Problem med galopp i paddock

E

ellinajjohansson

Halloj!

Jag har en varmblodsvallack som är riden i flera år, han är jätte fin i ridningen, frammåt och posetiv. Han kan gå kort samlad galopp på volt men på senaste när jag jobbat honom på volt så stannar han liksom upp, går emot skänkeln och stuttsar på plats och lättar lite lätt. Ute när man galopperar kan han galoppera jätte fint, både samlat och springa på och busa i galopp, tar fattningarna jätte bra. Han har blivit starkare i galoppen sen jag fick hem honom igen för ca två månader sedan, men blir mycket fortare trött som sagt... Det är när han ska gå på volt/galopperar på spåret samlat och när man kommer till hörnen som han ballar ur. Han har inte ont och tycker det är kul att bli riden så det jag vill veta är om det finns något speciellt man kan göra för att stärka honom? ska jag rida mest i skog och mark och finns det några speciella övningar man kan göra som stärker honom samt får honom att kunna balansera sig lättare?

Tacksam för svar!:)

Sv: Problem med galopp i paddock

Verkar som han försöker smita från arbete:P Mitt tips - driv, driv och driv när han gör så stutsar o det så samtidigt forma in han på en volt. Låt han inte smita undan.

Vill du stärka hätens balans och så, så är klättring jättebra träning. En annan sak du kan göra för att få han att inte ta balans av väggarna/staketet är att flytta in hästen ca två meter från kanten.. Då får den inte stöd av väggen, vilket blir svårare för hästen :p Och testa att göra det i alla gångarter, sätt igång, trava, skritt i mellan, galoppfattning osv. låt inte hästen liksom " aa nu äre galopp som gäller i ett helt varv" utan ha hela tiden uppgifter att göra så hästen inte bara tänker på att "åh va jobbigt arbete".. Testa dig fram helt enkelt :P

Det sliter på hästen och kan ge skador om den inte har muskler eller balans att gå på volt i gallopp en längre tid. Bättre att bygga balans och muskler på ett mer skonsamt sätt.

Instämmer iföregående inlägg. Om hästen protesterar såpass då har jag svårt att tro att det är "av ingenting" utan troligtvis har den gjort som man velat för att vara till lags, och till slut när det blir riktigt obehagligt och den inte pallar med situationen så säger den ifrån på det sätt den kan.
Ganska typiskt varmblod, de är ju väldigt bussiga men då också lätt att utnyttja omedvetet och gå alldeles för fort fram med, och någonstans tar det stopp och de måste säga ifrån.

Rent generellt brukar fattningar stärka och förbättra tekniken mer än att rulla på i galopp. Nu kan det bli lite väl intervalltränings-likt ibland för hästar som gått lopp, att de blir väldigt pepp, men i den mån man kan så skulle jag försöka fokusera på bara fattningarna och sen rulla på i bara ett par språng (såpass att hästen inte känner det som en bestraffning för fattningen när man tar tillbaka, men såpass tidigt helst att den klarar hålla så bra galopp den kan, vilket i regel bara är första 1-3 sprången, åtminstone till en början) man kan ju rulla på en liten bit till första gången bara för att komma igång, eller träna väldigt få fattningar per pass, t ex två per varv. Less is more! :)

Och sen allmänt träna DRESSYR alltså förbättra sina och hästens grunder i allmänhet i ridningen. I första hand i skritt och trav. Som alltid är det en ypperlig idé att kontinuerligt ta hjälp av tränare som kan hjälpa till att utveckla er som ekipage. Det är lätt att tro att man är kunnig nog att göra allt själv, men särskilt travare är oftast hästar som har lite svårt för sig och behöver extra mycket hjälp med teknik och balans, och extra mycket grund-träning så att säga. Gäller att vara ödmjuk och inse att man kommer behöva hjälp, och att man kommer behöva utveckla ekipagets kunskap, inte bara "lära hästen". :)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama