Problem med tappsko

C

Canoó

Har sett här att det är många fler än jag som har problem med tappsko. Köpte min nuvarande häst i juli -07 och har haft ut hovslagaren 1 ggr / månad. Först så verkas hovarna och efter ca en månad så har herren tagit av sig en el. flera skor. Å så håller det på hela tiden.
Nu går han med tre skor igen men hovslagaren kommer idag, som tur är.
Känner att man får ju aldrig hästen i den form man vill eftersom det ryker skor titt som tätt. Ibland kan han bli stående utan sko i fem-sju dagar när hovslagaen har fullt upp. Kan inte motioneras utan sko pga väldigt ömfotad.

Är det någon som vet vart man kan lära sig att iaf slå på tappskor?
I närheten av Gävle området.
Börjar bli så less på det eviga sko tappandet. Man köper ju en häst för att kunna använda den till det man vill...

Tacksam för hälp......!

Sv: Problem med tappsko

Om hovis på så lång tid inte fått ordning på det så skulle jag helt klart byta hovslagare.

Jag har en med pappershovar som tydligen tappat skor för jämnan. När jag fick honom bytte jag ju hovslagare. två skoningar och sedan inte en endaste tappsko...

Han tappar även om någon annan skor honom....

Hur många andra hovslagare har du provat? Min häst har tappat som mest 5 skor på 7 veckor! Nu är jag inne på min 4e hovis och han har "bara" tappat 2 skor på 3 skoningar... Det är ingenting tycker jag, med tanke på hur mycket han tappat tidigare. Jag skulle fortsätta leta, du kan ju alltid byta tillbaka!

Hur lång tid har du gett den nya då. Jag menar att det tar ju ett par skoningar innan det märks skillnad.

Har sett här att det är många fler än jag som har problem med tappsko. Köpte min nuvarande häst i juli -07 och har haft ut hovslagaren 1 ggr / månad. Först så verkas hovarna och efter ca en månad så har herren tagit av sig en el. flera skor. Å så håller det på hela tiden.
Nu går han med tre skor igen men hovslagaren kommer idag, som tur är.
Känner att man får ju aldrig hästen i den form man vill eftersom det ryker skor titt som tätt. Ibland kan han bli stående utan sko i fem-sju dagar när hovslagaen har fullt upp. Kan inte motioneras utan sko pga väldigt ömfotad.

Är det någon som vet vart man kan lära sig att iaf slå på tappskor?
I närheten av Gävle området.
Börjar bli så less på det eviga sko tappandet. Man köper ju en häst för att kunna använda den till det man vill...

Tacksam för hälp......!

Kolla med travbanan, dom brukar anordna olika slags kurser lite då och då.

Oftast så trampas skona av. Behöver inte ha suttit spec löst innan.
Känns som mitt problem inte sitter i hovslagaren då alla hästar (8st) i stallet tappar skor och det är iaf 4 olika hovslagare.
om jag lär mig slå på skon själv så är problemet löst.

SKo om med tätare intervall då? Kan ju vara så att han behöver kortare intervall, och sömmen börjar resa sig etc, eller att balansen i hovarna försämras när han gått en månad, och därför blir lite klumpigare.

Om den tappar vid en månad hela tiden skulle jag helt sonika korta intervallet, då är det ju något som sker då som gör att de ryker?

På sommaren får jag sko om fblherrn var 4:e vecka, sen har det växt såpass att det är dags igen. Och risken för tappsko ökar.

Är det samma eller olika skor han sliter av?

SKo om med tätare intervall då? Kan ju vara så att han behöver kortare intervall, och sömmen börjar resa sig etc, eller att balansen i hovarna försämras när han gått en månad, och därför blir lite klumpigare.

Om den tappar vid en månad hela tiden skulle jag helt sonika korta intervallet, då är det ju något som sker då som gör att de ryker?

På sommaren får jag sko om fblherrn var 4:e vecka, sen har det växt såpass att det är dags igen. Och risken för tappsko ökar.

Är det samma eller olika skor han sliter av?

Det är inte någon spec sko. Kan vara precis vilken som hellst. Har börjat med kortare intervaller nu. Har misstänkt att det är de som är problemet.

Nu är det 4-5 veckor sen han blev skodd och hovarna är bra lång tycker jag. Hovis var ut idag mn han tyckte inte det var dags att verka riktigt än.
Han har så ojämn växt på dom från gång till gång. Ibland har hovarna börjat växa över skon redna efter 5 veckor å då har de gått för långt och ibland växer de inte över om de skulle gå 8 veckor. :S knas knas

Fast det ska aldrig få växa över ju, det ska när man sko om finns skoutlägg kvar? Alltså det ska vara en bra bit kvar till de växer över. Jag undrar om du inte ska byta hovslagare jag, om det är så, och som du säger att du tycker han är lång men hovis kollade och tyckte 'inte dags än'?? Du kan inte lägga ut en bild?

Men jo, nu på sommaren kan det bli lite ojämnt. 3 veckor här, kant i kant på fblherrn. Suck..

Det är ett mysterium med dessa hovar. Blir aldrig klok på dem.
Hoppas bli det snart iaf. Ska försöka få en bild på tassarna....

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Miingla
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: EmmaN
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 230
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka