Sv: Problem med magen, lr är det normalt ?
Jag har nyligen fått "diagnosen" IBS-c (förstoppningsbetonad). Ska till dietist, det har man rätt till när man har diagnosen, men det är inte förrän i december

Har alltid haft klen mage, blir lätt illamående särskilt efter fet mat. Kunde vakna på natten och kräkas om jag ätit tung mat, i perioder var jag illamående nästan hela tiden. Och regelbundet problem med bullrig mage och gaser.
Började universitetet och blev "vardags-vegetarian" och nyttighets-freak, magen blev rejält sämre. Slutsats = fibrer hjälper inte alltid!
Är ganska säker på att jag reagerar på: grova fiber (All-Bran är rena döden!), även en del grova grönsaker som lök och broccoli. Stora och frekventa intag av baljväxter. Fet mat.
Har ätit laktosfritt ett par veckor och märker skillnad, men är inte säker på att det är enda orsaken.
Tyvärr verkar många eniga om att det sällan är ett livsmedel i sig som är problemet vid IBS, utan snarare mängder och kombinationer. Det hade ju varit så mycket lättare om man bara uteslöt ex gluten och så var allt frid och fröjd!
(Hehe oj vad långt inlägg det här blir! Är inte klar

) Om du tror du är gluten eller har IBS så gå till läkare, viktigt att du fortfarande äter gluten då annars kan blodprovet visa fel! Sen kan du få gå till dietist och experimentera med kosten för att hitta vad som funkar, om du inte är glutenintolerant.
Eller så provar du själv att utesluta ett livsmedel i några veckor, för mat-och-magdagbok och utvärdera

återinför livsmedlet (långsamt), utvärdera några dagar, dra slutsats och prova nästa livsmedel du har misstankar mot. Drygt och tråkigt javisst, men jag har hellre krånglig kost än mår dåligt! Magproblem är värsta humör-och energidödaren...