problem med känsligt sto

S

shakespearesister

Har ett islandssto som har så fruktansvärda humörsvängningar periodvis. Hon är i sig själv en väldigt känslig häst men ibland är hon superlugn och trevligt, men nu det senaste (sen hon blev dräktig, 3 månader sedan) så är det nästan omöjligt att sitta upp, så fort man tar i tyglarna så stampar hon omkring och är nästintill omöjligt att få att stå stilll. är man bestämd så får hon ett psykbryt och blir livrädd bara man lägger handen bestämt på henne för att flytta henne åt sidan och det blir världens scen. Hon är rätt hösttjock nu, såhon är väldigt lat och upplever antagligen ridningen som pest och pina, men har någon förslag på hur jag ska handskas med henne och träna upp henne? Ska på kurs om ett par månader och det känns nästan pinsamt att komma dit och knappt klara sitta upp på sin annars så trevliga häst....

Sv: problem med känsligt sto

Hon har inte ont?

Om hon ändrar sättet från att variit lugnt. Det blir mkt belastning när man sitter upp utan pall och då märks smärtan mkt.

jag har faktiskt funderat på det, har försökt sitta upp från pall, men den är ju livsfarlig :angel: har försökt vänja henne men det går inget vidare... Hon står relativt still när man ridit en stund och sitter av för att återigen sitta upp, det tycks mer vara stress..

Veterinären här är inget vidare på hästar så jag tycker inte det känns som det är ngn större idé att låta honom kolla ryggen, men vad finns för andra alternativ.. kiropraktorer för häst?

Kolla upp så att hon inte har ont någonstans.
Är det bara när du sitter upp eller är det allmänna humörsvängningar oxå? Jag menar vid all hantering eller ridning?
Är det det sistnämnda kan du prova att ge henne munkpeppar. Har funkat för vissa hästar jag vet med humörsvängningar, dock inte alla.

Lycka till och hoppas du kommer underfund med vad det är

Mitt sto som vart på betäckning har vart öm i hela kroppen efteråt.. Hon har INTE blivit riden direkt sedan dess och skall inte heller bli riden. Betäcktes pga graviditet hos mig. Är hon inte dräktig skall hon till klinik på total genomgång och sedan sätts hon igång igen om det blir läge för det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Köpte för 2 år sedan en 13-årig valack, okänd härstamning, lite som ett projekt. Hästen var enormt spänd och känslig för allt, men jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 482
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar