Problem med storlek på sadel

lobell

Trådstartare
Jag har lite problem med att hitta rätt storlek på sadel. Kan inget om w-sadlar.

Sambon har en sadel som är 18-19 cm mellan conchos, och den passar även min häst.
Nu är jag på jakt efter ny sadel och även att få sålt min sadel som är 17-18 mellan conchos.

Har hittat en del men där de mätt hela sadelns längd och bredd :confused: och sen anger det som storlek, vilket jag tycker verkar konstigt. Det säger ju inte mej nånting om själva sadelns utformning. Eller har jag fel?

Sadeln jag har är för liten för mitt kallblod.
När jag köpte den sa tjejen att den var för vid för hennes häst och skulle säkert passa ett kallblod modell kraftig, men jag tycker att den är för smal för min som inte är kraftig.
Men när jag satt ut den på annons svarar folk som vill ha extrawide och undrar om den passar. 17-18 mellan conchos är väl ganska smalt?

Finns det någon som kan tipsa mej om hur man lättast hittar rätt storlek och vad man går efter. Har kollat på de sidor som finns länkade där man ser hur man mäter, men finns det enklare riktlinjer då man kollar på annons?

Har testat en Hööks pleasure och den satt bra, men inte den jag vill ha.

Sätter in ett kort på hästen. Vet att det inte går att se från kort, men lite tips på hur jag ska få fram ungefärlig storlek då det jag tycker är kraftigt kanske andra tycker är klent.

Hästen är 1.55 och ganska nätt tycker jag.
Kanske kan få tips ang manke och kroppstyp.

29473158.jpg

Sv: Problem med storlek på sadel

Jag tror inte du kan få något mer korrekt svar än att du får prova dig fram vilken "storlek" som passar. Man kan ej utgå ifrån bomvidd (semi-quarter, quarter, full quarter o.s.v.) efterssom olika bomtillverkare har olika form på sina bommar. Att mäta mellan conchos säger egentligen inte heller så mycket då dessa sitter olika på olika sadlar, och måttet mellan conchos säger ingenting om hur bommen är formad.

Om din sambos sadel sitter bra på din häst kanske en sadel från samma tillverkare med samma bomvidd skulle vara värt att kika efter? Vad är det för sadel?

Vad var det för sadel du sålde, om den passade bra i övrigt kan ju en likadan med vidare bom kanske passa?

Annars är det bästa att låna sadlar av bekanta, din tränare, eller från någon butik som säljer w-sadlar för att prova ut vilka märken/modeller som passar din häst. Du kan ju sedan leta efter dessa sadlar på begagnatmarknaden.

Sadelannonser där storleken anges i längd och bredd skulle jag dissa, detta är med största sannorlikhet inga kvalitetssadlar, då brukar säljaren ha bättre koll på vad de säljer...

Tack för svaret!

Tyckte oxå att det var lite svårt att gå genom hur brett mellan conchos då jag inte tycker att det stämmer mellan de 2 sadlar jag har.

De 2 jag pratar om är märkeslösa och kanske inte bästa kvaliten då, antar jag?

Hm, kanske ska satsa på en bomlös istället. Då vet jag åtminstone ungefär vad jag ska gå efter :)

Fast tänk på att även bomlösa sadlar har olika passform, och att du ej får tävla i en bomlös sadel.

Nej, märkeslösa sadlar brukar inte vara mycket att hänga i julgranen;) Passformen brukar vara usel, och ligger sällan bra på någon häst.

Lycka till i sadelletande, och ta gärna hjälp av någon person som kan detta med sadelutprovning så ska du nog se att du hittar något :)

Jag har haft 3 bomlösa sadlar, så vet ungefär vilken jag ska köpa.
Tävlar inte, så det gör inget :)

Får se vad som dyker upp först, fast jag skulle vilja ha en western då jag tycker att de ligger bättre på ryggen än bomlösa.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka