med tidningspapper ikväll får vi se. Rapport lär följa =)

Alexandra_W skrev:
Vafan, det torkar ju på benen även under plast? Och när jag frågade här innan så var det flera som tyckte att det var inga problem med att få det att torka över natten?

*suckar tungt*

men dra av med svettskrapa, hur lyckas du med det? Det kletar ju fast i pälsen så länge det är blött sas? Okej om man tar vatten, då kan jag fatta att det går att dra av sen, men bara med svettskrapa??

Jag använde piggborste för att få bort det värsta (en del i kanterna var nästan torrt), men det som kletat mot pälsen sitter ju där det sitter tills det torkat liksom?

Hmm, hu fasiken ska jag lösa det då, det sista jag vill/tänker är ju plaska med vatten på henne och sen slänga ut.. hmm...

Kanske om man vänder på det? Har på lera på morgonen, plus plast och täcke. Sen när hon kommer in på kvällen av med plast + täcke några timmar och se om eländet torkar då? Och hoppas det inte tänker vara KALLT på kvällen?

Arrgh, ska det vara så jäkla svårt att få ihop väme över det där området :crazy:

men testa med att inte lägga på ett så tjockt lager nästa gång jag e övertygad om att det hjälper lika bra endå.

Liknande trådar

Hästvård Eclipses Bioflog värmelera, varför måste man borsta/spola av den efter 8-16 timmar? Vad händer om man INTE gör det? Är det lätt att...
Svar
13
· Visningar
1 665
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka