Problem med skritten

Ridinglady

Trådstartare
Behöver tips på hur jag jobba med skritten hos min häst. Det är ett 6 årigt PRE-sto. Hon vill inte riktigt gå fram utan krullar ihop sig och bli kort. Steglängden blir då ojämn och ibland gör hon små hopp som närmast liknar galoppanslag. Traven och galoppen fungerar bra. Jag rider mkt ut och faktum är att hon är ngt bättre på ridbanan än ute ... Rider jag skänkelvikningar, lite öppna osv bli hon bättre. Det är rent fram och rakt som är svårt. Tygellängd spelar ingen roll - hon kryllar ihop sig även på helt lång tygel ! Rider på milt bett, mun sadel mm är kollat och ok. Ngn som känner igen problemet? Vad gjorde du i så fall för att komma tillrätta med det?

Sv: Problem med skritten

Mycket lösgörande arbete, ställa utåt på volten brukar vara effektivt.
Löjligt mycket lösgörande arbete. Och tålamod. Det brukar funka mot det mesta :p

Jag har också en P.r.e. som jag är mycket glad över. Jag fick tipset att rida mkt i backar. De skrittar fram och det skjuter på i nedförsbackar medans de måste gripa tag i uppförsbackar. Min har fått en mycket bättre skritt. Lycka till

Kanske du ska rida henne lite "böjd rakt fram" och smyg rakrikta lite då och då. Om hon börjar korta och krulla så tillbaka till böjd rakt fram, tillslut kanske du får längre och längre intervaller med rakriktningen och så småningom får henne att länga sig i skritten rakt framåt.
Hitta något ställe i skogen där hon måste kliva ordentligt, en mosse eller där det är stock och sten.
Kavaletti bommar?

:)

Hur länge har du kämpat med skritten?

Min medryttarhäst (sedan 5-6 år) hade hopplös skritt, kort, tråkig, vinglig och utan framåtanda. (Galoppen var fantastisk, traven ok och hästen var pigg.) Skritta långsamt är speciellt urtrist när man är i skogen, den bättrades inte ett dugg på uteritt. Så jag konstaterade att hon helt enkelt var otränad för skritt, tyckte det var jättejobbigt att skritta och behövde skritta mer och med mer driv. Så... jag skrittade helt enkelt mer och envisades som sjutton om att hon var tvungen att skritta med energi, (läs såg till att hon skrittade med energi, slutade direkt driva, såg till att hon skrittade med energi, slutade direkt driva osv. Jag krånglade inte med andra saker under tiden, tyckte det räckte att hon kunde skritta på lång tygel eller i öppen form, bara hon hade energi i början.)

Nu är skritten ofta helt ok, om än sällan jättekul. Hon kan spontant öka steglängd, hastighet och energi i skritten om hon känner sig pigg, tidigare bad hon bara få galoppera. Förändringen gick inte på ett par veckor direkt, mer månader, men hon är runt 19 nu. En sexåring har nog helt andra möjligheter.

Senast ändrad:

Hon är ju ganska ung och den där tendensen att krulla ihop sig kan vara ett sätt att säga att kraven är höga. Jag skulle markarbeta i kapson och se till att hon lärde sig att länga steget ordentligt i skritt på stor volt och i en låg och avspänd form. Det handlar säkert om lösgjordhet såväl mental som fysisk.

Det där är ju något man får lära de flesta spanska hästar tycker jag, att länga sig. Man har ju avlat på det man vill rida på. Och att kliva med lååånga, vägvinnande kliv är inte prio ett i krig eller tjurfäktning.
De hästarna(rena spanska eller med sånt blod i)är ju de enda som klarar av att göra skolor ovan mark(om man nu pratar att de kommer in och ur dem korrekt och inte bara gör cabriole-liknande språng).

Därför tänker jag med såna låååg och kliv på framåt. Då måste man kunna lägga ner dem på hjälpen.
Det börjar jag med för att sedan gradvis få längre och längre front och bakben som då mer och mer kliver in och fram och inte bara trippar.
Takten får inte bli för hastig.
Dåtidens halvblod behöver man snabba upp. PRE tvärtom.. Deras takt bör ofta lugnas för att de ska hinna belasta benen i hela faserna.
Inte helt sällan ser man PRE klappra runt och knappt hinna sätta i hela fötterna korrekt och därigenom inte belasta benen korrekt och därför också behöva spänna till och korta hals och tappa rygg.

Man kan inte ge dem tygel och tro att de kommer komma fram. Man måste ta kontakt där man får den och sen utan att det glappar försöka tänja framåt nedåt.
Man kan behöva bredda handen för att hitta kontakten och få den stadig. Sen gradvis när man känner att kontakten funkar så tänjer man gradvis på det och kan föra ihop handen.

När kontakt finns och man kan lägga ner formen tycker jag övergångar samlad skritt-ökad skritt gör under för såna hästar.

Givetvis måste hästen få ha förtroende för handen. Så man måste vara rättvis och inte ta för hårt/fel. Men det betyder inte mesig och därför för långsam/okänslig.

Intressant, hästen jag pratade om är Criollo/ eng fullblod, det är spanskt från början. Rent magiskt kort skritt, hon kanske fått alla sina skrittgener från Spanien :).

Har du provat att tömköra? Vissa hästar kan vara lättare att påverka från marken plus att man ser allt som pågår från ett helt annat perspektiv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 749
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist