Problem med hyresgästen..

jos

Trådstartare
Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden, behöver den flyttas någon annanstans är det ok för mig.

I mitten av december fick vi en ny hyresgäst i stallet. Fram tills dess hade vi fyra hästar, min ponny och ett travarföl i lilla stallet och två tävlingstravare i stora stallet. Samtliga travare tillhör min brors flickvän och hennes far, så det var ju som ett familjestall.

Den nya hästen är en "gammal travare" som blivit ordentligt omskolad till ridhäst. Tjejen som har hästen är tretton år.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Det har hänt ett flertal gånger att boxen inte blivit mockad eftersom tjejen kommer upp sent på eftermiddagen (även på helgen) och bara tar in hästen och gör mat. En del dagar har hon inte kommit på morgonen trots överenskommelse och då har hästen stått inne hela dan.

När hon kommer tillbaka efter en ridtur är hästen ALLTID genomblöt av svett, även om hon bara varit ute en dryg halvtimme. Hästen är inte rakad utan ordentligt långhårig på nacke och ben, vilket inte alls är ett problem i vanliga fall, men när hon rider honom svettig och sedan ställer in honom i det kalla stallet (kanske en eller ett par plusgrader) visserligen med täcke, men utan att någonsin torka honom torr, då undrar man var hon har fått sin hästkunskap ifrån.

Eftersom min ponny står i lilla stallet har jag inte superkoll på henne, men jag är ganska säker på att hon inte rider mer än tre dagar i veckan. Hur mycket hö han får har jag heller ingen koll på, men det har jag heller aldrig hört nåt om så jag antar att det är ganska lagom. Han får två kilo Krafft Sport och en liter(?) betfor uppdelat på två gånger. Är inte det väldigt mycket? Till saken hör väl att hästen är otroligt het och har blivit bra mycket otrevligare på den här korta tiden hon har haft honom.

Hon har ofta med sig kompisar och när saker kommer bort (saker de lånar och glömmer lägga tillbaka) skyller hon gång på gång ifrån sig på sina vänner.

De största problemen för oss andra i stallet (det påverkar även mig eftersom vi har en del gemensamma utrymmen) är att hon aldrig städar undan efter sig (eller stänger dörrar, släcker lampor) och aldrig lyssnar på våra råd.

Vi håller på att bli helgalna allihop, bara väntar på att det ska ske en olycka med hästen eller att han helt enkelt ska bli sjuk. Nån som vet hur man får kontakt med en sån här tjej, hur man verkligen får henne att lyssna?

Vi hade bokat in ett möte för ett par veckor sedan då regler och grejer skulle gås igenom, men trots att hennes mor vetat om det i minst en vecka berättade hon så sent som en timma innan att de inte kunde komma. Mamman har förövrigt ingen erfarenhet av hästar öht och hjälper inte alls till.

Usch, vad långt och gnälligt det här blev nu.. Men jag var tvungen att få ur mig lite. Sorry. Kom gärna med råd, tips, synpunkter eller kritik.

Sv: Problem med hyresgästen..

Tråkigt för dig! Jag skulle skriva ett brev och hänvisa till stallets riktlinjer och vett och etikett. om det är ditt stall så bestämmer du reglerna och det här låter inte som att det skulle vara ok nånstans!!

Lycka till:)

Det tråkiga är ju att hon egentligen vet reglerna, för dem har vi gått igenom så många gånger. Sen är det inte mitt stall heller, det är min bror och hans tjej som äger det så de har ju sista ordet. Problemet är ju att hon vägrar lyssna på det vi säger. :p

Tråkigt när det blir såhär! Kanske kan du prova att skriva regler och vilka av dessa hon struntat i och skicka dessa hem till hennes föräldrar så att de vet att hon verkligen inte kan bete sig på detta viset? Vad säger hon och föräldrarna när ni tar upp problemen? Kan du hitta ett urdrag från lagen där det ju faktiskt står skrivet att en häst ska vara ute minst 2 timmar/dag och få mockat osv så kan du ju skicka med detta också... Försök förklara att hästen faktiskt far illa och att man måste hålla ordning omkring sig i gemensamma utrymmen... Har du säkert redan gjort men ändå. Försök igen att ordna med ett stallmöte och förklara att om inte hon och minst en av föräldrarna deltar så riskerar de att bli uppsagda. Man måste nog tyvärr ställa lite krav på dem om det ska hända nåt. Prata såklart även med de som äger stallet och se om de håller med.

lycka till

Vi skulle ju som sagt haft ett möte för ett tag sen och sätta ihop regler tillsammans (känns bättre med ett demokratiskt beslut än ett diktatoriskt, chansen att hon håller sig till riktlinjerna är större då), men då var det hennes mamma som kom emellan, eftersom de skulle åka hem och äta pizza helt plötsligt.. :smirk: Stallägaren ringde till mig och kokade av ilska. Så mamman har vi ingen hjälp av alls, snarare tvärtom.

Pappan i familjen verkar knappt finnas med i bilden, han är en yngre kille som bara hälsar på ibland, så jag tror knappast han skulle vara till hjälp heller.

Är lite jobbigt när föräldrarna liksom frånsäger sig allt ansvar... :crazy:

Vad tycker din bror och hans flickvän då? blir de inte störda av henne? Tycker ni ska kalla till ett nytt möte och lugnt och sansat förklara för henne OCH hennes föräldrar (de bör absolut vara med när hon bara är 13 år!!) att hon måste sköta sig och ta hand om sin häst annars åker hon ut! Säg till exempel att: sköts inte dessa punkter kommer vi vara tvugna att säga upp dig om två månader. eller nåt i den stilen. Var hård! hon har ju inte lyssnat tidigare och då är det dags att ta i med hårdhandskarna!! Det är erat stall och ni som bestämmer vem som får stå uppstallad och vilka rutiner som ska följas!

Lycka till!

Glömde berätta att vi hade en riktig satkärring i stallet som alltid skulle jävlas med allt och alla. Vi klagade på henne flera gånger utan att nå fram, men när vi gick till stallägaren och denne hotade med uppsägning om hon inte skärpte sig, jisses va snäll hon blev!!! Hoppas verkligen det håller i sig! Men gör det inte det och hon hittar på nåt mer sattyg åker hon ut på direkten och det vet hon om!

Javisst, stallägarna (eller ja, min bror bryr sig väl måttligt, men tjejen i alla fall) störs rejält av henne. Vi ska försöka ha ett möte den här veckan (lite svårt när alla jobbar så oregelbundet. :p) och hoppas på att mamman inte drar sig ur igen.

Det dumma är att man har typ nio (eller var det sju?) månaders uppsägningstid, så vi får egentligen inte säga upp henne sådär.

Oj, knepigt :crazy:. Det är väl annat som börjar bli intressant för henne men du kanske kan prata med henne om att sälja hästen vore ett bra alternativ.. Annars kan du ju kan ju prata med stallägaren och be han prata riktigt allvar om att han inte låter henne ha hästen där om hon inte skärper sig eller nått .. =S

NIO månaders uppsägningstid??? Vi har tre i vårat stall. Hursomhelst, har hon skrivit på kontrakt och det står klart och tydligt vilka regler som gäller och hon inte följer dessa regler låter det som kontraktsbrott. Är ingen expert på juridik men kan inte tänka mig att ni måste ha kvar henne i nio månader om hon brutit kontraktet. Har hon inte skrivit på ett kontrakt ännu så se till att hon (föräldrarna då, eftersom hon är omyndig) gör det snart. Då kan ni börja ställa krav och hon kanske lyssnar. Förhoppningsvis så kanske mamman kan engagera sig lite mer också.

Hon köpte hästen i mitten av december, så det är nog inte ett alternativ.. ännu. Det tråkiga är ju som sagt att det inte går att prata med henne. :p

Blir det inte bättre får man väl släppa stallägarens pappa på henne, han kan skälla.. ;)

Tror inte det står så mycket alls i kontraktet, förutom vad som ingår i hyran och hur länge hon har tillgång till boxen (tolv månader).

Att hon har tillgång till boxen i 12 månader betyder inte att hon har så lång uppsägningstid! Jag minns inte exakt hur lång den är vid ett tidsbestämt kontrakt, men mellan 1-3 månader iaf. När vi hade tvister i vårat stall ringde vi en advokat och frågade vad som gällde, detta tog han inget betalt för :idea:

Men gud vilka människor då, som inte går att prata med! Det är väl bara att försöka igen och inte ge upp antar jag... Jag vet inte hur gammla ni är, möjligt att hon lyssnar (eller iaf mamman) mer på stallägarens pappa om ni är yngre än hyresgästen (mamman). Hon kanske har svårt för att lyssna och respektera yngre (vissa har tydligen problem med detta!) Men lagen säger ju som sagt ett och annat om utevistelse, mockning osv, sätt upp lite sånt i sadlekammaren kanske? Nej jag vet inte, hoppas det löser sig!!
:bump:

Så här ser jag på detta:

Framför allt ser jag en 13-åring som nog tagit sig (fått...) vatten över huvudet och sitter i en situation hon inte behärskar och inte verkar få så mycket konstruktivt stöd att hantera heller. Jag tror inte det är en superlycklig tjej du berättar om. (Vaddå,skulle JAG läsa för mycket mellan raderna :D )

En 13-åring är inte myndig, inte ens straffmyndig och ansvarar i princip inte för sina handlingar. Att uppfostra barn är i första hand föräldrarnas ansvar. Alltså, det är föräldrarnas sak, inte er, att sa till att hon sköter sig och sin häst. Men ni måste förmodligen hjälpa föräldrarna på traven en del. Det gör ni inte genom att starta bråk/skälla/klaga, gör allt ni kan för att undvika en laddad situation utan försök så långt det går att konkret förklara problem och så konkret som möjligt erbjuda försklag till lösningar.

Föräldrarna är inte hästvana och behöver förmodligen alltså hjälp att förstå att det finns problem och exakt vika de är. Det är lite svårt att veta om föräldrarna just nu helt enkelt väljer att blunda eller om de faktiskt bara inte inser att det just nu alltså finns en hel del problem. Ett sätt att öppna ögonen om de blundar skulle kunna vara att påpeka vad som saknas i skötseln och sätta prislapp på vad det kostar om det fortsätter på samma sätt, men det kräver diplomati att lägga fram detta som ett konkret förslag och inte en "stridsförklaring". Det förutsätter givetvis också att det finns någon som är villig att (givetvis mot ersättning, som inte direkt behöver vara lågt tilltagen...) sköta utsläpp, mockning, beräkning av foderstat etc.

Troligen hade väl varken barn eller föräldrar den blekaste aning om vad det faktiskt innebär att ha häst? Kan ni kanske hjälpa dem att skaffa fram en bra halvfodervärd som hjälper dem att hålla igång hästen och ser till att den inte lägger sig till med för mycket olater och samtidigt ger tjejen en chans att växa in i ansvaret? (Eller dra sig ur och låta halvfodervärden bli helfodervärd...)

En sak borde det i alla fall vara rätt lätt att få föräldrarna att direkt förklara för flickan (utan att riskera föräldrarna behöver känna sig hotade eller angripna). Tar man med gäster till stallet ansvarar man också för att de sköter sig!

Försök få tjejen och hennes familj att säga en tid som passar dem för ett möte, så får ni försöka anpassa er lite efter dem.
Tala om för dem att skötseln är riktigt usel, rent av djurplågeri och ta kontakt med djurskyddsmyndigheten.

jos skrev:
Blir det inte bättre får man väl släppa stallägarens pappa på henne, han kan skälla.. ;)

varför vänta med det? hästen verkar ju uppenbarligen ta skada av hennes sätt att ta hand om den, och lyssnar hon inte på er måste nån som törs ta i lite mer försöka!

Lena_B skrev:
Troligen hade väl varken barn eller föräldrar den blekaste aning om vad det faktiskt innebär att ha häst? Kan ni kanske hjälpa dem att skaffa fram en bra halvfodervärd som hjälper dem att hålla igång hästen och ser till att den inte lägger sig till med för mycket olater och samtidigt ger tjejen en chans att växa in i ansvaret? (Eller dra sig ur och låta halvfodervärden bli helfodervärd...)

Tack för ett jättebra inlägg, är alldeles för trött i huvudet för att svara på allt nu, men just det här var ju en jättebra idé, jag har inte ens tänkt den tanken. Ska absolut försöka lägga fram det för henne nån gång. :bow:

Kommer förmodligen svara mer utförligt på det här och alla andras inlägg vid ett annat tillfälle, just nu orkar jag som sagt inte, men tack för hjälpen allihop! :)

Jopp. Jag håller med! Ett kanonsvar!

Bra svarat! Funderade på hur jag skulle formulera mig medans jag läste men det gjorde ju du så bra!

Jag har en trettonåring som iofs är helt ointresserad av hästar :( men hon är ändå väldigt säker och stabil i sig vad det gäller andra saker. Men om så vore att hon hade en häst så är jag nog ganska övertygad om att kunna ha helt eget ansvaret för det och sköta det hundraprocentigt är lika med noll.

Risken är ju kanske att hästen bara kommer att stå tillslut om den blir tjurigare och hetare och hon byter intressen(läs=killar tex)...

Jag blir nästan nervös nu när jag tänker på hur dom förmodlign far runt i skogen vilt galopperandes utan noll koll...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar