Problem med värmelera.. Frågor

Alexandra_W

Trådstartare
Har ju äntligen fått tag i värmelera (Bioflog, extra stark). Står ju på hinken att det ska verka 8-16 timmar, dvs max 16 h.

Använder det på ryggen (eller snarare över ländrygg, höfböjare och över SI-leden - det området) och strök på ett tjockt lager (så pälsen inte syns) och la på plastfolie (gladpack) och sen täcke.

Problemet uppstod när jag skulle släppa ut dem, och borsta bort värmeleran. Eländet hade nämligen inte torkat. Nåja, låt det vara ett tag till då. Efter 11½ timme hade det FORTFARANDE inte torkat =/ Tog av plastfolien ett tag ochs en på med ny, utetäcke och ut med dem. Alltså kommer hon gå med det mer än 16 h, hoppas det inte blir problem av det.

Men ni som nav det på ryggen - torkar det för er, hur lång tid tar det? Jag är eg inte så rädd för själva leran, men jag gillar inte det är plast på så länge (då blir det ju tätt, och huden kan inte andas på det området), men kan ju inte ha kletig lera kvar utan plast liksom.

Sv: Problem med värmelera.. Frågor

Hej Alexandra!
Det torkar "aldrig" så länge du har på plastfolien. Det är nog inte heller meningen att det ska. Jag brukar låta det ligga på typ över natten, sen drar jag av det med en svettskrapa och kanske en svamp med ljummet vatten. Därefter på med varmt täcke så inte ryggen blir kall igen. Tror inte det är bra för huden om leran ligger på för länge i sträck.

alternativet är ju att du lägger tidningspapper på istället, så gör jag..men jag har aldrig lagt på ryggen, utan bara på bena....

b4nugget skrev:
Hej Alexandra!
Det torkar "aldrig" så länge du har på plastfolien. Det är nog inte heller meningen att det ska. Jag brukar låta det ligga på typ över natten, sen drar jag av det med en svettskrapa och kanske en svamp med ljummet vatten. Därefter på med varmt täcke så inte ryggen blir kall igen. Tror inte det är bra för huden om leran ligger på för länge i sträck.

Vafan, det torkar ju på benen även under plast? Och när jag frågade här innan så var det flera som tyckte att det var inga problem med att få det att torka över natten?

*suckar tungt*

men dra av med svettskrapa, hur lyckas du med det? Det kletar ju fast i pälsen så länge det är blött sas? Okej om man tar vatten, då kan jag fatta att det går att dra av sen, men bara med svettskrapa??

Jag använde piggborste för att få bort det värsta (en del i kanterna var nästan torrt), men det som kletat mot pälsen sitter ju där det sitter tills det torkat liksom?

Hmm, hu fasiken ska jag lösa det då, det sista jag vill/tänker är ju plaska med vatten på henne och sen slänga ut.. hmm...

Kanske om man vänder på det? Har på lera på morgonen, plus plast och täcke. Sen när hon kommer in på kvällen av med plast + täcke några timmar och se om eländet torkar då? Och hoppas det inte tänker vara KALLT på kvällen?

Arrgh, ska det vara så jäkla svårt att få ihop väme över det där området :crazy:

martha skrev:
alternativet är ju att du lägger tidningspapper på istället, så gör jag..men jag har aldrig lagt på ryggen, utan bara på bena....

Torkar det fortare med tidningspapper då?

japps....du ska ha typ aftonbladettidningar, inte hänt i veckan :D
tidningspapper alstrar värme......

martha skrev:
japps....du ska ha typ aftonbladettidningar, inte hänt i veckan :D
tidningspapper alstrar värme......

Ah, ska prova med tidningspapper då istället (sådant där glansigt elände som i hänt i veckan kallar jag inte ens papper, det brinner ju för fan inte ens **) får vi se om det torkar bättre. Och det känns ju trevligare även om det inte torkar riktigt så jag får slänga ut henne med lera kvar. Tidningspapper kan ju huden iaf andas genom.

Ganska faschinerande när jag tog av folien imorse btw (innan jag la på ny), det 'ångade' verkligen från det stället så varmt lär det blivit. Fast det är kul om man får BORT eländet med..

Återkommer med rapport om hur det gick med tidningspapper sen, dock får nog damen vila från lera ett dugn nu, när jag väl fått bort eländet som sitter (under plast, så intressant att se om det tänker ha torkat till ikväll)

Jag garanterar att det torkar bättre...men du behöver inte ens ha lera under plast för att det skall ånga...tvinna lite plast runt handleden på dig själv så får du se :D

martha skrev:
Jag garanterar att det torkar bättre...men du behöver inte ens ha lera under plast för att det skall ånga...tvinna lite plast runt handleden på dig själv så får du se :D

Jo, fast plasten täckte större område än leran, och det var bara där leran var det ångade?

Men jag vet att täcker du hud med plast kan den inte andas och då ångar det, därför jag inte gillar att behöva slänga på ny plast och slänga ut. Men det var plast och åter plast som stod på hinken och folk sa de anv innan så jag trodde inte det gick med tidningspapper (fråga inte varför, kyllera funkar ju fint att ha papper om om man vill ha våtvärmande).

Hmmm!!
Jag lägger iof ett TJOCKT lager, men jag har ju fattat det som att det INTE ska torka inte ens på benen. Grunden är väl att så länge värmeleran är våt så värmer den bättre. Då är det väl bra med plasten och att det INTE torkar. Man vill ju att det ska alstra värme. Men det där med skrapet då...Jo jag uppfattar att det blir liksom ett tjockt lager som bara åker med då jag drar med skrapan. Sen blir det en torr rand runtom kanten dör leran legat.
Apropå värme över ryggpartiet. Förr gjorde man så att man tog ett mildare liniment och masserade in det försiktigt över ryggen. Sen vred man ur en filt eller likande indränkt i varmvatten. sen då på med den ångande filten över linimentområdet, på med plasten o sen täcket. Men det var ju längesen...... Säkert omodernt eller farligt.

alternativet då är ju att du HAR plast..tar bort det på morgonen och lägger tidning sen så att det inte kletar ner täcket....personligen så tycker jag att det är bra med värme...men inte HUR länge somhelst...och ångar det på morgonen så är det ju bra varmt hela natten....nu vet jag inte om man kan jämföra...men jag skulle definitivt inte vilja ha så själv...nån måtta för det väl vara på allt :D
Bea säljer väl billiga magnettäcken :D :angel:

martha skrev:
alternativet då är ju att du HAR plast..tar bort det på morgonen och lägger tidning sen så att det inte kletar ner täcket....personligen så tycker jag att det är bra med värme...men inte HUR länge somhelst...och ångar det på morgonen så är det ju bra varmt hela natten....nu vet jag inte om man kan jämföra...men jag skulle definitivt inte vilja ha så själv...nån måtta för det väl vara på allt :D
Bea säljer väl billiga magnettäcken :D :angel:

Jo, tänkt på det med, plast på natten och tidningspapper sen. Men jag natar det finns en anledning till max 16 h, byter jag till papper på morgonen så ligger leran på i princip 20 - 24 h..

Damen verkade dock inte tycka det var på något vis obehagligt med lera + plast, trots ångandet. Alltid något. Men det lär bli rejält varmt och trevligt under natten ja, hon är ju REJÄLT täckad med (läs: in absurdum). Ang ångan anske jag ska tillägga attd et var en minusgrad imorse, dvs hon kanske inte ångat om det varit fem plus (eller jag inte hade SETT ångan iaf).

Jo, Bea har magnettäcken, men det är inte direkt lätt att få ett täcke att sitta bra på en tanig tvååring.. Det kräver sin design i bogen (hon har ju bara täcken av ett visst märke, just för att de är bogtrånga och ovanpå det mycket ställbara i bogen). Annars hade jag lätt införskaffat ett magnettäcke.

b4nugget skrev:
Hmmm!!
Jag lägger iof ett TJOCKT lager, men jag har ju fattat det som att det INTE ska torka inte ens på benen. Grunden är väl att så länge värmeleran är våt så värmer den bättre. Då är det väl bra med plasten och att det INTE torkar. Man vill ju att det ska alstra värme. Men det där med skrapet då...Jo jag uppfattar att det blir liksom ett tjockt lager som bara åker med då jag drar med skrapan. Sen blir det en torr rand runtom kanten dör leran legat.
Apropå värme över ryggpartiet. Förr gjorde man så att man tog ett mildare liniment och masserade in det försiktigt över ryggen. Sen vred man ur en filt eller likande indränkt i varmvatten. sen då på med den ångande filten över linimentområdet, på med plasten o sen täcket. Men det var ju längesen...... Säkert omodernt eller farligt.

Hmm, dina hästar har rätt kort päls va? ;) Här klistrar/kletar det fast som berget i pälsen, och går inte dra av. Hmm.. undrar vad som händer om man har pälsglans på först (och låter torka).. *avdelningen vilda ideer*

Ang det gamla sättet så hur länge hade de på det? Nackdelen jag rent spontant ser med det är risken att det blir blött och KALLT innan det blir helt torrt? Fast jag har å andra sidan inte provat, kanske torkar det innan det blir kallt, men under torkningen (av filten) så borde set stjäla värme ändå?

Kort päls ja det var ju det ja*S* Kan vara så...men du...masserar du in det mothårs då?? då sitter det ju mer fast..jag stryker på medhårs. Pälsglansgrejen lät bra...fast kanske du "värmer in" silikonet då*L*....vet ej vad som händer . Hade nog testat det faktiskt.

Hmm, som du kanske kommer i håg så sa jag att det inte var nån bra ide att kleta in en häst med vinterpäls med lera...... :angel:

;)

Centaur skrev:
Hmm, som du kanske kommer i håg så sa jag att det inte var nån bra ide att kleta in en häst med vinterpäls med lera...... :angel:

;)

Och om jag inte minnsfel vard et för det var svårt att få bort allt lerdamm ur pälsen. Jag minns inget om atts kiten INTE skulle torka (det frågade jag ju specifikt om i tråden med).

Att det är osmart med sånt som kletar märkte jag ju efter att i tre veckor kämpat för att få bort värmesalva ur pälsen. Men leran är inga problem om den TORKAR, har ju kletat på kyllera utan problem, bara borsta bort när den torkar. Fast det var ju just det där med att torka ja..

b4nugget skrev:
Kort päls ja det var ju det ja*S* Kan vara så...men du...masserar du in det mothårs då?? då sitter det ju mer fast..jag stryker på medhårs. Pälsglansgrejen lät bra...fast kanske du "värmer in" silikonet då*L*....vet ej vad som händer . Hade nog testat det faktiskt.

Nej, stryker på mothårs med. Damen har inte spec lång vinterpäls, men den är tääät.

Tja, får väl se vad det här slutar, om hon tappar all päls av allt mitt jox så slippe rjag ju iaf problemet med att leran fastnar i den ;)

Varför köpper du inte ett Nikken el back on track tyggstycke och syr in i hennes vanliga istället för att kleta med lera.

Har prövat båda två på mig och mina hästar och det funkar ju bra, och värkar mycket lättare än att leka lermonster.

Nu känner jag mig skyldig eftersom jag var en av dem som sa att värmeleran skulle torka under natten (och att det därmed bara var att borsta bort den på morgonen). Men så fungerade det iallafall på min häst. Jag letade t.o.m. fram min gamla almenacka där det stod följande:

Onsdag: Kletar ut värmelera på P`s rygg och rumpa. Täcker med sönderrivna plastpåsar samt ett innetäcke. Kl. 19.00

Torsdag: Tar av täcke och plast. Värmeleran torr. Borstar bort den. Tar på utetäcket. P går ut 8.30.

Så när jag använde mig av värmelera hann den torka på lite drygt 13 timmar. Men jag strök i och för sig inte på något tjockt lager.

Albatross skrev:
Nu känner jag mig skyldig eftersom jag var en av dem som sa att värmeleran skulle torka under natten (och att det därmed bara var att borsta bort den på morgonen). Men så fungerade det iallafall på min häst. Jag letade t.o.m. fram min gamla almenacka där det stod följande:

Onsdag: Kletar ut värmelera på P`s rygg och rumpa. Täcker med sönderrivna plastpåsar samt ett innetäcke. Kl. 19.00

Torsdag: Tar av täcke och plast. Värmeleran torr. Borstar bort den. Tar på utetäcket. P går ut 8.30.

Så när jag använde mig av värmelera hann den torka på lite drygt 13 timmar. Men jag strök i och för sig inte på något tjockt lager.

Jag smetade på vid 21.30 igår. Bytte plast och skrapade bort så mycket kletig lera det gick vid 8.30 imorse. På med ny plast och ut. Vid 19 tog jag in, lerhelvetet har fortfarande inte torkat. SÅ jag slet av täcket 8hon får frysa ikväll om det är så) och plasten och hoppas det torkar. Så ska jag prova med tidningspapper nästa gång.

Kanske har me dpälslängd eller något att göra att det inte torkar?

Liknande trådar

Hästvård Eclipses Bioflog värmelera, varför måste man borsta/spola av den efter 8-16 timmar? Vad händer om man INTE gör det? Är det lätt att...
Svar
13
· Visningar
1 665
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka