Problem med magen!

IrpaSnirpa

Trådstartare
Saga har under de sista sex månaderna haft problem med sin mage.
Hon går från att ha ok konsistens på "nr 2" till att bara få ur sig vatten och slem.

Under dessa sex månaderna har jag pratat med våran VC som tycker att "det ger nog med sig snart". Och visst, det har blivit bättre och jag har slutat tjata. Sen kommer det tillbaka, och jag börjar tjata igen.. Inga prover togs övh.

För en månad sedan började problemen igen, men hon är go och glad hela tiden och verkar inte vara alls påverkad. Inte uttorkad eller ngt alls. Och eftersom jag detta året gått igenom så otroligt mycket med vår VC så ringde vi inte utan väntade ut det själva, för det är ändå det enda de kommer säga åt oss att göra. Dock ringde jag VC en gång där när hon hade bajsat igenom blöjan, och i den låg enbart brunt äckligt slem.. Då var klockan 15.45.. Dom ber mig ringa upp om en 20 minuter för då skulle jag hamna hos jouren.. Dom kunde inte hjälpa oss en kvart innan stängning.. :confused: :confused: :confused:

I fredags när jag kom hem från jobbet berättade min sambo att Saga hade legat i soffan hela eftermiddagen, inte velat ha mat eller ngt att dricka. Hon hade då gjort nr 2 för 6 gången den dagen. Vid byte av blöja var rumpan och resten därnere helt rött och irriterat. Så jag ringde hälso och sjukvårdsrådgivningen. Dom rekommenderade oss att åka in akut med henne. Vilket vi gjorde.. Dock kunde vi givetvis inte få någon diagnos på henne då, utan vi fick träffa den läkare som kommer till att utreda Sagas fall det närmsta. Vi fick lite avföringsrör mm.

Idag har vi vart på barnmottagningen och lämnat av våra små rör och lämnat blod. Nu kommer vi få vänta i en vecka innan vi kan få några svar. Om dom ens har några svar åt oss då. Saga har fått sår i rumpan, trots att vi är otroligt noggranna med allt rörande hennes underliv. Hon är sjukskriven från dagis på "obestämd tid".

Det känns drygt, det är min lilla tjej det där. Och man är så maktlös.
Vi har testat att plocka bort laktos, gluten osv osv.. Inget hjälper.. Nu lever vi på hoppet att det kanske är vårt vatten hon inte klarar av (trots att vi fortfarande kokar vattnet åt henne). För annars känns det som att det kommer bli en långvarig process det här, jag vill bara att hon skall få må bra och få gå tillbaka på dagis och ha det bra! Är det vattnet så kan vi ju lätt flytta in till stan igen. Det finns ingen tvekan om den saken. Förra veckan började vi med köpt vatten till henne, men det har inte blivit någon märkbar skillnad..

Finns det fler som haft problem med sina barns magar? Så här långvarigt?
Det känns så konstigt, hon är ju en tillsynes underbart pigg och glad liten unge..

A
 
Sv: Problem med magen!

Loke hade problem med sin mage under en lång period. Det var så löst och luktade så illa att det inte var klokt. Vi tjatade och så där på BVC och VC.
Prover togs efter ett bra tag, men inget fel hittades. Vissa barn har dålig mage bara sådär fick vi veta.

Han var glad och sprallig precis som vanligt och är det fortfarande.
Han är inte helt normal i magen än, men lite bättre är det.

Fortsätt att vara tjatig, det gör du helt rätt i!
 
Sv: Problem med magen!

Mja inte så mn är det varit återkommande förkylningar har han haft problem.

Däremot hade mamma problem med min mage när jag var ungefär i Sagas ålder.
Någon som dom bara ryckte på axlarna åt till hon träffade på rätt människa som morrade över att dom inte hade brytt sig tidigare.
Det var tydligen någon bakterie i magen som jag inte hade kunnat bli av med utan hjälp.
Förhoppningsvis kanske dom hittar något nu på Sagas prover? :laugh:
Så ni kan få hjälp med lilla magen.
Håller tummarna för att det var så pass "enkelt" som det trots allt var med mig. :laugh:
 
Sv: Problem med magen!

Sådant slem hade min flicka som är glutenintollerant innan det upptäcktes. Hur länge körde ni utan gluten? Det är bara att avvakta blodproverna, för det fick vi göra när dessa svar kom så fick vi med en gång köra utan gluten då hon hade skyhögavärden man brukar invänta biopsin annars.
 
Sv: Problem med magen!

Nu skall vi se, vi tog bort all laktos och gluten under en månad tror jag.
Hon var bättre till och från, men vissa dagar forsade det ur henne.

Idag har hon haft en riktigt bra dag. Igår var en riktigt dålig dag. Dagen innan dess var också okej.
Vi håller henne fortfarande undan från laktos och röda färgämnen, hon fick en väldans massa nässelutslag i samband med att ha ätit jordgubbar och då sa de att hon inte skulle äta för mycket "rött".

Till saken hör då att hon får specialkost på dagis som hon VÄGRAR äta, för ingen annan äter det. Här hemma görs specialkost, som hon äter om det är gott, men vi är så nya på det här så vi har ju ingen aning om hur saker och ting skall smaka, dessutom måste vi äta det för annars äter inte hon. Hon har alltid vart otroligt kinkig med mat. En fördel är att maten är mycket nyttigare och det börjar märkas runt min midja ;)

Det hon får i sig på en dag är typ välling, och det tog tid för henne att ta majsvällingen, vi bytte i samma veva som vi funderade på det här med laktos och gluten. Nu följer den med på BVCs inrådan då det är den som är mildas för hennes mage..

Vad menar du med biopsi?
Gör dom en sådan, på vaddå?
För glutenallergi?

Jag är nollställd gentemot en biopsi efter att mitt föl dog i våras, pga en helt onödig biopsi som orsakade en infektion på tarmarna.. Visst var hon en häst, but still.. Problem med tarmarna som också tog hennes liv..
 
Sv: Problem med magen!

Allt detta har gjort att hon går upp sämre i vikt kan påpekas.. Fast det kanske man kan räkna ut själv.. :s
 
Sv: Problem med magen!

Nu behöver detta ju inte vara samma sak men vår Emil har alltid varit mer åt ddet sämre hållet i magen. Vissa perioder är det normalt men övergår ofta till halvkasst/helkasst/slemmigt osv. Har varit i kontakt med bvc och vc angående detta flera gånger. Men inget har hänt.

Nu har vi själva konstaterat att Emil blir kass i magen så fort det går förkylningar mm. Allt verkar sätta sig i hans mage. Han är sällan förkyld eller har feber. I vintras var vi andra tre i familjen sjuka i feber, hosta, förkylning och Emil blev äcklig i magen ett par dagar.

När han var mindre (fyller 3 i september) så blev han sådan i magen när han åt tomat och andra röda saker.

Hoppas ni kommer tillrätta med hennes mage!!
 
Sv: Problem med magen!

Sänd en vatten analys det kostar ca800-900kr. Då vet ni hur vattnet är och är det ok så är det inte den troliga orsaken. Om inte kan man söka efter lämpligt vatten filer om det behövs. Tycker att det verkar som hon äter/ dricker något hon inte tål. Det är jobbigt när som små inte är bra.
 
Sv: Problem med magen!

De gör det för att fastställa glutenintollerans (ibland syns det inte så tydligt på blodproverna om man har en mild intolerans) och för att se hur stor skada tarmen har tagit.
 
Sv: Problem med magen!

En person i min närhet har problem med sitt barn. Hen är pigg och glad, har bra motorik och lär sig saker när hen "ska". Så bortsett från att hen periodvis bajsar så snart hen ätit, knappt äter samt ligger låååångt under den understa kurvan på bvc är det inga fel. Barnet är nu 1,5 år och ännu syns ingen bättring, tester genomförs dock hela tiden för att försöka komma på vad det är för fel. Så jag vet hur jobbigt det är.

Mina råd är att se till att få remiss till närmaste barnsjukhus, där de kan hjälpa er att få en diagnos. De har även bättre kompetens att hjälpa henne att må så bra som möjligt fram tills att en dianos är funnen.

Annars har jag tyvärr inga råd till er, mer än ett stort lycka till, hoppas att ni kan komma på vad det är som fattas henne snart. :) Kramar och pussar är bra tills läkarna kommer med rätt medicin! ;)
 
Sv: Problem med magen!

Jag känner igen det du beskriver till punkt och pricka. Provade också allt, lactos o gluten. Nu är det på pränt: ingen gluten PUH!

Det som hjälpte oss var: Majsvälling. Han gillade inte det i början, men lärde sig. Magen bättre efter någon dag. Blåbär stoppar också rinnig mage och har funkat kanon. Ett tag tyckte jag det funkade att ta bort lactosen, men det var nog bara för att magen var otroligt irriterad... men då fick har annat på mackan än smör...

Nu är pojken snart 3 år och har inte haft rinnig mage på länge. Det gick över av sig själv, men vilken oro under de perioder han bajsat otaliga gånger per dygn och haft ont i stjärten...:cry:

På röd rumpa funkade potatismjöl allra bäst ("duttorka" riktigt torrt, sedan på med mjöl) Min son hade tygblöjor och bortsett från bajsperioderna har hans rumpa aldrig varit röd...
Inför natten när det bajsades mindre smorde jag med idomin just för att det lindrar lite smärta och skyddar mot skavkontakt med blöjan. Men om man vill ha mer läkande effekt finns bättre alternativ.
 
Sv: Problem med magen!

Om det skulle vara gluten så behövs det längre tid än en månad för att tarmen ska hinna läka, sen gäller det att vara hysteriskt nogrann, de slänger in gluten i de mest konstiga saker... Kompisens barn är glutenallergiker och jag lär mig saker för varje gång. Tex så kan de inte skära "vanligt" bröd och gluten bröd på samma skärbräda utan att ha diskat noga emellan. De har även särskilda kastruller för glutenfri pasta, egna bunkar till bak, bakar hon med vanligt mjöl måste hon täcka över alla ytor med lakan och sedan storstäda efteråt. Men hennes barn är extremt känslig, andra klarar sig med mindre åtgärder.
 
Sv: Problem med magen!

Du skriver att ni tagit bort all laktos menar du då att ni även tagit bort mjölkproteiner? Om jag har förstått det rätt så är det vanligare att små barn är allergiska/överkänsliga mot mjölkproteinen än laktos.

Har själv en liten Saga här hemma med mjölkallergi som visade sig i dålig mage, magknip samt kaskadkräkningar och dålig viktuppgång.

Finns en mjölkfri välling (enago) som säljs i vanliga livsmedelsaffärer.
 
Sv: Problem med magen!

Men det mesta är ju omöjligt för oss föräldrar att veta när vi inte får någon hjälp av vår familjeläkare.
Nu har äntligen en läkare tagit det på allvar och också startat en utredning.

Igår kom inget nr 2 alls, vilket om vi följer vår "rutin" innebär att om ungefär en vecka kommer hon bajsa stenkottar och sen brakar h-vetet löst igen.. Men rumpan får en chans att återhämta sig efter allt det här.

Saga har aldrig haft problem med kräks och annat, utan det kommer bara bakifrån s.a.s..

Vattenprov är taget sedan tidigare (mycket järn men annars ok), men om inte de andra proverna kommer visa något så kommer vi ta ett till prov på vattnet och skicka in för analys..
 
Sv: Problem med magen!

Nej, alltså vi har ju inte fått NÅGON hjälp alls, ingen som sagt något om vad vi kan försöka med. Det är det som är så frustrerande.. Nu sa de till oss att låta allt vara som vanligt det närmsta, inte undvika massa saker. Iom att hon får nässelutslag också..
 
Sv: Problem med magen!

Be att få kontakt med en diettist som kan hjälpa er med att gå igenom vilken mat som är bra och vad ni ska undvika. När det gäller barn så är det jättesvårt att hitta vad de reagerar på, en annan kompis barn kan äta gula tomater men får utslag av röda. Och så en massa annat de försöker komma underfund med vad barnet reagerar på.
 
Sv: Problem med magen!

Jag antar att det är det som kommer bli när dom fått provsvaren...
Vi har redan testat att plocka bort röda ämnen.. Det hjälpte inte..
 
Sv: Problem med magen!

Just när det gäller matallergier verkar det vara en djungel att reda ut vad de reagerar på, och så måste man vara expert och kunna tyda innehålls förteckningar. Tex så har ungarna en kompis som är allergisk mot råa ägg, däremot tillagade ägg går bra, men att försöka tyda ut vad som är tillagat och inte det är inte det enklaste...
 
Sv: Problem med magen!

Som det är nu verkar det vara vårt vatten.. Hör och häpna.
Vi har inte fått provsvaren ännu, men köpte vatten på flaska och hon har vart bra i magen ett par dagar nu.
Vi får hoppas att det är så enkelt.
Nytt vattenprov skall skickas på analys så fort vi fått provsvaren, tills dess dricker vi alla vatten ur flaska..
 
Sv: Problem med magen!

Du, det slog mig nu, visst sa du att ni hade hög järnhalt vattnet? Det kan inte vara så att hon helt enkelt blir förstoppad, ganska vanligt av mycket järn och sedan svara kroppen med diarré föratt bli av med förstoppningen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 431
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 514
Senast: super
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 749
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp