Problem med hyresgästen..

Sv: Problem med hyresgästen..

doleron skrev:
varför vänta med det? hästen verkar ju uppenbarligen ta skada av hennes sätt att ta hand om den, och lyssnar hon inte på er måste nån som törs ta i lite mer försöka!

Jaha, och vad vinner man med att skälla ut ungen? Är det en bra inlärningssituation att en vuxen skäller på en 13-åring? Skapar det en trevlig atmosfär i stallet? Kommer denna tydligen rätt okunniga unge att glatt och frimodigt be om hjälp när hon känner sig rädd och osäker? Åker hon i fortsättningen till stallet direkt från skolan varje dag?

Nej i så fall får man väl ta till en äldre version, nämligen att vissla in kästkännedom på en taggig stör och sedan slå in det i henne, att försöka skälla in hästkunnande är knappast tillräckligt effektivt. :angel:

Det ger i alla fall inga förutsättningar för att den här tjejen frimodigt går vidare med sitt hästliv och om 20 år, när hon tagit en OS-medalj, glatt berättar om hur hon fick hjälp med grunderna av en stöttande omgivning när hon var totalt okunnig ny hästägare.

Men huvudsaken kanske är att se till att den här tjejen GENAST lägger av med hästar eftersom hon verkar ha valt okunniga föräldrar? För att vara 13 och drömma om en egen häst utan att inse vad det innebär är det tydligen inget ni har förståelse för?

Nej ska man skälla på någon så skulle jag kunna tänka mig att i stället börja med:
1 den som sålt hästen till familjen
2 den som tagit emot hästen för uppstallning, trots att det rör sig om en 13-årig hästägere med okunniga föräldrar, till synes utan att ens fundera på vad det kan kräva för stöd av omgivningen
3 möjligen föräldrarna, men de verkar ju faktiskt vara helt ovetande om vad de gjort vilket 1 & 2 knappast kan försvara sig med...

Så 1 och 2 skulle jag nog kunna skälla på, inte för att det skulle bidra ett dugg till att förbättra situationen, men för att avreagera mig. Sedan skulle jag kanske lugnt och sansat kunna prata med föräldrar och barn. (Här får ni själva försöka föreställa er en "skenhelig"-smilie ;) )

Tiagirl skrev:
Jag blir nästan nervös nu när jag tänker på hur dom förmodlign far runt i skogen vilt galopperandes utan noll koll...

Aha, är det det de gör? Jag ser närmast bilden på en skitskraj unge som förtvivlat drar i tyglarna på en allt mer hysteriskt taktande häst, som skrämmer ungen så hon drar ännu mer så att hästen förtvivlat taktar ännu värre och kommer hem upstirrad och genomsvettig! Kan det ha något med att göra att jag själv i grunden är en fruktansvärd fegis tro?

Har själv haft problem med en hyresgäst förra året. Hon struntade blankt i vad jag sa och gjorde allt väldigt lätt för sig själv. Det var ingen ordning alls :eek:

Ställ upp klara regler, vill hon inte komma på ett möte så skriv reglerna på en stor skylt och sätt upp i stallet. Sköter hon sig ändå inte, så förklara för henne att man faktiskt måste följa uppsatta regler, annars får hon ha sin häst nån annanstans. Är man 13 år så bör man fatta detta.

Hur hon sköter om sin häst är ju egentligen inte andras problem så länge hon inte förstör för er, sen kan man ju tycka synd om hästen, men innan man anklagar folk för att missköta hästen så bör man ha mkt kött på benen. (Nu menar jag inte att så är fallet, så att det blir missförstånd här) Att den blir väldigt svettig efter ridning behöver ju inte betyda att den rids fel, min häst blir också väldigt lätt svettig trots att jag inte ridit så hårt och han är i bra kondis. Jag torkar inte min häst något speciellt efter ridning, utan lägger på ett svettäcke (t ex fleece) och borstar av honom efter att han har torkat. Vad gäller fodergivan, så kan det ju vara så att hästen verkligen behöver såoass även om det verkar mkt.

Det är aldrig roligt när det blir på det viset, har precis haft en rejäl dunst med inhyrningen eller ex inhyrningen nu.
Allt fungerade bra i början men sen började problemen, bla. kom inte hästarna ut innan typ 9:30 när hon hade utsläpp vilket även innebar att de inte heller hade fått ngn. mat innandess heller.
En kväll åkte vi upp för att jag hade glömt en sak i stallet kl 20 då var hästarna ute, hon hade då insläpp och kvällsfodring, hade inte vi kommit upp så hade de stått ute över natten i -17 grader:eek: :mad:
Tillslut tog mitt tålamod slut för trotts att jag hade sagt till dem att skärpa sig så hände inget..sa upp dem och fick så ingen hyra som tur var så hade vi lagt in en extra flik i kontraktet som gjorde att jag omg. kunde häva kontraktet och de stog utan stallplats..var ju inte så jag ville att det skulle sluta men då allt mer saker dök upp så blev det för mkt.
De var i staller på nätterna fick jag reda på sedan inte undra på att pållarna var oroliga.
De hade inte heller bet. hästen som jag var med dom och hämtade:crazy:
Efter mkt. prat med advokater, myndigheter och ex. ägare till hästen så blev det som det blev..de stod utan både stallplats och häst och jag stog med en häst till :angel: och ett fullt stall att ta hand om själv, men nu vwet jag ju att de kommer ut/in som de ska:)
Oj vad långt det blev:o :crazy:

det finns många 13åringar som ser att ha häst som "en kul grej" men inte tar det på så stort allvar som man ska.

de som är i ungefär samma ålder i mitt stall brukar inte alltid tänka på att man tex inte ska
*fara ut med en rakad häst när det är -15 och skritta utan täcke,
*att man inte kan tömma boxen 1-2 ggr / veckan för att det ska se frächt ut när det är spånbrist i stallet
*att man inte ska springa och skrika i stallet när hästarna precis fått mat (eller någon annan gång heller för den delen)
*att man inte kan vara ute 3 timmar och galoppera med hästen en dag och sedan låta den stå 3 dagar efter det
*att man måste diska efter sej när man ätit i fikarummet
eller andra saker som de flesta ser som självklara när man håller på med hästar.
när man säjer åt dom håller det ett tag, men man måste alltid säja till med jämna mellanrum för av någon anledning glömms allt bort efter nån timme/dag/vecka

jag menade absolut inte att hon ska sluta med hästar, men min erfarenhet av 13åringar är att ibland är det mycket roligare att vara med kompisar än att fara och mocka i stallet.:smirk:

och självklart är det ju superbra om man har den turen att ha föräldrar som är intresserade och kan hjälpa, men alla har inte det, och då måste man få hjälp av någon annan som kan.
eftersom att de övriga i stallet redan försökt prata med henne och det tydligen inte gått in, anser iaf jag att man måste ta i lite mer.
gärna även prata med föräldrarna eftersom att det är dom som har det yttersta ansvaret över deras dotter och hennes häst. men det hade ju inte passat med tider för dom, var ju nån pizza som kom emellan :crazy:

Tack för alla jättebra svar, ska se om jag lyckas svara på det mesta nu.

Lena_B
det finns någon som är villig att (givetvis mot ersättning, som inte direkt behöver vara lågt tilltagen...) sköta utsläpp, mockning, beräkning av foderstat etc.
Den här lösningen har vi prövat med en gäst vi hade för ett par år sedan (fånigt nog var det precis samma grej där, trettonåring med gammal travare och ingen intresserad förälder) och det fungerade tyvärr inte alls. Då var det min mor som ägde stallet så då kunde jag bestämma mer än i dagsläget. De som äger stallet nu sa redan från början att de inte tänker acceptera något sådant. In- och utsläpp och fodring ingår i hyran, goda råd är gratis, men mockar - det gör man själv varje dag.

I övrigt vill jag mest bara säga, kan inte du komma hit en vecka och ta hand om ungen, du verkar veta precis vad det handlar om.. :bow:

Tiagirl
Jag blir nästan nervös nu när jag tänker på hur dom förmodlign far runt i skogen vilt galopperandes utan noll koll...
Precis så är det.. :crazy: och utan reflexer också. Det är nästan så man blir förvånad att de kommer tillbaka hela och levande varje gång.

Coffeaclub
Hur hon sköter om sin häst är ju egentligen inte andras problem så länge hon inte förstör för er
Det är svårt att inte bli påverkad. När hästen står inne mycket under en dag, och speciellt med allt kraftfoder han får, sparkar han i väggarna hela tiden. Dels stör det min bror m. familj inne i huset, och dels tävlingshästarna i stallet.

Jag håller med om att jag överreagerade en aning och antagligen anklagade henne för för mycket, men det gör så ont i själen när man ser honom i sitt tjocka innetäcke som redan blivit genomsvettigt, och som han ska sova i hela natten i det kalla stallet..

lille skutt
Oj, det låter som en riktig soppa (förlåt, det är veckans uttryck, jag kan inte sluta använda det). Riktigt så illa tror, hoppas, jag inte det blir hos oss.

doleron
Den erfarenheten har jag också av trettonåringar, trots att det inte var alltför längesen jag var i den åldern själv. Och visst, jag hade kompisar med mig i stallet, vi busred en del. Men inte en enda gång under de där åren struntade jag i min häst, det är därför jag har så svårt att förstå den här tjejen..

:cool: Fick jag med allt nu? Har jag missat nåt är det bara att hojta till. Och än en gång; TACK!

jos skrev:
Den erfarenheten har jag också av trettonåringar, trots att det inte var alltför längesen jag var i den åldern själv. Och visst, jag hade kompisar med mig i stallet, vi busred en del. Men inte en enda gång under de där åren struntade jag i min häst, det är därför jag har så svårt att förstå den här tjejen..

det var det jag menade, alla har ju vart i den ålden och busat med hästarna,och det är ju klart att man måste få ha kul, men man har ju ändå alltid varit i stallet varje dag, eller sett till så hästen blev opysslad,matad och boxen mockad om man själv fick förhinder.
det är ju skillnad på att göra bus och att inte vara där

och mina föräldrar var inte precis hästintresserade, men dom har ändå hjälpt till så mycket dom kunnat och lärt mej ta ansvar för någon som inte kan ta hand om sej själv.

Det är svårt att inte bli påverkad. När hästen står inne mycket under en dag, och speciellt med allt kraftfoder han får, sparkar han i väggarna hela tiden. Dels stör det min bror m. familj inne i huset, och dels tävlingshästarna i stallet.

Jag håller med om att jag överreagerade en aning och antagligen anklagade henne för för mycket, men det gör så ont i själen när man ser honom i sitt tjocka innetäcke som redan blivit genomsvettigt, och som han ska sova i hela natten i det kalla stallet..

Jo, visst blir man illa berörd. Det blev jag också när min hyresgäst lät sina hästar stå inne en hel dag med minimalt med hö och inte mockat i boxen. Sparkandes i väggarna p g a tristess..blää.... :cry:

Anledningen till sparkandet behöver ju inte nödvändigtvis bero just på kraftfodergivan, utan just p g a att den har såå tråkigt och vill ut. Jag hade också blivit galen om nån höll mig instängd på en yta på ca 10 kvm en hel dag..

Jaså, är det ett tjock innetäcke hon sätter på efter ridning??? Då förstår jag att du reagerade. Det andas ju inte på det sättet, utan blir genomsurt och äckligt om hästen är svettig.

Sorgligt.... och jag förstår din frustration helt och fullt. Visst finns det en hel del att tycka till om vad gäller hästhållningen. För det första är hon minderårig och hennes föräldrar står som ansvariga i alla lägen oavsett om de har hästkunskep eller ej. Antar också att ni kan få stå för ansvaret i skötselfrågan (mockning,foderstat) då det sker med Er vetskap i Ert stall, vilket inte känns vidare rättvist.
Tyvärr är det väl så att en gammal travare är billig i inköp, och kan vara ett billigt sätt för föräldrar att döva sitt dåliga samvete vad gäller barnen. Men.....något konkret.....: Ta tag i föräldrarna och sätt Er ner och diskutera saken: 1. Mockar gör man varje dag av flera olika anledningar. 2. Livar foderstaten med hästens behov eller måste den justeras (vem satt den från början?) Betforen verkar helt klart i överkant (vilket är syftet för just hennes häst?) Lägg kanske på mer hö istället.3. Rider man bara 3 dagar/vecka så är det lätt promenadridning det handlar om. Är hästen trots det genomblöt efter ridpasset, bör foderstaten och ridsättet ses över. Och är hästen svettig skall den täckas. Och vad lånandet av andras saker anbelangar, skulle jag själv se rött i ditt läge. Ta lilla damen i örat och ställ krav på henne om hon ska få stå kvar i Ert stall, och som sagt hennes föräldrar är ytterst ansvariga för allt hon hittar på. Köp inga dåliga ursäkter från dem. Stå på dig!

Ps. En pålle man rider hysteriskt 3 ggr i veckan skall inte stå på Krafft Sport. Vill man hålla sig till Krafft-produkterna vore Krafft Grov eller Krafft Grund ett bättre val för en het häst. Ds

Essexett skrev:
Ps. En pålle man rider hysteriskt 3 ggr i veckan skall inte stå på Krafft Sport. Vill man hålla sig till Krafft-produkterna vore Krafft Grov eller Krafft Grund ett bättre val för en het häst. Ds

Att hästen är het kanske inte enbart beror på vad hästen utfodras med, utan antagligen att den inte får röra på sig så mkt som den behöver. Passar kraftfodret bra in i foderstaten så spelar det ju ingen roll om det heter Sport, Grund eller Groov. Det är innehållet i fodret och hästens behov av energi, protein och mineraler som har betydelse......

jos skrev:
Det tråkiga är ju att hon egentligen vet reglerna, för dem har vi gått igenom så många gånger. Sen är det inte mitt stall heller, det är min bror och hans tjej som äger det så de har ju sista ordet. Problemet är ju att hon vägrar lyssna på det vi säger. :p

Hon är hyresgäst och får rätta sig efter de regler som är eller så är det ju bara att be henne att flytta. din bror och hans tjej kan väl skicka något slags "varningsbrev" till henne att hon måste bättra sig eller flytta.

Haft lika problem som ni, men denna stack självmant.Hoppa ni kommer tillrätta med problemet.

Lycka till nu!!

Prata med mamman, precis som du tänkt. Det är föräldrars ansvar att fostra sina barn, inte ert. Kalla dock inte till stormöte för att tala om problemet. Tala istället med henne tillsammans med högst en till i stallet. Gå igenom regler och förklara vilka hennes dotter bryter mot. Tala inte generellt utan om faktiska händelser. Om mamman är samarbetesvillig stötta och ge tips om bra läsning om hästvård. Ni kan säkert låna ut någon trevlig bok. De allra flesta föräldrar vill sina barn det bästa. Får de bara veta hur saker och ting ligger till så brukar det gå bra. Fråga mamman om hur hon vill att ni skall göra om fler problem uppstår. Få alltså hennes tillstånd att säga ifrån och att meddela henne när tokigheter sker.

Om mamman inte lyssnar så säg upp stallplatsen.

Givetvis behöver ni säga till flickan om saker ni ser att hon gör, när ni ser dem. Så bör alla ansvarsfulla vuxna göra. Anklaga dock aldrig henne för det ni inte vet. Som när saker försvinner. Håll hela tiden i tanken att hon är ett barn och behandla henne därefter. Vänligt men bestämt. Barn vill att vuxna skall vara vuxna.

Hälsning Maja som har hand om 13-16 åringar dagarna i ände, och tro mig, de är barn - och då menar jag det som något alldeles underbart positivt

Tack för ännu fler bra inlägg allihop!

Ang. mötet vi ska ha är det inte så blodigt som det låter, det skulle i så fall vara jag, stallägaren, den här tjejen och hennes mamma. Möjligtvis stallägarens pappa också, men med tanke på hans temperament hoppas jag att man kan ha mötet utan honom. ;) Och det är inte alls bara för att prata om problemen, utan för att vi gemensamt ska komma överens om regler som vi alla måste hålla oss till.

Det var dumt att jag uttalade mig om kraftfodret, jag vet egentligen alldeles för lite om det där för att gnälla (min häst har aldrig ätit mer avancerade grejer än havre och korn) så det kan ni väl försöka glömma att jag drog upp.. :angel:

Det var dumt att jag uttalade mig om kraftfodret, jag vet egentligen alldeles för lite om det där för att gnälla (min häst har aldrig ätit mer avancerade grejer än havre och korn) så det kan ni väl försöka glömma att jag drog upp..

Forgotten... ;)

Det gäller ju att inte anklaga nån i onödan, för då kan man själv hamna i klistret. Däremot tycker jag inte riktigt att en trettonåring helt och hållet skall behandlas som ett barn, man bör dock kanske inte vara lika vass som man ibland får lov att vara mot en vuxen... Är man 13 år så klarar man faktiskt av att ta ansvar för mkt. Dock med visst stöd av en vuxen...Men att tänka förnuftigt skall man vid den ålder klara av, det gjorde iaf jag i många avseenden när jag var i den åldern (vilket inte var såå överdrivet längesen)

Ja, ja, jag önskar dig iaf lycka till, för det är banne i mig inte kul att han en hyresgäst som inte sköter sig. Tjejen som var inhyrd hos mig var så oerhört bortskämd och ouppfostrad, så hon visste inte hur man skulle bete sig. Efter att jag slängt ut henne fick vi hatbrev från hennes mamma och hennes pappa hotade min sambo när vi ringde hem och bad att få prata med deras dotter eftersom hon inte städat ur boxarna efter sig. Inte så kul...

Idag var det nära alltså, det kunde skett en riktig olycka. Hon hade varit ute och ridit, och skulle precis sätta på grimman. Hästen var helt lös i stallet, med dörren öppen.. :smirk: Jag stod ute vid hagen hos de andra hästarna när helt plötsligt den här kom travandes från stallet... Otroligt nog svängde han mot hagen och jag lyckades hålla kvar honom i den lilla gången utanför hagen tills tjejen kom och kunde öppna grinden.

Det är klart att alla hästar kan komma lösa ibland, men jösses alltså, jag kokade verkligen! Tog ett par andetag och räknade till tio, sen räknade jag upp (en aning överdrivet givetvis :angel: ) vad som kunde hänt. Det enda jag såg att hon reagerade på var när jag sa att min brorson (fjorton månader) låg o sov i sin vagn utanför stallet bara en timma tidigare. Då fattade hon hur farligt det kunde vara...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar