Problem med "mjuka" hovar

S

sjoohansson

Min d-ponny har väldigt "mjuka" hovar, som min hovslagare uttrycker det. (Han upplever att hovarna känns mjuka att slå i) Ponnyns hovar är också mkt känsliga mot fukt (går därför inte i geggig hage, utan i en dränerad) Jag har en gång upptäckt själv att hoven kändes väldigt "mjuk" och den såg lite vitaktig ut på utsidan. Ponnyn har inte såna problem att det påverkar ridning och så iaf. Någon som har tips på hur man kan motverka detta? tacksam för svar! :)

Sv: Problem med "mjuka" hovar

smörj dom med hovfett dagligen och undvik vatten.

Jag tycker att Keratex produkter är jättebra, trots att jag egentligen inte tror på sånna där saker haha.
Efter att ha haft liknande problem så provade jag deras hoof-gel, då jag har en vän som säljer det, och det har faktiskt gett riktigt bra resultat!

Keratex har även en som är snäppet bättre i ditt fall tror jag, den heter hoof hardener, och är just till för att både skydda och verklgien hårda till hovarna.

Tack för tipset!:-) lät ju super med den där hoof hardner.

Det kan bero på foderstaten, men Enzion eller Steel Joint hjälper.

Min ena med "pappersfötter" är numera problemfri med SJ.

Min islänning hade mjuka fötter och jag provade med diverse olika metoder för att få de bättre.

Det enda som fungerade var att hästen gick barfota i 4 månader och det gjorde rejäl skillnad på hans små fötter!

Så det kanske kan vara en idé att vila från skor ett tag framöver? Jag kommer låta min häst gå barfota i perioder framöver, kommer dock lägga det när han har viloperiod för jag vill ha skor när jag rider.

Det första jag tänker på är om hästen får i sig tillräckligt av alla näringsämnen den behöver tex proteiner, mineraler osv?

Slår också ett slag för Keratex och då speciellt hoof hardener'n. Galet bra produkter som verkligen håller vad de lovar och lite till.

Jag ger han dagligen aminoral (eggersmann mineral) då jag inte tror på vitlöksmineraler. Vi har fått en uträknad foderstat och för övrigt är han fin i hullet så jag är tveksam på att han har brist, men man kan ju aldrig vara säker? Det jag funderar på är om jag skulle börja ge bioglucosamin, blev tipsad av det av en i stallet, men jag får läsa på lite om det först! :)

Jag ska så snart som möjligt ta och investera i keratex produkten! :) Förresten, hur sköter ni era hästars hovar allmänt? Hur ofta oljar ni dem, använder ni desinfektionsmedel osv? Blir galen då alla jag pratar med i stallet säger olika haha :)

Vår ponny har också mjuka "dåliga" hovar och vår hovslagare har rekommenderat Kiselgur. Vi ger henne två mått om dagen (efter koll med vet) och det verkar funka. Hos oss har hon även halm i boxen och går ute i gräshage (numera snötäckt ;) Hos förra ägaren stod hon på torv och gick mycket i grushage, vet inte om det också påverkar hovarna. Förra ägaren sa att hon ofta tappade skor pga sina dåliga hovar, men hos oss har hon bara tappat en sko vid ett tillfälle...och det strax efter att vi köpte henne i somras, så bättre verkar det bli :-)

studier visar att biotin och dl-metionin har bäst effekt för att få bättre hovkvalité. man måste dock ge tillskott mellan 6-9 månader innan man kan se resultat (utan avbrott).
jag skulle inte hålla på och smörja hovarna för mycket det har ingen effekt.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 487
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka