Problem med galoppen

S

spcs

Jag har ett varmblod som har lite småsaker som jag inte är helt 100 på hur jag ska få bukt med... Skulle vara bra om ni ville hjälpa till med lite idéer=P

1. Ignorerar sidförande skänkeln ibland vilket jag tror kan bero på att han blir okonsentrerad... Finns det några bra övningar för att få honom att lyssna bättre på just sidförande? Han kan sluta men vill inte öppna?
2. Vill inte fatta höger galopp. Han gör det i hagen och när vi hoppar men inte annars! Några förslag vad det kan bero på? Jag börjar få slut på idéer...
3. Biter tag i vänstertygeln och är även stel i vänskersidan (inte på volt i skritt! då söker han sig fint neråt) Jag vet att det kan bero på hälta i knä eller kota på vä. fram men markerar inte ens vid böjprov.
4. han är överbyggd ett par centimeter. Bästa sätter att jämna till det?

Tacksam för all hjälp!:)

Sv: Problem med galoppen

4.. att han är överbyggd är ju inget du kan göra åt. (det är skelettet).
3. Ge honom inte vänster tygeln att bita tag i. När han tar då släpper du. Fjädervikt i innerhanden (och så mkt mer i ytterhanden som behövs just då, ytter reglerar hur långt fram nosen får vara). Se till att engagera bakbenen, så mjuknar han i handen (genom att bära sig själv).
2. Han har inte lust (starkare i vänster, alltså går vi vänster, inte höger). Ge honom inget val? Släpp inte iväg och se till att han lyssnar för inner (flytta han för inner för att kolla) mjuk i inner är viktigt. Rid sluta (eller en bra hörnpassering) och fatta galopp ur den så har du honom mjuk, formad i inner med innerbakben redan framme.
1. Flytta i intervall, flytta 5 steg, sedan rakt fram 5 steg, åt sidan 4, fram 6, sidan 7, fram 4, etc. Nej, 'vill inte' var nog kodorden, kräv öppna. fjäder i innerhanden, runt innerskänkeln men flytta sidvärts. Flytta inte mer än att han är mjuk i inner (annars är det skänkelvikning). Ska vara samma i sluta.

Far och kolla tänderna på honom ang. att han "biter fast". Jag höll på bli tokig på min häst när hon började vara stum i vänster sida och vänster tygel var helt hård. For till veterinären för att jag tänkte att hon måste vara halt, men kollade även tänderna.

Hon klämde tandköttet och kinden inne i munnen på vänster sida (1 år innan så var det inga problem i munnen vi vet. besök, så det hände under den tiden, och det var kanske 4 veckor jag märkte av problemen i ridningen)

Raspade och fixade till tänderna som orsakade problemet, och nu fungerar ridningen och vänstersidan fint! :)

Ta ut en kiropraktor och kolla om han är sned i kroppen. Min tog inte höger galopp samt var stel i vänstersidan och allmänt ovillig till böjning osv, han var 4 cm sned i korset. Har gått skodd med sula på höger bak på travet för att han skulle funka klockrent, så han har vart sned lääääänge :crazy:

2 behandlingar och 3 månader senare går han som en klocka på ridbanan :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 256
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 890
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar