Problem med gångarterna!

M

Mooniie

Hej!

Det är så här jag har en helt UNDERBAR medryttar häst som är jätte trevlig att rida MEN det är så här jag antar att det är för att han är föredetta travare och är van vid långa tyglar som han lyssnar bättre då men när man travar och kortar tyglarna (eftersom han är van vid långa tyglar så brukar jag korta dom bit för bit) så börjar han rätt som det är att trav galoppera eller rent av galoppera, eller så när man galopperar och saktar av till trav så travar han med frambenen och galopperar bak, det är som att han glömmer bort att han ska springa med varannat ben och tar samma hela tiden.

Så jag undrar är det någon som har några tips på hur jag kan få honom att trava rent i traven och efter galopper?

Ibland brukar det hjälpa en stund om man trycker till honom med inner skänkelen eller länger tyglarna och ställer sig i lätt sits

Jag är såå tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig med detta så hör gärna av er med era tips!

Sv: Problem med gångarterna!

finns jätte mkt trådar om omskolning av travare tror de finns på grundutbildning :) Det är bara att söka så kmr det nog upp :)

när folk har problem med sina medryttarhästar brukar jag alltid rekomendera att prata med hästens ägare som jag förmodar också rider hästen? eller åtminstone känner hästen

Sedan kan jag inte förstå hur man som ägare är ointresserad av hur det går för medryttaren.

Jag har en medryttare på min häst och jag håller "lektion" för henne kanske en gång i månaden som minst.
Jag vet att min häst är svår och om han tar över blir han inte rolig att rida. Jag är mån om min medryttare och vill att hon ska tycka det är kul och utvecklas med min häst :)

Hej!

Travare är ofta fyr- eller femgångare, de kan alltså ha tölt och pass i sig. Det kan ställa till det en del när man rider, för ibland blir de där gångarterna sex, eller sju, eller femtioelva! ;) Det är alltså normalt att det blir lite "tralopp" ibland.

En sak du kan prova är att öva på att minska och öka volten, och när du ökar volten gör du det genom att skänkelvika ett par steg. Det hjälper hästen att hitta en ren, diagonal trav, och då kan det bli lättare för den att fatta galopp, eller att hitta traven i avsaktningen.

Halvt till Svea, halft till TS
Ofta och ofta.. det händer ibland om vi håller oss till sverige :P Men är det en flergångare så kan problemet ligga där. Används den bara till skogsridning hade jag nog försökt ta fram tölten, i samråd med ägaren (och efter att galoppen och traven blivit ok), om det är så att den har tölt i sig. Beroende på hur stark tölten är och så vidare naturligtvis, man ska ju inte tvinga fram det då blir det bara en låst, spänd rygg. Är det en amerikansk travare/travare med mycket amerikanskt blod? Är 99% säker att de är de enda med tölt isig, så är den något helt annat kan traloppen bero på spänninar eller låsningar. Det är väl inget som brukar göra ont direkt, men det påverkar rörelserna och bör behandlas innan de blir rikigt stora då de kan börja göra ont eller göra hästen halt.

I övrigt har svea bra tips, öppna och sluta är också bra övningar att plocka fram trav ur.
Trava över bommar kanske? Lycka till och rådfråga ägaren också!

Min är halvfransk och halvamerikan och töltar renare än någon amerikanare jag träffat. tycker ofta att de franska har tölt o de amerikanska har pass.

Jaså minnsann? Har altid hört astt det bara är amerikanarna som har tölt :) Men det är ju kul!

Jag tror Zizzy menar att hästen är av rasen varmblodstravare från att den föds till den dör,,, och jag tror du menar att den tidigare har gått på travet men inte gör det längre?

;)

Tack! ja det var precis det jag mena trodde det var ganska självklart men där ser man;)

när folk har problem med sina medryttarhästar brukar jag alltid rekomendera att prata med hästens ägare som jag förmodar också rider hästen? eller åtminstone känner hästen

Sedan kan jag inte förstå hur man som ägare är ointresserad av hur det går för medryttaren.

Jag har en medryttare på min häst och jag håller "lektion" för henne kanske en gång i månaden som minst.
Jag vet att min häst är svår och om han tar över blir han inte rolig att rida. Jag är mån om min medryttare och vill att hon ska tycka det är kul och utvecklas med min häst :)

Japp nu är det ju så här att hon som äger hästen jobbar långt borta och jag träffar henne kanske en gång i halvåret och hon kan dessvärre inte ge mig några fler svar än dom jag fått fram själv då när hon väl är hemma har två hästar till att ta hand om och har inte tid för den jag rider åt henne.
Hon är inte ointressera för hur det går för oss direkt heller utan...hmm vet inte hur jag ska förklara men har liksom inte möjlighet att hjälpa mig från det stället hon jobbar på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 782
Senast: banani
·
Träning Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte. Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Cilla
·
Ridning Jag och min häst har lite problem med alla gångarter, skrittar hon så går hon som en zombie, travar man så måste man typ ha långa tyglar...
2
Svar
22
· Visningar
2 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka