Problem med öronen

Monsieur de Mai

Trådstartare
Min travhäst har problem med sina öron. Jag använder alltid tussar i öronen på henne när jag kör eftersom hon annars blir väldigt tittig och rädd för det mesta. Man märker på henne att hon inte gillar detta eftersom hon hela tiden springer och skakar på huvudet. Hon tycker också att det är väldigt skönt när man kliar henne i och på öronen.

Jag har inte kollat efter så jättenoga i öronen eftersom jag inte haft tillgång till någon ficklampa, men jag har sett att hon har en svartaktig gegga djupt nere i öronen.

Är det någon som har varit med om något liknande och vad gjorde ni isåfall åt det? Finns det någon typ av örontvätt eller liknande för hästar?

Tacksam för alla svar! :bow:

Sv: Problem med öronen

Min travhäst har problem med sina öron. Jag använder alltid tussar i öronen på henne när jag kör eftersom hon annars blir väldigt tittig och rädd för det mesta. Man märker på henne att hon inte gillar detta eftersom hon hela tiden springer och skakar på huvudet. Hon tycker också att det är väldigt skönt när man kliar henne i och på öronen.

Jag har inte kollat efter så jättenoga i öronen eftersom jag inte haft tillgång till någon ficklampa, men jag har sett att hon har en svartaktig gegga djupt nere i öronen.

Är det någon som har varit med om något liknande och vad gjorde ni isåfall åt det? Finns det någon typ av örontvätt eller liknande för hästar?

Tacksam för alla svar! :bow:

Vad använder du för tussar?
Jag skulle kunna tänka mig att använder man bomull så kan det bli rester kvar av det som kanske kan starta någon form av irritation i öronen?
Camilla

Vad använder du för tussar?
Jag skulle kunna tänka mig att använder man bomull så kan det bli rester kvar av det som kanske kan starta någon form av irritation i öronen?
Camilla

Till en början använde jag bomull. Nu har jag köpt skumgummi. Men redan när jag fick henne så hade hon detta problemet, så det har nog kommit tidigare än så.

Vad kan till exempel den svarta geggan vara? Och vad kan man göra åt det? Ska man be en veterinär kika?

det kan ju kanske vara svamp el skabb...vet iaf att katter och hundar kan få det och då är det svartaktigt i öronen.. skulle nog låta en veterinär kolla upp det.

Det kan oxå vara gammal bomull som sitter kvar nere i öronen. har sett detta förr på en häst. Det skapar förståss irritation och i värsta fall infektioner....inte så hälsosamt med ett år gammal bomull i öronen...:o
Precis som Cano säger...
Men inte säkert att det är det felet. Försök få tillgång till en ficklapa och se om det syns nåt mer....?

Min travhäst har problem med sina öron.
Är du säker att detta kommer ifrån öronen och hörseln?

Hur är det med käklederna, bakknän och hasor? Om du menar att hästen har problem med öronen så kan du även finna fler anledningar till reationen där. Om det är fallet så har din häst troligen en obalans i njurens meridian (TCM).
Jag använder alltid tussar i öronen på henne när jag kör eftersom hon annars blir väldigt tittig och rädd för det mesta.
Förklara var går gränsen på ifall hästen är nyfiken utan att vara rädd och tittig och rädd?

Kan det vara så att hästen, på grund av tidiagre erfarenheter eller hälsotillstånd saknar den tilltit till människan som hade varit önskvärd och därför inte känner sig trygg?
Att rädlsa och förmåga att vilja hålla kolla på omgivningen är extremt viktigt för hästen. Den är i sk. flyktberedskap.
Är det smärta inblandad i bilden så har hästen svårare att att känna förtroende för människan eller kunna vara harmonisk, har jag erfarit.

Man märker på henne att hon inte gillar detta eftersom hon hela tiden springer och skakar på huvudet. Hon tycker också att det är väldigt skönt när man kliar henne i och på öronen.
Jag har varit med om samma sak, och upptäckte att hästen var snällare när jag inte hade dövat den, för då kunde den höra och slapp bli svettig under huvan och slapp ha stora besvärliga proppar i öronen. :D Jösses, så dum jag kände mig när jag insåg detta.
Jag hade helt enkelt fokuserat på öronen och hennes "problem" där istället för att inse att problemen satt på helt andra ställen, och det största problemet var att jag själv inte kunde anpassa träningen efter hästens förmåga. Hästen hade inte hälsan för att utföra den tuffa träningen som jag menade att den skulle kunna. Snälla hästar protesterar på snälla sätt. Ibland kan protesteran vara osynliga för oss människor. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall.

Menar du öronvax? Det är väl helt naturligt, eller?

Är du säker att detta kommer ifrån öronen och hörseln?

Hur är det med käklederna, bakknän och hasor? Om du menar att hästen har problem med öronen så kan du även finna fler anledningar till reationen där. Om det är fallet så har din häst troligen en obalans i njurens meridian (TCM).

Vad kan detta ha att göra med att hästen skakar på huvudet av tussarna? Du får gärna förklara mer :)

Det kan, men behöver inte, bero på att hästen irriteras mer än andra av att ha något (tussar) i öronen. Om det nu skulle vara obalans i njurensmeridian så sägs denna påverka öronen.

(I örat har även hästarna punkter som stimulerar andra delar av kroppen och många gillar att bli masserade i och utanpå öronen.)

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 372
Senast: mily
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 490
Senast: Fibusen
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024