Misstänker att min katt som blir 15 nästa år, drabbats av artros i tår/tassar/framben samt höft. Han hoppar upp och ner på möbler som en kattunge med en jäkla fart när det vankas Dreamies, men har ont när man ska klippa vissa klor på ena tassen. Han klöser heller inte tillräckligt för att hålla alla klorna i trim (två av dem blir liksom tjocka, han behåller det som ska fnasas bort på sidorna vid klösning). Denna tass kan också svullna upp lite ibland (dock ej särskilt varm och han är inte halt).
Han är oförsäkrad pga att han även har mastocytom, så han ska inte behandlas om han blir sjuk. Dock är ju ålder ingen sjukdom så nu står jag här och söker en billig och lätt lösning för gammelkatten. Jag har Metacam hemma sedan innan och har gett honom det idag för att se om det hjälper honom.
Till frågan: hur bökigt är det att få utskrivet Metacam till en katt som man inte vill ska genomgå en massa utredningar? Hur utreder man ens artros? Jag har inga problem med att betala för veterinär för att få Metacam utskrivet, men vill inte att han ska behöva röntgas eller dra igång en hel utredning helt enkelt. Vill bara ha typ: titta på patienten, klämma lite och ett recept på Metacam. Är det lönt att hoppas på?