Problem med galoppen. Hjälp!

M

marresnarre

Hej

Har en unghäst på 6 år men som inte är så mkt riden. Han har dessutom varit skadat och konvalesent ett tag men är nu igång.

Till saken är att vi har problem med galoppen, rättare sagt höger galopp. Det blir bara vänster galopp.... i båda varven. Det är inget fel på honom och han har inte ont. Sadeln ligger bra. Har provat alla taktiker och undrar nu om ngn har tips. Har provat:

- Fattningar på volt, fyrkantsspår, ute, i ridhuset
- Fattning ställd åt höger, åt vänster
- Kyras tips med att rida förvänd sluta på volt, därefter rakrikta och fatta
- Fattning från skritt, fattning från trav.
- Olika ryttare...

Han har en svag galopp ännu och orkar inte bära sig så kanske beror det på det. Det konstiga är att ibland blir det rätt flera ggr på raken och man tänker -ja nu sitter det. men sen blir det fel igen.

Det känns som att för honom är galopp bara galopp, spelar ingen roll vilken han fattar. Men jag tycker ändå att inlärningen inte borde gå så här långsamt.

Är det nån annan som haft detta problem och kommit tillrätta med det?

Tack !

Sv: Problem med galoppen. Hjälp!

precis detta problemet hade en av mina kompisar med sin häst :) han vägrade eller snarare orkade inte fatta höger. trodde vi ja. men i själva verket visade det sig tillslut att han sköt ut ytterbogen såpass mycket att han inte kunde fatta rätt. så för att han och ryttaren skulle komma på andra tankar fick dom helt enkelt tänka galoppombyten fast inte. svårt att förklara. detta funkade ett tag men sen kom det tillbaka. så vi satte henne på volten med honom. varje gång hon skulle fatta fick hon känna att hästen var inramad, va frågade och kollade när hon kände att ja där har jag honom sa hon det. var det fel sa vi nej gör om det och vara det rätt sa vi ja fatta. funkade oxå tills hon började slarva. även nu gör hon det men har kommit på ett eget knep. hon gör en volt utifrån den andra volten åt andra hållet och fattar precis när hon ställer om. värt att testa iaf :D

Ah jag gillade det där sista med att rida nånslags åtta i trav och fatta precis när man ställer om. Det måste jag prova. Tack :bow:

Fattar han galopp utomhus? Isånnafall kan det vara ett sätt att stärka honom, annars skulle jag gjort det på töm tills han blir lite starkare och orkar bära sig i höger galopp.

Jag fick göra en bra övning med min unghäst, liknar väl "åttan"...
Rid på volt i trav, vänd igenom volten och precis när du når spåret, fatta galopp. Galopp ett varv, bryt av till trav och samma sak igen (vänd igenom och fatta galopp när du når spåret). Då har du böjningen med dig och (förhoppningsvis :angel:) bogarna.
Detta fungerade på min som har lite svårt för att få rätt galopp i vänster varv!

Lycka till!

Hello.

Har varit med om samma "problem". Denne hästen longerades mycket och oftast i en pessoasystem. där va inga problem alls med vänstergallopen. där bar han sig själv och hade luftig å rund gallop.

nu till hur vi gjorde med denne hästen. när han longerades så använde vi oss av ena hörnan i paddocken/ridhuset, alltså att hästen gick i volt å när han då kom in mot hörnan så bad vi honom fatta gallop och tack vara staketet blev han "tvingad" att böja sig åt rätt håll å fatta rätt gallop. (visserligen blev han ju longerad i båda varven lika mycket, å inte longerad överdrivet mycket.

viktigt att också tänka på är att genom din ridning kunna påvärka hans vänstersida i högervarv och kunna stärka den genom böjningar, skänkelvikning, öppna/sluta osv. även travbommar på volt kan hjälpa.

Efter en tid(ca 3 månader) så hade han stärkt sin sida så pass att han kunde gallopera i båda varven i rätt gallop med ryttare. nu idag så e han jämn i sidora å har inga problem med galoppen.

Kram å lycka till med din häst.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 305
Senast: Freazer
·
Dressyr Vad är era bästa tricks för att få rätt galopp på en ganska valpig unghäst? Ena jag rider är inne i en period där det blir lite bakvänt...
Svar
5
· Visningar
1 288
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka