Problem med för lättränad häst

Sonic76

Trådstartare
Mi treåring efter His Majesty är så ivrig att träna och så lättränad att hon blir halt då och då för vi tränar på en ganska tung sandbana som är det enda som finns i närheten, dock får hon inte springa fort så vi bromsar så mkt vi kna. Tanken är , nu måste hon sprutas i ett bakknä, att hon ska byggas upp med två pass i veckan på banan sen när det är dags att börja köra fort så ska hon bara gå fort. VAd tror ni om det? Min förhoppning är att hennes skörhet ska växa bort , det är ett evigt trasslande för att ligga på en bra nivå som inte sliter men bygger upp. Hennes storasyster efter Atas Rocket var en järnmärr som tålde hur mkt som helst.
Jag har stora förhoppningar på denna men nu kommer hon inte ut förrän som 4 åring vilket är tråkigt.
Hon får nästa säsong på sig med sen blir hon ridhäst.

Sv: Problem med för lättränad häst

På en gammal häst som har allt men är skör skulle jag rekomendera hage mellan jobben... Men en som inte kommit igång är tveksamt.

Men frågan är "dock får hon inte springa fort så vi bromsar så mkt vi kna"
blir det en ojämn träning eller kan du skritta för vagn resp jogga mycket långsamt...?!?

just nu skrittas hon bara eftersom hon ska behandlas ,men innan reaktionen kördes hon på sandslingan 2 dar i veckan , den är ca 2,8 km och hon gick 4 varv i 2minuterstempo. hon går att hålla i hyfsat jämnt tempo men det går i mitt tycke fortfarande lite för fort på den banan, hon är rätt frisk men funderar på att köra med gummisnodd för att få henne att söka sig framåt nedåt och på så sätt få henne att gå ner i tempo
Att köra med tryckvagn är inte att rek pga att alla i hennes släkt har problem med bakknäna. Däremot ska jag rida in henne när baknäet är behandlat och kanske galoppträna henne för då har vi skogsvägar som inte går att köra på men rida.
När hon gick rundbanejobb gick hon 2000 m på c a 1,35 med slutspurt på 1, 16. hon fungerade inte riktigt i traven då men sen slog jag på sulor i fram och då försvann de problemen. Hennes storasyster gick med sulor till 6 års ålder då kunde jag ta bort dem. Hon gick med sulor och aluminium så det var för ömhet i sulan inte vikten och det tror jag är detsamma med denna.
Förslag på ändringar? Har ej tillgång till rak eller rundbana om jag inte åker tre mil men har sandbanan

Senast ändrad:

Sputnik skrev:
men innan reaktionen kördes hon på sandslingan 2 dar i veckan , den är ca 2,8 km och hon gick 4 varv i 2minuterstempo. hon går att hålla i hyfsat jämnt tempo men det går i mitt tycke fortfarande lite för fort på den banan, hon är rätt frisk men funderar på att köra med gummisnodd för att få henne att söka sig framåt nedåt och på så sätt få henne att gå ner i tempo

Försök arbeta med att få ner tempot på hästen ist för att minska träningen o öka hastigheten...

Snodden kan få hästen att gå långsammare för att du bringar den ur balans enligt mitt tycke. Jag ser inget positivt...

Galoppa kan vara bra för att lugna ner, men då äver här i LUGNT tempo... hehe... många skottar på i närmre sken och tror att det ska hjälpa...

Hoppas du kan hitta nån lösning! :d

Min 3-åring har också sköra ben och för honom så har det varit behandlingar, träning, tävla, behandlingar osv osv..
Men förhoppningsvis så växer det bort men du får inte ha bråttom..
Hon kanske inte växer ifrån det förrän hon är 5 eller tillochmed 6 tänkte på det när du skrev att hon har till nästa säsong på sig annars blir hon ridhäst!
Ta det bara lungt och inte stressa fram att hon ska bli startklar !

Nej stressar gör jag inte, hon är en mkt fin typ, de flesta i hennes släkt är 170 eller mer och väger typ runt 600 kr eller mer men hon är väldigt lätt i typen med en rejäl bakkärra och jag vill verkligen se henne på banan. Hon är fruktansvärt klokar och gillar att åak bort och träna, hemma hoppar hon över diken titt som tätt men inte borta. Problemet är de korta säsongerna, nu i vinter går det knappt att träna, så då blir det mest skritt. Naturligtvis ska hon galoppera kontrollerat, mina travhästar får inte skena iväg för då galopperar de inte det blir tralopp.
fördelen är också att jag kan åka iväg till ett ridhus i vinter och hålla igång henne något.
Vi hoppas att denna behandlingen tar så ska hon få vila ordentligt innan igångsättning.
JAg tränar heller inte så hårt på brodd.
Det är ju såå snöfattigt och hårt.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 273
Senast: mimus
·
Trav jag har nu en 2-åring efter Hi Majesty som skulle gå premielopp var det tänkt, emn vädrets makter spelade in och så fick hon en lätt...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Montéryttare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka