Problem med stirrigt varmblod

V

Varmblod-freak

Jag äger ett 10-årigt varmblodssto. Hon har tränats för travet och eventuellt gått i några enstaka lopp (vet inte säkert) men hon dög inte till det utan skolades om till ridhäst. Hon är en nyfiken, pigg och glad tjej, med lite typiskt stohumör ;) När jag köpte och började rida henne för cirka 1½ år sedan var hon pigg men ändå inte alls het och vi tog långa skogsrundor med mycket galopp, denna damen älskar att galoppera. Hon var aldrig stirrig eller stressad utan kunde koppla av både på väg bort från hemmet och på väg hem. Men i början av sommaren halkade hon omkull när hon var på bete och slog sig lite lätt i ett bakben. Hon fick boxvila, men var snart ute på bete igen och allt var frid och fröjd...tills jag skulle börja rida henne igen efter betessäsongen. Hon hade förmodligen gått och latat till sig och vägrade röra sig ur fläcken. Jag trodde något var fel med hennes ben men veterinären röntgade och allt såg finfint ut.
Men hon stegrade sig och bockade innan vi ens hunnit ut från gården, när hon väl kommit in i skogen så var allt bra igen, nästan...då kunde hon bara helt plötsligt dra in i den djupare delen av skogen och stå där och stegra sig och vägra gå varken framåt eller bakåt. Har ridit ut med henne två gånger själv innan hon skadade sig på betet och då gick det kanon. Men sen plötsligt vände detta och hon började bli löjlig och kastade upp huvudet och skulle bara springa iväg. När hennes hästkompis är med går det för det mesta bra. Nu har jag inte ridit henne så ofta som jag brukade innan utan mest tränat NH, markträning och longerat henne.

Ibland är hon lite bättre men fortfarande stressad när man rider ut och jag kan inte längre rida ut själv på henne, då går hon hur fint som helst i början men sen vänder hon rätt in i skogen och bockar och stegrar och hon rör sig inte ur fläcken. Hon har även börjat vända ut med rumpan och nästan kickar mot bilarna som kommer och kör förbi, innan brydde hon sig inte ett dugg om dom. Nu undrar jag vad jag ska göra? Vill så gärna kunna rida ut med henne själv men hur mycket jag än tränar lydnad och följsamhet så går det inte bättre :( Snälla någon, hjälp!

Sv: Problem med stirrigt varmblod

Har hon vart omkull är det stor möjlighet att hon har blivit sned i kors/länd. Ta ut en kiropraktor/osteopat/ET som kan kontrollera och ev korrigera.

Jag har låtit en kiropraktor kolla på henne och allt var helt normalt. Jag vet inte om hon bara har blivit trotsig och lat :S

Jag har låtit en kiropraktor kolla på henne och allt var helt normalt. Jag vet inte om hon bara har blivit trotsig och lat :S

Hästen har säkert blivit sne eller har ont på något sätt. Tror inte hon bara blivit lat.
Så gör en ordentlig undersökning på henne igen. Ta promenader i skogen med henne.
Men ta inte ut någon så kallad "hästpratare" bara. :crazy: men det är MIN åsikt. Vissa tror på sånt, och det är helt ok. Men jag råder dig att INTE göra det.

Varmblod-freak .. Äter din häst havre?

Nej, min häst äter inte havre. Men jag har börjat jobba mer med henne från marken och tagit långa skogspromenader med henne och nu verkar hon faktiskt lugnat ner sig ordentligt. Jag har låtit kiropraktorn kolla på henne igen och allt såg fint ut, han trodde bara att hon var allmänt stel och behövde få igång musklerna på vänster bakdel. Så nu får hon massage och en del muskelträning, vilket verkar hjälpa.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar