problem med slickande hund.....

tinissen

Trådstartare
min mamma har en bordercollie på ca 8mån, underbar vovve o så problemet är att hon inte kan hålla tungan i mun utan vill bara slickas överallt, inte så där hysteriskt att hon hoppar på o slickas i ansiktet hon sitter lungt o sansat och när man ska hälsa på henne ska hon slickas händer o armar när man ska klappa henne. har ni några tips och ideer att vänja bort detta beteende jag bor inte hemma så jag kan inte hjälpa till med detta, ge gärna lite olika förslag så hon kan få prova sig fram!

tacktack!!

Sv: problem med slickande hund.....

Jag har en "halvhund" som blir lite besatt av slickandet. Ibland kan hon inte slita sig och lyssnar knappt på sitt namn.
När hon börjar slicka försöker jag överraska henne på något vis, för att få henne att bli lite distraherad. Antingen gör jag ett snabbt ljud som fångar uppmärksamheten, eller petar en gång på rumpan för att hon ska avledas lite. När hon väl tar ögonkontakt och är ordetnligt kontaktbar, så berömer jag.
Eftersom hon inte är min, utan jag har henne ett par dagar i veckan och ibland längre när ägarna ska resa bort, så funkar det ju inte rodentligt, hon är ju likadan nästan varje gång hon kommer tillbaka. Men de tider jag har henne längre så fungerar det ganska bra efter tag.
Jag vet inte om det är en särskilt bra metod, då jag hittat på den själv:angel: Men hon har bättrat sig, och jag tycker inte den låter helt tokig, iallafall.

Hon har inte någon brist av något slag, t ex saltbrist?

Vår äldsta hane slickade väldigt mycket innan ( tex på armbandsur) men när han fick lite extra salt försvann det :)

inte en aning, inte min hund som sagt, det beror inte på fodret, jag har samma foder till min hund och hon slickas inte, de är jämnstora min är en aning mer aktiv hund, hon kanske tycker det är gott?? menmen inga förslag är dåliga=)

Allt man inte vill att hundar ska göra, låter man dom inte göra.

Svårare än så är det inte!

Konsekvent å ihärdig är allt som krävs.

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 880
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 967
Senast: nilie
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 066
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa jag och min sambo har börjat prata om att ta bort border collin men hur förklara för brodern? Border collin är 9år gammal, har ont i...
2
Svar
27
· Visningar
3 482
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2