Problem med sprayflaskor

hanoirocks

Trådstartare
Hoppas någon har ett bra tips...nu när det är sommar och massor av bromsar så är det dags för insektssprayen men hästen jag rider nu är livrädd för "ljudet" som kommer när men ska spraya. Han hoppar omkring och har en gång rest sig. Man vill ju inte stessa honom eller få honom över sig av misstag...så jag undrar om någon har ett bra tips om hur man kan få bort denna rädsla. Nu får vi spraya på en svamp och ha på hästen men det vore ju praktiskt om man kunde använda spray-flskan som vanligt. Det känns osm om man försökt med allt. Vi har försökt att ta det lungt. Han får stå brevid när den andra hästen blir spayad men han är lika rädd varje gång. :confused:

Vill du lära honom att bli sprayad så är det bara att spraya på....jag kan ta en mjuk borste och borsta lite samtidigt om dom är rädda, men det brukar gå över på några ggr, bara att låtsas som om inget alls är nåt konstigt...absolut inte "tycka synd om"...

BAra fortsätt spraya som om inget hänt... Håll en hand i grimman och spraya med den andra. Min häst höll på att dö när jag sprayade henne första gången. Nu tittar hon bara lite skeptiskt på mig men står stilla...

Prova att byta sprayflaska. Det går att hitta flaskor som knappt låter när man sprayar. Sen är det bara att vänja den succesivt

Som sagt så är det bara att spraya på.
Men håll honom i grimskaft och börja spraya på sidan. När han går undan så är det bara att följa efter. Det blir lite karusell av det i början, men han borde lugna sig efter ett tag. Då kan du jobba dig bakåt, sedan ta halsen och sist huvudet.

Kör första leken i 7 games,stryk flaskan över hela hans kropp och tala lungt med han.
Blir han stressad/rädd på något ställe så gå tillbaka till
ett ställe där han är lugn och fortsätt så tills han tillåter dif stryka flaskan över hela kroppen.
Försök sedan spruta,min häst var likadan men nu funkar det
hur perfekt som helst :D!

Bara spraya på, som sagt. Min häst var också livrädd för sprayflakor, men nu har jag sprayat så mkt att han inte ens märker när jag sprayar längre ;)

jag har ett flugmedel som fungerar lika som tex ett schampo man klämmer ut ut tuben. det är bara ett hål å så klämmer man så rrinner det ut i handen så kletar man det på hästen!

säger som dom andra, bara spraya på, men ha vatten i flaskan först så han inte får enöverdos av nånting (och så är det billigare än å spruta upp en hel flaska tex glansmedel :angel:)

Själv tycker jag att det är bättre att först spruta på en svamp för att det då stryks ut jämnare på hästen. Men om du vill vänja honom kan du ju också "strypa" sprutet nästan helt så att det inte låter så mycket och sen succesivt öka på sprutet. Tycker han att det är okej att lukta på sprayflaskan eller är han rädd för den redan innan du sprutar?

Man får ju också se till att inte ha för hård stråle så att det känns obehagligt/kittligt för hästen, då förstår man ju att den reagerar.

Men det går säkert bra med lite träning! :)

Båda mina hästar var rädda för sprayflaskor då dom kom, men jag sprayade bara på som inget hänt när dom rullade med ögonen och for omkring.... Dom vänjde sig snabbt! Samma med tvättning, min unghäst gillar inte att tvättas, men jag låter ju inte bli bara för det! Nä, jag tvättar i väg, följer bara efter om han hoppar omkring. Den som ger sig har förlorat. :)

tack för alla svar. jag kommer att försöka med "bonbina"s förslag. grejen är den att han inte bara är rädd. det går inte att bara "spraya på som inget hänt" han reser sig och trampar omkring tills det luktar brännt av skorna mot betongen. jag tror inte att jag vill riskera att bli nedtrampad för att "vinna över honom" på det viset. jag får försöka genom den första leken av the 7 games.

Min pålla VAR livrädd för sprayflaskor men jag har vant henne genom att bara spraya benen och efter ett tag under magen och efter ännu ett tag upp på låren och nu kan jag spraya hela henne :D
Idag var det premiär med att spraya medans hon var i hagen hon krumbuktade lite men insåg genast att det var ju inte farligt.

Detta har tagit en vecka ugf
Det bästa är att slippa stressa henne utan vi är överrens båda två att det är inte farligt utan att pracka på henne något hon tycker är otrevligt.

Lycka till hur du än gör :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama