Problem med sluta

TeamLundVer

Trådstartare
Halloj,
Nu behöver jag alla kloka Bukisars hjälp (smicker, smicker)
Jag och min lillpålle har lite problem med slutan, högerslutan tror jag det är (den slutan man rider om man rider sluta längs fyrkantsspåret i höger varv). Rätt så mycket problem om jag ska vara helt ärlig :o

Sluta där han är ställd åt vänster är absolut inga problem, det går lekande lätt. Men så fort jag försöker göra en åt höger så samlar han sig extremt och vi kommer knappt 2 steg innan han stannar. Så sitter jag där med hängande tyglar på en häst som känns som han skulle explodera om jag råkade andas lite för högt. Inte tusan vågar jag trycka på honom då :crazy: Knappt jag får honom att gå avslappnat rakt fram från det läget.

Varför gör han såhär? Och vad kan vi göra för övning för att underlätta för honom även i denna? Öppna och skänkelvikning gör han åt bägge håll utan ngn större skillnad i kvalité (kanske lite men inte så att jag märker det var gång iaf).

Vi hade precis samma problem med framdelsvändning för höger skänkel innan. Då stannade han efter ett steg och blev sådan, detta är dock löst nu och vi gör framdelsvändningar åt bägge håll utan problem.

Så.. vad säger ni? Vad göra?

Sv: Problem med sluta

Det är svårt utan att se problemet i verkligheten, och jag är vekligen ingen expert. Men jag skulle rida ett steg i sluta om det nu är så att han stannar efter 2 steg. Sen rida rakt fram och rida på lite så att han inte tappar frammåtbjudningen, sen rida ett steg i sluta, sen rida frammåt och så håller du på så. När det funkar kan du rida 2 steg i sluta och sen ökar du på hela tiden så länge som du känner att det fungerar. Jag har själv haft problem med höger sluta på min häst nu ett par veckor, men nu äntligen har det lossnat. Han gjorde iof tvärt om, gick inte att böja och bara sprang iväg. Men våran lösning på det var att börja om lite från början med den slutan. Rida korta slutor, men av bra kvalitet och strunta i att vi kunnat rida långa tvära diagonaler förut. Nu red vi 2 steg, sen volt, 2 steg till, volt, osv. Det funkade så att han behöll böjningen och inte sprang iväg. Kanske funkar det på din också fast omvänt. Du ska inte tvära så mycket och rida rakt fram. :)

Blir det för jobbigt att bära med vänster bak kanske? Tar det emot över ryggen? Är hästen liksidig i övrigt? Är det skillnad att rida 10 m volter i de olika varven?

Om ena sidan överlag är svagar/stelare så arbeta med att gymnastisera den sidan först - innan du börjar rida slutor = backa till grundorsaken och lös problemet där. Är hästen i övrigt liksidig och det inte finns några bekymmer alls så skulle jag ta mig en ordentlig titt på min egna inverkan - gör ryttaren något annorlunda?

Om han inte har andra problem som man kan relatera till tex vänster bak så tror jag att du kanske gör något som ger honom otydliga signaler om vad du vill och det är ju väldigt lätt hänt, det gör man nog ofta......

Har du honom på ytter eller förböjer han sej inåt, tex, har han flyttat in bogen eller går vänsterbogen åt motsatt håll och han bara böjt in halsen, har han även flyttat in höger bak, osv? Det finns flera saker att kolla av. Det låter som att det blir svårt för honom att förstå helt enkelt "hur vill hon ha det nu?"

Förslag är att minska tvärningen, vänd in enkelt med dina axlar, gör det lätt för honom att förstå, släpp inte iväg ytterbogen, utan se till att han verkligen kliver in med framdelen, tjuvhåll inte i inner, se till att du verkligen sitter rakt över? Utifrån min egen erfarenhet tror jag att du på något sätt ger dubbla signaler och det gäller gäller att lite börja om och hitta vad som blir motsägelsefullt.:idea:

Sen som nån skrev, bara ett par steg sen räta ut och berömma när det är rätt, sen kan du öka på när han förstår.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 154
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar