Problem med maskrosor i vallen - vad göra ???

gylle

Trådstartare
Har fått massinvation i hövallarna av maskrosor, ser ut som rapsfält när man ser dem på håll. Hur blir man av med dem ? Kan man spruta vallarna med något utan att det är farligt för hästarna (när de sedan äter höet alltså) ?

Sv: Problem med maskrosor i vallen - vad göra ???

Förra året sprutade vi mot maskrosor, minns tyvärr inte med vilket medel. Vi sprutade tidigt på våren och våra hästar blev inte dåliga av höet. Annars får ni plöja upp vallen och så ny, det har vi fått göra tidigare för att bli av med alla maskrosor.

Maskrosor är ju en jättenyttig ört, kan ni inte bara låta dom vara där?
Om det nu inte är så illa att det inte finns gräs "kvar".

Varför tror du att den är jättenyttig?
Förr dopade de hästarna med maskrosor.

Tyvärr ser man tydligt att de tar över jämfört med gräset, vilket inte är så kul blir inte så stor höskörd då, vissa partier är det knappt gräs utan bara dessa förbaskade maskrosor. Dessutom blir det inte bra med torkade maskrosblad i hösilage balarna, hade en hel del redan förra året och det vi sett nu framförallt på senvåren är att det har en tendens att bildas prick mögel just på maskrosbladen i balarna, vet inte om det är att de håller högre blötsubstans än övrigt eller varför. Balarna i övrigt ligger runt 70% torrsubstans och har aldrig haft detta problemet tidigare men heller aldrig haft så mkt maskrosblad inblandat och värre blir det i år.

Lill76 skrev:
Förra året sprutade vi mot maskrosor, minns tyvärr inte med vilket medel. Vi sprutade tidigt på våren och våra hästar blev inte dåliga av höet. Annars får ni plöja upp vallen och så ny, det har vi fått göra tidigare för att bli av med alla maskrosor.

Så det finns något att spruta med trots att det skall användas som hästmat, fick ni bort det mesta av maskrosorna då eller ?
Är inte så gamla vallar så känns inte så roligt att plöja upp dem igen nu när det äntligen börjar bli lite bärighet i dem (använder dem som beten efter skörd)

Vilken effekt var det man fick ut av maskrosor som kallades för doping ?

Ja vi fick bort nästan alla maskrosor efter sprutning, det tog en del annat ogräs också, i år är vallen kanonfin utan en massa gula :devil: Vi rådfrågade en granne som är bonde och han fixade ogräsmedlet och sprutningen och vi är väldigt nöjda. Det är klart att man inte vill spruta en massa gift på hästarnas mat i onödan, men det är som du säger, hur kul är det att plöja upp och så om....

förr sas det att man fick små mängder av arsenik av maskrosorna...det vet jag inte om det är sant men en viss effekt av blodrenande sägs man kunna få

Om maskrosen hade varit känd under antiken skulle den sannolikt också ha uppträtt i litteraturen; före år 1400 omnämns den emellertid inte av någon botaniker eller läkare. Hieronymus Bock uppgav 1546 att maskrosen är urindrivande; Tabernaemontanus, en tysk apotekare och läkare som verkade på 1500-talet, betraktade maskrosen som ett oöverträffat sårmedel. Maskrosen - såväl roten som bladen - kom tidigt in i farmakopéerna, och örten används fortfarande inom folkmedicinen vid allehanda sjukdomar och besvär.
Dess goda anseende är inte oförtjänt, ty kliniska prov har visat att den befordrar gallsekretionen och verkar urindrivande, det franska namnet pissenlit, sängvätare, anspelar helt oförblommerat på denna egenskap. Till de åkommor som maskros använts mot i folkmedicinen hör lever- och gallbesvär och kroniska eksem; dessutom har den brukats som blodrenande och magstärkande medel. Maskrosens unga blad kan anrättas till en välsmakande sallad. Roten rostades förr för att användas som kaffesurrogat. Örten har även tillskrivits magiska krafter - man hängde upp den som skydd mot häxor och troll.

Förekomst: Allmän på ängar, i trädgårdar, på vägkanter och avfallsplatser över hela landet. Mångformig växt som uppdelats på ett stort antal småarter. Den grupp av småarter som här avses brukar kallas ogräsmaskrosor.

Kännetecken: En 10-35 cm hög, flerårig ört med grov pålrot. Blad i rosett vid basen, avlånga, mer eller mindre djupt parflikade. Blom korgar gula (april oktober), stora, ensamma i toppen på ihåliga, kala stjälkar. Endast tunglika blommor, dessa talrika, i korgar omgivna av gröna holkfjäll. Frukt vanligen gråbrun, försedd med en skaftad harpensel, paraplylik. Frön bildas utan föregående befruktning. Maskrosen innehåller mjölksaft. Smak bitter.

Använda växtdelar: Rot, färska blad.

Innehållsämnen: I roten inulin (intill 25%). I mjölksaften (latex) taraxerol, taraxsterol och harts, dessutom bitterämne. I bladen luteolinoch apigeninglykosider samt vitamin B och C.

Medicinsk verkan: Roten är urin-, bukspott- och galldrivande samt milt laxerande. Aptitstimulerande, antireumatisk effekt.

Användning: Beredningar på roten vid aptitlöshet samt vid kroniska reumatiska besvär som vårkur.

Hej!

Har inte sett det som något problem om man inte ska torka höet vilket kan vara svårare med mycket maskrosor i. Vid ensilering har jag inte sett några problem, två av våra vallar har mycket maskrosor men de blir inte sämre än de med knappt några maskrosor alls. Enda skillnaden var förra året, vid analysen som visade att det var betydligt högre proteinvärde i vallarna med mycket maskrosor ??
Vi sår inte heller gödning så länge vi har så det räcker och värdena är bra och sprutar givetvis inget gift på våra åkrar för att gynna mångfalden i hagar och beten och minska risken för intag av icke önskade ämnen för hästarna ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

DE fodrade de gamla, tröga hästarna med maskrosor innan köparna kom och tittade. Hästarna fick tydligen nån kick, och såg riktigt pigga ut en stund.

Aha då är det maskrosorna som gör att mina far omkring som tossingar i hagarna...... kanske får normala hästar om jag får väck maskrosorna med andra ord......

Ville bara tillägga att maskrosor har en förmåga att ta över om jorden är mkt kvävehaltig. Alltså om det tex har varit åkermark som varit mkt gödslad med kväve. Tipset är alltså att inte gödsla med kväve under några år.

gylle skrev:
Har fått massinvation i hövallarna av maskrosor, ser ut som rapsfält när man ser dem på håll. Hur blir man av med dem ? Kan man spruta vallarna med något utan att det är farligt för hästarna (när de sedan äter höet alltså) ?

Du kan spruta bort maskrosorna. På våren! Gratil t.ex men du köper tjänsten av en bonde/maskinstation så du behöver inte fundera på vilket preparat.
Man ska inte låta djur beta eller hugga inom en vecka men eftersom man sprutar tidigt på våren så är det i regel inget bekymmer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 459
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama