problem med galoppen

aglaonema

Trådstartare
Jag har en liten fundering angående min häst galopp. Hon har alltid haft en rund och fin galopp men nu har galoppen blivit hackig och orytmisk hon vill gärna bryta av speciellt då man rider volter och det känns obekvämt att sitta på. Kan såna här problem uppstå pga ålder hon är 20 år gammal eller är det något annat som är fel. Då hon travar långsamt kan det se ut som att hon nästan skrittar med bakbenen. Hon är ju inte halt men känns ändå som att hon rör sig lite orent. Så vad säger ni kan gamla hästar bli såhär pga vanlig stelhet eller är hästen halt?:bump::bump:

Sv: problem med galoppen

Är det NÅGON som vet om hästens galopp kan bli hackig på grund av ålder eller stelhet??

Jag har också en häst som är lika gammal som din, 20 år, han kan vara lite stel och stötig i galoppen innan han är riktigt uppvärmd, vi har alltid en lång uppvärmning i paddocken innan så han får chansen att mjuka upp sig, sedan är hans skritt, trav och galopp precis som vanligt igen :laugh:

Vi skrittar alltid ner ganska länge också så han får sträcka ut ordentligt.

Om du är osäker tycker jag att du ska kolla upp det. Inte helt omöjligt att det är nån inflammation eller liknande.

Hästen är halt. Om det beror på en behandlingsbar inflammation eller åldersrelaterade problem som t ex artroser får du veta när du tar hästen till veterinären för en undersökning.

Jag skulle inte säga att det du beskriver är normalt för en 20-årig häst.

Om hästen innan har varit fin och mjuk i sina gångarter och detta helt plötsligt har uppståt så bör du låta en veterinär undersöka hästen, en häst som vanligtsvis rör sig bra och mjukt och helt plötsligt blir stel och hackig så tyder det på att något inte är okej.

Även fast hästen är äldre så behöver inte det vara orsaken, en äldre häst som hålls i gång är oftast smidig så länge den hålls igång, där emot kan den bli stel om den inte aktiveras så mkt.

Jag tyckte att min blott 14 åriga häst kändes lite knackig och tog hon till veterinären, kotledsinflamation båda bak. Nu är hon inte knackig längre, dock kräver hon mkt skritt för att blir mjuk i rkoppen innan man börjar jobba med henne, nu har hon i och för sig stått i ett par år pga föl och annat, så hennes stelhet i början tar jag som att hon inte har varit i gång på ett tag. Min pålle är helt igenom undersökt och helt frisk.

Nu har jag fått svar av veterinären vad min häst har för fel. Hon har en gammal senskada på höger framben som jag inte vetat om. Veterinären sa att hon ska ridas försiktigt och inte hoppas alls och att jag borde ta ut en hästmassör ifall hästen gått och spänt sig i ryggen pga skadan. Hon sa att det räcker med att hästen stiger snett för att få en senskada.:crazy: Annars finns det inget annat man kan göra. Vad har ni att säga om senskador. Kan man göra nånting för att få skadan att läka bättre?? Är det nånting man absolut inte borde göra med hästen?!

Sök bland trådarna här på hästvård. Det finns ganska många trådar om just senskador. Förhoppningsvis kan du finna lite svar där :idea:

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 875
Senast: banani
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 400
Senast: Noranovala
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 784
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka