problem med galoppen

Louise

Trådstartare
Hej,

Jag tänkte höra här om någon haft ett liknande problem med sin häst som jag har. Jag börjar bli aningen desperat och har aldrig sett något liknande förut.

Han är helt ohalt i trav och jag har haft honom på X antal undersøkningar hos veterinärer men ingen hittar något fel på honom. Han är helt ren på böjprov, röntgad i rygg och nacke utan fel, men han kan inte galoppera ordentligt. Han har en fantasktisk galopp egentligen men plötsligt började han kasta med huvudet och ta tag i bettet och dra, det går inte att få kontakt med honom så han har helt tydligt ont någonstas, problemet är att ingen vet vart.
När jag går ner i trav igjen så är han helt ok och avslappnad och fin.

Alla tips tas emot med glädje för detta måste jag få ordning på!

Sv: problem med galoppen

Har du haft en riktigt duktig kiropraktor på honom? Det är ofta dom hittar sådant som stör hästen enormt mycket men som inte hittas vid en veterinärundersökning.

Valacker kan ju få problem med att något växer "fel" efter kastraktionen, vet inte hur sent i livet sånt kan upptäckas, men i galoppen kan jag tänka mig borde vara det tillfälle när sånt här märks tydligast.
Vet inte hur man kan undersöka det, men du kanske kan höra med veterinären?

Du kan ju kolla med vet vad de anser om att testa rida den på smärtstillande en period.
Reagerar den inte likadant då vet du ju att den har ont.
Då får man rota vidare.

Det kan ju vara så att den formar sig på ett annat sätt i galoppen och då triggar en smärta som inte känns annars. Hästar som har KS eller trångt någonstans kan ju reagera så.

Jag hade iaf kollat med vet vad de tror om att antingen bedöva rygg etc och testa rida eller ge den smärtstillande ett tag och testa rida.

Det är inte alltid smärta som är problemet. Men man vill ju utesluta det innan man börjar träna hästen.

Lycka till!

Bedöva bort båda bakknäna och prova att rida? Se till att alla "ledavdelningar" kommer med.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 399
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 866
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka