Problem med katt-behöver hjälp

M

MPP423

Våran katt som är ett år beter sig konstigt, när vi ska klippa hans klor håller han på att klösa sönder oss och fräser och tjuter.
När vi bara ska ta på hans tassar, bakben/framben, svans så fräser han och nyss höll han på att klösa sönder min mage....

Vad ska man göra åt detta, är han "bara"tjurig och försöker bestämma här hemma?.
Eller har han kanske ont någonstans?
Han går bra på alla tassar och har inga sår som jag kan se någonstans på kroppen.

Vet inte vad jag ska göra, hur uppfostra en katt?

Tacksam för svar

Sv: Problem med katt-behöver hjälp

Vissa katter beter sej så bara...

Enklast att klippa klorna är om en sitter ner och håller katten i knäet med ryggen mot den som sitter ner.
Och den personen håller även fram tassarna med ena handen och baktassarna me den andra.

Den andra personen tar en tas i taget och klipper klorna.

Passa bara upp för när katten börjar sprätta och fräsa, då får man ta nytt tag och bara fortsätta där man blev avbruten.

Har man sen tur så kanske det lugnar ner sej efter ett tag, men räkna inte med det.

Våran Angora gör så fortfarande och han är född i nov-98 !!!
Hans pappa gör också likadant, och så även hans pappa...

Lutar klart åt att det är mer ett ärftligt beteende...

Både Wille och hans pappa AVSKYR om man så bara skulle råka peta på deras tassar...

Dock inget som har hindrat dom i deras utställningskarriärer, pappa har Europatitlar, och Wille blev Premier innan han blev illa biten av en lös hund som kommit in i lägenheten, så nu blir han så skräckslagen i främmande miljöer att det inte är snällt mot varken honom eller andra att tvinga honom att bli utställd... speciellt som jag har andra katter som gillar sådant.

Tack för hjälpen, jag antar att det är bara att bita ihop

Varför klipper man klorna på en katt? Är det inte meningen att de ska använda dem så pass att de slits ner naturligt?

En tanke, inget påhopp. :)

Jadu det är nog för att våra katter är innekatter och är bara ute i koppel, dom har iof ett klösträd med det räcker inte....

Okej. :) Tack för svaret.

Min fundering går då vidare till - stimuleras katten i den mån den behöver? Eller kan detta vara ett teckan på att den inte lever som den bör?

Detta är endast spekulationer. Jag är ärligt intresserad av att höra er åsikt. :bow: Själv har jag ingen aning.

Vi hoppas det i alla fall.

Vi försöker leka med olika vippor, och det ligger en massa olika sorters leksaker i nästan alla hörnen och under skåp och möbler.

Dessutom brukar dom ta en racerunda var och varannan dag, oftast är dom flera stycken som rusar fram och tillbaka i lägenheten, över och under möblerna och oss...

Vid andra tillfällen så sitter dom i fönstrena och tittar ut på allt som finns därute....

Liknande trådar

Katthälsa Misstänker att min katt som blir 15 nästa år, drabbats av artros i tår/tassar/framben samt höft. Han hoppar upp och ner på möbler som en...
2
Svar
32
· Visningar
5 063
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 279
Senast: Mkb
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar